کد خبر : 1389
تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 فروردین 1399 - 11:35

۴ اقدام ایران و عقب نشینی دشمن در سال۹۸/مقاومت تهدید را پس می‌زند

۴ اقدام ایران و عقب نشینی دشمن در سال۹۸/مقاومت تهدید را پس می‌زند
Print Friendly, PDF & Email

آنچه پس از بررسی‌ها مشخص می‌شود، این است که دشمن هرگاه با اقدام قاطع و به‌هنگام در مقابل تحرکاتش قرار می‌گیرد، از میدان تهدیدات خارج می‌شود.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش بازتاب خبر گروه سیاسی- محسن احدی؛ آنچه در طول سال ۹۸ بسیار مهم بود و در کنار اتفاقاتی که در این سال رخ داد، سال گذشته را متمایز می‌کرد اقداماتی قاطعی بود که در مقابل هرگونه تحرک و تهدید دشمن، صورت می‌گرفت. از آغاز گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای، ساقط کردن پهپاد آمریکایی، توقیف نفت کش انگلیسی و شلیک موشک به پایگاه آمریکایی، مجموعه اقداماتی بودند که نشان دادند که با اتکا به توان بومی و خودباوری ملی می‌توان هر تهدیدی را به فرصتی تبدیل کرد و دشمن را به عقب راند.

در آغازین روزهای سال ۹۹ فرصت بسیار خوبی است تا با بررسی اقدامات قاطع و پاسخ‌های ایران به مواردی که مقاومت هوشمندانه سبب عقب نشینی دشمن شده است، بپردازیم.

۱- کاهش تعهدات برجامی؛ پیشرفت کشور، عقب نشینی غرب

سال ۹۸، اولین سالی بود که با توجه به بیانیه گام دوم رهبر انقلاب قرار بود قله‌های ترقی را بر طبق چشم‌انداز روشن فردای ایران اسلامی هموار کند. هر چند اول سال ۹۸ با خبر سیل ویران کننده در اکثر استان‌های کشور و افزایش لجام گسیخته قیمت ارز و طلا همراه بود؛ ولی با نزدیکی به سالگرد تصمیم دونالد ترامپ در اعلام خروج آمریکا از برجام، کارشناسان و تحلیلگران سیاسی خبر از تحرکاتی از سوی ایران می‌دادند.

۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۸، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور با حضور در مقابل دوربین‌ها با اشاره با پایان صبر استراتژیک ایران در قبال بدعهدی آمریکا در خروج از برجام و بی‌عملی طرف‌های اروپایی در اجرای تعهدات خود، از آغاز فرآیند کاهش تعهدات ایران در قالب توافق هسته‌ای خبر داد.

ایران در سالگرد خروج آمریکا از برجام استراتژی جدید خود مبنی بر مقاومت فعال و تحمل فشار بدون هزینه صفر رونمایی کرد و بر این اساس در گام اول محدودیت مربوط به سقف ذخیره غنی‌سازی و آب سنگین برداشته شد.

همچنین جمهوری اسلامی ایران به طرف اروپایی مهلت ۶۰ روزه‌ای داد تا به تعهدات خود در ذیل برجام و همچنین تعهدات ۱۱ گانه‌ای که برای همکاری با کشورمان داده بودند عمل کنند و در غیر این صورت، گام دوم کاهش تعهدات برداشته می‌شود.

با عدم اجرای تعهدات از سوی طرف اروپایی، ایران در ۱۶ تیرماه گام دوم خود را اعلام کرد و بر اساس آن دیگر هیچ محدودیتی برای سطح غنی‌سازی برای خود قائل نشد.

علی ربیعی سخنگوی دولت در کنار بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اعلام جزئیات گام دوم در این باره گفت: امروز از میزان ۳.۶۷ غنی‌سازی اورانیوم عبور خواهیم کرد و میزان غلظت بر اساس نیاز ما خواهد بود.

پس از این گام نیز ۱۳ شهریورماه بود که حسن روحانی در پایان نشست سران قوا با تشریح وضعیت پرونده هسته‌ای، جزئیات گام سوم را به رسانه‌ها اعلام کرد. برداشته شدن تمامی محدودیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفیوژهای جدید و هر آنچه که برای غنی‌سازی نیاز است، از موارد گام سوم بود.

با ادامه کارشکنی‌های آمریکا در روند اجرای توافق هسته‌ای و بی‌عملی اروپایی‌ها در اجرای تعهدات خود، ایران در ۱۴ آبان گام چهارم خود را اجرا کرد. رئیس جمهور در جریان افتتاح کارخانه نوآور آزادی گفت: گازدهی به زنجیره ۳۰ تایی سانتریوفیوژ IR-۶، رونمایی از سانتریفیوژ IR-۹ و در نهایت آغاز فرایند غنی‌سازی در فردو نشان داد که ایران در تصمیم خود جدی است

در گام آخر اما ایران در ۱۵ دی ماه بود که با اعلام گام پنجم تصریح کرد که دیگر در بحث تعهدات فنی هیچ گونه محدودیتی را پذیرا نیست و جز بخش نظارتی در برجام، عملاً به بخش فنی آن عمل نمی‌کند.

سیدعباس عراقچی در نشست گفتگوهای تهران گفت: ایران با برداشتن گام پنجم عملاً دیگر در بخش فنی هیچ محدودیتی را قبول ندارد و معتقد هستیم که حالا برجام به یک توازن رسیده است. اگر طرف مقابل بخواهد اقدامی انجام دهد، ما نیز در مقابل به انجام گام متقابل دست خواهیم زد.

اقدامات ایران در حالی بود که آمریکایی‌ها تصور داشتند با خروج از برجام و تشدید تحریم‌ها، مسئولان کشورمان دست بسته خواهند و بود نخواهند توانست تا اقدام متناسبی انجام دهند، موضوعی که ریچارد نفیو طراح تحریم‌های ضد ایرانی در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما بر آن صحه می‌گذارد.

نفیو در حساب کاربری خود در توئیتر و در واکنش به اقدام ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای نوشت: مسئله جالب توجه برای من درباره اقدام ایران در خصوص ازسرگیری غنی‌سازی اورانیوم به بالاتر از ۳.۶۷ درصد (و همین‌طور عبور آنها از محدودیت ۳۰۰ کیلوگرم برای ذخایر اورانیوم) آن آدم‌هایی هستند که به من اطمینان خاطر می‌دادند اگر برجام را نقض کرده و به ایرانی‌ها با باز اعمال تحریم‌ها فشار وارد کنیم آنها هم دست روی دست می‌گذارند.

۲- ساقط کردن پهپاد آمریکا

۳۰ خرداد سال ۹۸ یک فروند پهپاد گلوبال هاوک آمریکایی که پیشرفته‌ترین هواپیمای بدون سرنشین جهان محسوب می‌شود، بعد از ورود به حریم هوایی ایران در نزدیک تنگه هرمز و روبروی کوه مبارک با سامانه بومی سوم خرداد منهدم شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بلافاصله بعد از مشخص شدن صحت این خبر در حساب کاربری خود در توئیتر و در واکنش به اقدام ایران نوشت: ایران کار بسیار اشتباهی کرد و همچنین ساعاتی بعد و در پاسخ به خبرنگاران گفت واکنش آمریکا به ایران را خواهید دید.

اما وجود عزم و اراده پولادین و توان سامانه کاملاً بومی سوم خرداد که تنها بخشی از توانمندی‌های دفاعی ایران است، سبب شد تا ترامپ در یک عقب نشینی آشکار و پیش از رفتن به تفرجگاه کمپ دیوید در نهایت بگوید که از ایران به خاطر هدف قرار ندادن هواپیمای پوزایدون با ۳۸ نفر سرنشین تشکر می‌کنم. او در ادامه می‌گوید: همه می‌گویند من جنگ‌طلب هستم؛ اما حالا می‌دانند که فردی صلح‌طلبم.

روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم در تحلیلی و در واکنش به سخنان ترامپ نوشت: ترامپ کاملاً متوجه است که ایران به مانند افغانستان زمان طالبان یا عراق زمان صدام نیست و با تجهیزات پیشرفته نظامی، رویارویی با تهران کاری بسیار سخت است.

نیویورک‌تایمز در واکنش به انصراف ترامپ از واکنش به ایران نوشت: رئیس جمهور آمریکا از اقدامی که منجر به افزایش تنش‌ها می‌شد، عقب‌نشینی کرد.

۳- توقیف نفت‌کش انگلیس

عصر جمعه ۲۸ تیر سال گذشته و در حالی که تنها ۱۵ روز از اقدام انگلیسی‌ها در ضبط نفتکش «گریس -۱» می‌گذشت، سپاه پاسداران نفتکش «استینا ایمپرو» که در اجاره لندن بود را توقیف و به ساحل ایران منتقل کرد.

گاردین در واکنش به توقیف نفتکش انگلیسی نوشت: توقیف استینا ایمپرو دقیقاً به توقیف گریس -۱ در جبل الطارق ربط دارد و ایران پیش از این روشن کرده بود که به اقدام انگلیس جواب خواهد داد.

اسپوتنیک نیز در همین رابطه نوشت: کشتی استینا ایمپرو در واکنش ایران به توقیف نفتکش ایرانی گریس -۱ در جبل طارق متوقف شده است.

در نهایت نیز اقدام سپاه پاسداران در توقیف نفتکش انگلیسی منجر شده به اینکه در ۲۴ مرداد انگلیسی‌ها مجبور شوند ابر نفتکش گریس -۱ را آزاد کنند اما ایران کشتی انگلیسی را همان موقع آزاد نکرد و با فاصله نسبتاً طولانی در تاریخ ۵ مهر ماه آزاد کرد.

و حتی موضوع در مورد آزادی گریس -۱ که بعداً به آدریان دریا تغییر نام داد این بود که علی‌رغم هشدارهای انگلیسی‌ها، این ابر نفتکش در نهایت محموله خود را به سوریه تحویل داد که بنا بر تحلیل کارشناسان این اقدام دهن کجی بزرگی به لندن بوده و نشان می‌داد، تهران از هیچ کسی توصیه و دستور نمی‌گیرد.

بعد از ماجرای توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط ایران در پاسخ به دزدی دریایی لندن در سرقت گریس -۱، دیگر هیچ مزاحمتی برای کشتی‌های ایرانی رخ نداده و این نشان می‌دهد که دشمن اگر عزم و اراده برخورد را ببیند، در اجرای مقاصد و نیات شوم خود عقب خواهد نشست.

۴- ضربات موشکی به پایگاه آمریکا

سحرگاه جمعه ۱۳ دی ماه نیروهای ارتش تروریستی آمریکا در تاریکی شب و با استفاده از پهپاد و بالگرد، سردار قاسم سلیمانی که به دعوت رسمی دولت و سرپرست نخست وزیری عراق به بغداد سفر کرده بود را به شهادت رساندند.

از همان ابتدای اعلام خبر شهادت سردار سلیمانی، تمامی مسئولان و مردم ایران یک صدا خواستار انتقامی سخت و برخوردی جدی با واشنگتن شدند تا هم به آمریکا بفهمانند حق ندارد به کشور تعدی کند و همچنین انتقام خون شهید سلیمانی را بگیرند.

دونالد ترامپ یک روز بعد از اقدام تروریستی خود در به شهادت رساندن سپهبد شهید قاسم سلیمانی، در حساب کاربری خود در توئیتر تهدید کرد که اگر ایران به اقدام آمریکا واکنش ننشان دهد، ۵۲ نقطه از ایران اعم از مکان‌های فرهنگی حمله خواهد کرد.

هجدهم دی ماه و دقیقاً در زمانی که آمریکایی‌ها سردار سلیمانی را به شهادت رسانده بودند، موشک‌های قیام و فاتح ۳۱۳ در عملیاتی به نام «شهید سلیمانی» سینه آسمان را فشردند و پایگاه عین الاسد در استان الانبار را که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پایگاه نظامی ایالات متحده در عراق است را مورد هدف قرار دادند.

رئیس جمهور آمریکا که دائماً ایران را چه در لفاظی و چه در پست‌های توئیتری تهدید می‌کرد، ابتدا سخنرانی خود را لغو کرد و در نهایت شامگاه چهارشنبه در مقابل دوربین تلویزیون قرار گرفت و با چهره‌ای در خود فرو رفته، از نبود هیچ گونه خسارت و تلفات در این حمله صحبت کرد و به نحوی پرچم صلح را بالا گرفت.

سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران در همین رابطه در نشست مجلس درباره ابعاد حمله موشکی به عین الاسد، اظهار داشت: اول آمریکایی‌ها خیلی تهدید کردند که تهدیدات متنوعی نیز بودند و ما برای واکنش‌های بعدی کاملاً آماده بودیم. تا غروب چهارشنبه که رئیس جمهور آمریکا با آن اعلام کوتاه عقب نشینی آشکار خود را اظهار داشت و وقتی پشت به دوربین‌ها حرکت کرد، من احساس کردم آمریکا تمام شده است.

با بررسی روند سیاسی رخ داده بر ساله جمهوری اسلامی و شرارت‌های دشمن علیه ملت و نظام، این نتیجه برای همگان روشن می‌شود که مقاومت آگاهانه مردم و دولت در مقابل زیادی خواهی‌های دشمن سبب شده است که ایران در مرکز هندسه قدرت منطقه قرار گرفته و نه تنها پا به عقب نگذارد، بلکه دشمن را در تمامی جبهه‌ها به عقب نشینی وا داشته و شکست دهد.

از سوی دیگر نیز بنا بر آنچه در بالا فهرست شد مشخص می‌شود که هرگاه بی ترس و واهمه در مقابل دشمن تدبیری اتخاذ شود، آنگاه دشمن گستاخ نه تنها عقب می‌نشیند، بلکه فرصت‌های بی‌بدیلی نیز برای کشور فراهم می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.