کد خبر : 753
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 اسفند 1398 - 14:19

با هم دعا کنیم/کفیل: نخستین روز سال را با یاد امام زمان (عج) آغاز کنیم+فیلم

با هم دعا کنیم/کفیل: نخستین روز سال را با یاد امام زمان (عج) آغاز کنیم+فیلم
Print Friendly, PDF & Email

رئیس مرکز صحیفه سجادیه گفت: در کنار همه اقدامات درباره کرونا نظیر رجوع به پزشک و توجه به مسائل بهداشتی پیوندمان را با خدا و امام بیشتر کنیم. حال که لحظه تحویل سال نو، صبح روز جمعه است،‌ بیاییم این لحظات عید را امام زمانی تعریف کنیم.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش بازتاب خبرحجت‌الاسلام محمدصادق کفیل معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) در گفت‌وگو با اشاره به اینکه نخستین سال ۹۹ روز جمعه و لحظه عید هم اول صبح است، این تقارن را امری مبارک دانست و بیان داشت: در یکی از زیارت‌نامه‌ها سلام‌هایی که خدمت حضرت حجت (عج) عرض می‌کنیم، می‌خوانیم «السَّلَامُ عَلَى رَبِیعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَهِ الْأَیَّام». «ربیع» به معنای باران و بهار است و «الْأَنَامِ» هم به معنای انسان و همه مخلوقات عنوان شده است.

وجود امام بهاری، روشنی‌بخش و آرامش‌دهنده است

وی افزود: در این عبارت خطاب به امام عصر (عج) می‌گوییم: سلام بر باران هستی، سلام بر باران جان‌ها. وجود امام بهاری، روشنی‌بخش، آرامش‌دهنده،‌ تسکین‌دهنده،‌ ملجاء، مأوا، پناهگاه، جایگاه ارتباط  و غیره است. «الامامُ کالشَّمس الطالعه المجلِّلَه بنورها للعالم …، الامام الماء العذب علی الظَّمآء…، الامام الانیس الرفّیق والوالد الشفیق والاخ الشقیق …، والامّ البرّه بالولد الصغیر، ومفزع العباد فی الداهیه النَّآد…، الإمامُ واحدُ دَهْرِه، لایُدانیهِ اَحَدٌ ولا یُعادِلُه عالمٌ، ولا یُوجَد منه بَدَلٌ ولا لَهُ مثلٌ ولا نظیر».

شافی تنها خدا است و دکتر و دوا وسیله است

حجت‌الاسلام کفیل با تأکید بر اینکه مشکلاتی که به انسان روی می‌آورد از ناحیه خود است و بلا و گرفتاری از ناحیه امام نیست، ابراز داشت: حضرت ابراهیم (ع) هم اشاره به این موضوع دارد که گرفتاری از جانب خود انسان است. ایشان در معرفی خدا که در آیاتی از سوره شعرا آمده است،‌ می‌فرماید: «الَّذی خَلَقَنی‏ فَهُوَ یَهْدینِ وَ الَّذی هُوَ یُطْعِمُنی‏ وَ یَسْقینِ وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفینِوَ الَّذی یُمیتُنی‏ ثُمَّ یُحْیینِ»؛ او مرا آفریده و همو مرا به نعمت‌هاى این جهان و جهان دیگر هدایت مى‌کند و اوست که به من خوراک و نوشیدنى مى‌دهد و هنگامى که بیمار شوم، تنها او مرا شفا مى‌دهد و اوست آن که مرا مى‌میراند و سپس زنده‌ام مى‌کند.

وی ادامه داد: اینکه حضرت ابراهیم (ع) اشاره می‌کند «إِذا مَرِضْتُ» یعنى وقتى من مریض شوم؛ یعنی علت بیشتر بیماری‌ها افراط و تفریط خود انسان در خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها است و مراد از «یَشْفِینِ» این است که شافی تنها خدا است و دکتر و دوا وسیله است. انسان مؤمن به پزشک مراجعه می‌کند و دارو می‌خورد، ولی هیچ کدام را شفادهنده نمی‌داند و بلکه معتقد است که اگر خدا خواست دوا و درمان مؤثر واقع می‌شوند.

گفته‌های حجت‌الاسلام کفیل را در این ویدیو ببینید:

لحظات عید را امام زمانی تعریف کنیم

این کارشناس مهدویت با بیان اینکه در نگاه توحیدی درمان را باید از جانب خداوند بدانیم، اظهار داشت: از آنجایی که سال نو بهار طبیعت است و امام زمان (عج) هم بهار دل‌ها و جان‌ها است. عید امسال هم به علت شیوع ویروس کرونا عیدی استثنایی است. حال که اوقات فراغتی حاصل شده است، «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ»؛ پس هرگاه از امور خود فراغت یافتی. همه توجه ما باید به سوی خدا باشد. مسیر رسیدن به سوی خدا هم امام است.

وی گفت: همه اتفاقاتی که در مورد کرونا می‌‌افتد. رجوع به پزشک، توجه به مسائل بهداشتی و همه این‌ها  باید انجام شود. اما توجه کنیم هر چه پیوند ما با خدا و اهل حق بیش‌تر باشد، این مسیر با قوت بیش‌تری طی خواهیم کرد. حال که لحظه تحویل سال نو صبح روز جمعه است،‌ بیاییم لحظات عید را امام زمانی تعریف کنیم.

قرائت ۱۰۰ سوره توحید در روز عید به نیت سلامتی امام زمان (عج) 

حجت‌الاسلام کفیل با اشاره به اینکه نخستین روز عید مصادف با ۲۵ ماه رجب است، خواستار قرائت ۱۰۰ سوره توحید در این روز جمعه شد و خاطرنشان کرد: سید بن طاووس در کتاب «اقبال» از پیامبر (ص) روایت کرده: «هر که در روز جمعه ماه رجب ۱۰۰ مرتبه سوره توحید را بخواند، در قیامت برایش نوری پدید می‌آید که او را به بهشت راهنمایی کند». بیاییم این عمل را به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان (ع) انجام دهیم.

نخستین روز سال را با یاد امام زمان (عج) بسازیم

وی افزود: نخستین روز سال را با یاد امام زمان (عج) بسازیم. درست است که به لحاظ مسائل بهداشتی عید امسال صله رحم از نزدیک نداریم، اما می‌توانیم این پیوند را با امام جبران کنیم. بیاییم با توحیدی کردن فضا آرامش را خود و خانواده‌یمان برگردانیم. چرا که گاهی در این خانه‌نشینی، دل انسان می‌گیرد.

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) با بیان اینکه امام زمان (عج) پدر امت اسلامی است و از پدر و مادر نسبت به انسان دلسوزتر است، تصریح کرد: در این ایام دعای استغاثه به امام عصر (ع) را بخوانیم. امسال نخستین روز سال با شهادت امام موسی الکاظم (ع) باب الحوائج مصادف شده است. ایشان توصیه‌ای را خطاب به مردم عصر غیبت دارند که در این دوران انسان مراقب حفظ دینش باشد.

توصیه‌ امام کاظم (ع) برای این دوران 

وی با بیان اینکه عیدی که از امام کاظم (ع) می‌توان گفت ثابت قدمی در امر دین است،‌ گفت:‌ امام موسی بن  جعفر (ع) خطاب به منتظران در دوران غیبت می‌فرماید: «طوبی لشیعتنا المتمسکین بحبلنا فی غیبه قائمنا الثابتین علی موالاتنا والبرائه من اعدائنا اولئک منا ونحن منهم قد رضوا بنا ائمه و رضینا بهم شیعه فطوبی لهم ثم طوبی لهم وهم والله معنا فی درجاتنا یوم القیامه»؛ خوشا به حال شیعیان ما که در دوران غیبت قائم ما به رشته ولایت و دوستی ما چنگ می‌زنند، همچنین به برائت از دشمنان ما ثابت می‌مانند، آن‌ها از ما و ما از ایشان هستیم، آن‌ها به امامت ما خرسند و ما از شیعه بودن آن‌ها خرسندیم، پس خوشا به حال آن‌ها به خدا سوگند، آن‌ها فردای قیامت با ما و در درجات ما هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.