کد خبر : 1224
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 فروردین 1399 - 21:10

خطر را به جان نخریم

خطر را به جان نخریم
Print Friendly, PDF & Email

– شاید هیچگاه تصور نمی کردیم که یک ویروس به شیوه ای زندگی همه ما را تحت تاثیر قرار دهد که حتی عید باستانی نوروز که همه آن را با دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی می شناسیم، همه را خانه نشین کند.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش بازتاب خبر خطر را نباید با دست خودمان به زندگی مون وارد کنیم. اینکه می گویند خطر را با جان خریدن اکنون واقعی شده است چون با هر سفر ممکن است جان خود و خانواده مان را به خطر بیندازیم. پس برای حفظ جان و سلامتی فقط در خانه بمانیم. سفرها را کنسل کنیم.

اکنون خانه نشینی که حتی اجازه خروج از خانه را به ما نمی دهد گریبان خیلی ها را گرفته است ، چون هر لحظه ممکن است به دلیل ویروسی که جامعه را تحت تاثیر قرار داده گرفتار شویم پس خانه نشینی و عدم خروج از خانه از اولویت های اصلی ما باشد و همه ترجیح دهیم برای اینکه روی تخت بیمارستان نباشیم از خانه خارج نشویم.
هرساله قبل از سال نو و شاید از اسفند ماه برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی انجام می شود اما امسال وضعیت خیلی متفاوت تر است و مجبوریم سفر خود را به تعویق بیندازیم چون امکان همه گیری و اپیدمی شدن بیشتر این ویروس در کشور وجود دارد و خدای نکرده با سفر حتی گریبان اعضای خانواده مان را بگیرد.
تصور اینکه مردم میهمان نواز ایرانی که هر سال در ایام تعطیلات نوروزی به همراه تعدادی از اعضای خانواده در شهرهای مختلف کشور سفر های نوروزی خود را انجام می دادند و امسال حتی نباید به فکر سفر باشند، برای ما ایرانی ها بسیار سخت است اما چه کنیم که باید تحمل کرد و پس از شکست کرونا سفر مان را برنامه ریزی کنیم.
رفتن به سفر در ایام نوروز یکی از آداب نوروزی بود اما امسال همه عید را به تنهایی گذراندیم و دیگر خبری از آن جمع اقوام و بستگان بر سفره هفت سین نبود و همه با ویروس کرونا غافلگیر شدیم و شعارمان را در خانه ماندن اعلام کردیم البته این علیرغم میل باطنی ایرانی ها بود.  چون سفر جزیی از زندگی مان در این ایام شده بود حال باید تدارک را به وقت دیگری موکول کنیم.
اینکه ایام نوروز در خانه و بدون عید دیدنی سپری شود را هیچکدام از ما تصور نمی کردیم اما ناچاریم که تحمل کنیم و سفر را به وقت دیگری موکول کنیم چون همه می دانیم که این روزها و شاید همیشه سلامتی از همه چیز مهمتر بود و با سلامتی می توان کارها را پیش برد اما زمانی که بیمار باشیم دیگر کاری از دست مان برنمی آید.
زندگی همیشه اینگونه نمی ماند باید تحمل کرد تا بتوانیم پس از شکست کرونا دوباره جریان زندگی به حالت عادی برگردد و ما بتوانیم سفرهای نوروزی را در وقت دیگر شاید هم در تابستان انجام دهیم تا چرخه انتقال ویروس کرونا شکسته شود.
روزگار کرونایی برای همه غیر قابل تحمل است اما با قدری صبر و ماندن در خانه ها می توانیم دوباره زندگی را به جریان عادی خود بازگردانیم فقط کاری نکنیم که فردای روزگار بخاطر انتقال ویروس به اعضای خانواده پشیمان شویم. باید فقط نقش خودمان را در شکست زنجیره انتقال ویروس به خوبی به نمایش بگذاریم تا در آینده سفر را در کنار خانواده به انجام برسانیم.
شاید اگر سفری کنسل شود بهتر از این باشد که زندگی همراه با بیماری و روی تخت بیمارستان و شاید هم مرگ ناشی از ویروس کرونا را در پی داشته باشد پس صبر پیشه باید کرد تا زندگی مردم با به حالت عادی برگردد و مردم با عمل به توصیه های پزشکان و کارشناسان زنجیره انتقال را قطع کنند.
علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با قدردانی از مردم به‌خاطر همکاری در کاهش سفرها وعده داد سفرهای نوروزی با برنامه‌ریزی خوبی جبران شود گفت: لازم می‌دانم از عموم مردم به خاطر این همکاری و کمک به کاهش سفرها و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا صمیمانه سپاسگزاری کنم.
مونسان ادامه داد: در نوروز امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، سفرهای مردم کاهش چشمگیر دارد و خوشبختانه بسیاری از هموطنان با پویش در خانه می‌مانیم و دستورالعمل‌ها و توصیه‌های ستاد ملی مدیریت کرونا همکاری داشتند که همین مسئله باعث شده تا به کنترل هرچه سریع‌تر بیماری کرونا امید بیشتری داشته باشیم.
وی ضمن تشکر از همراهی مردم در اجتناب از سفر، این وعده به‌وقت خود باقی است که پس از کنترل ویروس کرونا، برنامه‌ریزی خوبی برای جبران سفرهای نوروزی شده است که به اجرا درمی‌آید.
برنامه ریزی مردم برای سفرها در وقت دیگری می تواند زنجیره انتقال را قطع کند اگرچه بسیاری از مردم این روزهای تعطیلات نوروزی را مانند سال های گذشته به سفر رفته آمد و طبق آمار ها حدود ٨ تا ١٠ میلیون نفر به سفر رفته اند و می توانند پیک بیماری را بیشتر کنند اما افراد دیگری هستند که سفر خود را آغاز کرده آمد تا سالم بمانند و وقتی دیگری به سفر بروند.
کاری که امروز مردم در سفر رفتن یا نرفتن انجام می دهند می تواند یا موجب پشیمانی یا شادی آنها در آینده شود چون از شیوع ویروس کرونا در میان اعضای خانواده خود جلوگیری کرده اند و زندگی شان رنگ و بوی گذشته را خواهد گرفت پس با سفرهای غیرضروری، پشیمانی در آینده را نصیب خودمان نکنیم.
اینکه کارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر لحظه در ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می کنند که مردم سفرهایتان را به تعویق بیندازید فقط برای حفظ سلامتی خود و خانواده هایشان است پس بهتر است به این توصیه گوش دهیم و پشیمانی را برای خود نیاورید.
همچنین این روزها تمامی استان ها اعلام کرده اند که پذیرای هیچ میهمان نوروزی نیستند تا پس از عادی شدن اوضاع بتوانند رسم میهمان نوازی را  انجام دهند پس به این توصیه ها گوش دهیم. حتی وزارت آموزش و پرورش هم تمامی مدارس برای اسکان نوروزی را تعطیل کرد تا در فرصت دیگری در خدمات فرهنگیان و خانواده های آنان باشد.
گودرز کریمی فر مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش نیز در این باره گفت: همه مراکز رفاهی و خانه معلم های آموزش و پرورش از ابتدای فروردین برای مبارزه با کرونا از پذیرش فرهنگیان معذور بودند اما این مراکز پس از ریشه کنی مطلق کرونا با نازل ترین قیمت و بالاترین کیفیت در خدمت فرهنگیان شاغل و بازنشسته خواهد بود.
وی با اشاره به خطرناک بودن سفرهای نوروزی به دلیل شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: آموزش و پرورش پیش از عید تمامی ۱۱ هزار مدرسه و ۱۰۸ کلاس درس را برای پذیرش فرهنگیان تعطیل کرد.
وی افزود: همچنین  پس از مدت زمانی از گندزدایی و ایزوله کردن مراکز رفاهی و خانه معلم ها برای اسکان نوروزی فرهنگیان با توجه به شیوع بالای ویروس کرونا اعلام شد که این مراکز نیز مسافران را پذیرش نکنند تا فرهنگیان و بازنشستگان نیز در خانه بمانند و سفرهای خود را به پس از ریشه کنی ویروس کرونا موکول کنند؛ بنابراین اسکان نوروزی فرهنگیان بطور کامل تعطیل شده است.
مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شیوع کرونا بسیار خطرناک است، عنوان کرد: در حال حاضر از مردم خواسته شده که در خانه بمانند و از رفت و آمدهای غیرضروری پرهیز کنند. در این شرایط مسافرت کاری خطرناک است.
کریمی فر خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش ۳۹۸ مرکز رفاهی را ایزوله و گندزدایی کرده بود اما با توجه به ضرورت در خانه ماندن، به طور کلی اسکان را تا پس از غلبه کامل بر ویروس کرونا لغو کرد تا زودتر این ویروس ریشه کن شود.
وی با بیان اینکه فرهنگیان پس از پایان پاندمی کرونا می توانند مسافرت ارزانی داشته باشند، یادآور شد: در حال حاضر پیک اوج شیوع کرونا اعلام شده است از این رو باید با در خانه ماندن هم سلامت افراد و غلبه بر ویروس کرونا را تضمین و هم بحث مسافرت در آینده را تبیین کرد.
کریمی فر تاکید کرد: مراکز رفاهی آموزش و پرورش پس از ریشه کنی این ویروس در کشور، با شعار کیفیت مطلوب، امنیت پایدار و مسافرت ارزان پذیرای فرهنگیان شاغل و بازنشسته خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.