کد خبر : 2456
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 تیر 1399 - 10:41

تحریم‌ها ارائه خدمات به پناهندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد

تحریم‌ها ارائه خدمات به پناهندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد
Print Friendly, PDF & Email

تهران- ایرنا- نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد تاثیر تحریم‌ها را میان مرزی دانست و گفت: تحریم‌ها بر همه امور حتی بر پناهندگان و ارائه خدمت به آنان تاثیر می‌گذارد. «ایوو فریسن» روز چهارشنبه در نشست خبری ویدئوکنفرانسی مشترک که با مهدی محمودی مدیر کل اتباع خارجیوزارت کشور، و در پاسخ به ایرنا درباره نوع و

Print Friendly, PDF & Email
تهران- ایرنا- نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد تاثیر تحریم‌ها را میان مرزی دانست و گفت: تحریم‌ها بر همه امور حتی بر پناهندگان و ارائه خدمت به آنان تاثیر می‌گذارد.
«ایوو فریسن» روز چهارشنبه در نشست خبری ویدئوکنفرانسی مشترک که با مهدی محمودی مدیر کل اتباع خارجیوزارت کشور، و در پاسخ به ایرنا درباره نوع و میزان خدمات کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان گفت: وظیفه اصلی ما به طور اساسی حمایت از کشورهایی است که به اتباع خدمات ارائه می‌دهند تا بتوانند خدمات را بهتر در اختیار پناهندگان قرار دهند.
نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد، آموزش، سلامت به ویژه در موضوع کووید ۱۹ و دسترسی به مسائل سلامت را از جمله وظایف این نهاد حقوق بشردوستانه بین‌المللی برشمرد و گفت: بحث اسکان مجدد در کشورهای ثالث را  هم مدنظر داریم که با توجه به تحریم‌ها و تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم کووید، کار سخت‌تر شده است و دولت‌های عضو کمیساریای عالی باید در این زمینه‌ها بیش از پیش تلاش کنند.
وی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا مبنی بر تاثیر تحریم‌ها بر نحوه ارائه خدمات به پناهندگان و اینکه کمیساریای عالی چه کمکی در این زمینه انجام می‌دهد، گفت: کمیساریای عالی سازمان ملل متحد یک نهاد بشردوستانه است و بحث تحریم‌ها در حوزه کاری ما نیست. اما تحریم‌ها بر همه امور از جمله قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. همانطور که در مغازه‌ها می‌بینیم قیمت‌ها بالا رفته؛ هزینه آموزش هم افزایش یافته است و همه این‌ها بر اتباع هم تاثیر می‌گذارد.
فریسن تاثیر تحریم‌ها را موضوعی میان مرزی عنوان و تصریح کرد: ۹۷درصد پناهندگان در مناطق شهری زندگی می‌کنند و تاثیر تحریم‌ها روی آنان بسیار مشهود است.
این مقام سازمان ملل متحد همچنین درباره تاثیر کووید ۱۹ و اینکه این ویروس نه تنها تاثیر اولیه بلکه تاثیر ثانویه هم روی پناهندگان به ویژه اتباع افغانستان داشته‌است، گفت:‌ برخی از آنان که مشغول کار بودند با مشکل روبرو شدند و درخواست کمک دارند. اتباع چون شغل خود را از دست داده‌اند برای امرار معاش به کمک نیاز دارند.
وی ادامه داد: تلاش ما این است به سازمان ملل توضیح دهیم چه اتفاقاتی می‌افتد و چه مشکلاتی پیش روی اتباع قرار دارد تا از این طریق کمک های بشردوستانه را داشته باشیم.
فریسن با ابراز امیدواری از رسیدن افغانستان به ثبات، اظهارکرد: به دنبال این هستیم بتوانیم با فعالیت‌های خودمان در قبال تلاش‌های ایران در عرصه بین‌المللی به این کشور کمک کنیم.
«مهدی محمودی»‌مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور هم در این نشست خبری ویدئو کنفرانسی با تبریک روز جهانی پناهنده گفت:‌ هرساله با همکاری کمیساریای عالی سازمان ملل متحد و با حضور جمعی از پناهندگان مراسم بزرگداشتی در این زمینه برگزار و گزارش اقدامات انجام شده یک‌ساله به آنان اعلام می‌شود. امسال به دلیل ویروس کرونا این مراسم ویدئو کنفرانسی برگزار می‌شود.
مدیر کل اتباع خارجی وزارت کشور درباره وضعیت اتباع غیرمجاز اظهارکرد: در همه جای دنیا قوانینی وجود دارد وقتی افرادی غیرمجاز وارد خاک آن کشور می‌شوند یا وارد شدند و می‌خواهند اسکان یابند، اسکان آنان غیرقانونی است و هرجایی که مشاهده شوند توسط پلیس دستگیر و از کشور طرد  می‌شوند .
دبیرکمیسیون اتباع و مهاجرین خارجی با بیان اینکه اتباع غیرمجاز، مخفیانه و غیرقانونی وارد کشور می‌شوند و طبعا سرشماری نمی‌شوند، گفت: آمار دقیقی از این اتباع نداریم اما با توجه به دستگیری و خودمعرفی و طرد ۷۳۰ هزار اتباع غیرمجاز در سال گذشته،‌ می‌توان گفت بیش از یک میلیون اتباع غیرمجاز در کشور اسکان دارند.
 وی با برشماری کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان، اظهارکرد:‌ شرایط اقتصادی ما طوری است که در تحریم ظالمانه قرار داریم لذا هر چقدر سازمان‌های بین‌المللی برای ارائه خدات بیشتر تلاش کنند، نوع خدمات به پناهندگان تقویت خواهد شد.
به گزارش ایرنا، ۲۰ ژوئن برابر ۴ تیر روز جهانی پناهندگان است که جمهوری اسلامی ایران هر ساله مراسمی به همین منظور برگزار می‌کند.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.