کد خبر : 4345
تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 آبان 1399 - 21:25

در ارزیابی عملکرد «پرس تی وی» به بودجه اندک آن در مقایسه با رقبایش توجه کنید

در ارزیابی عملکرد «پرس تی وی» به بودجه اندک آن در مقایسه با رقبایش توجه کنید
Print Friendly, PDF & Email

یک کارشناس رسانه با برشمردن برخی معیار‌ها برای یک رسانه خبری استاندارد، از بودجه‌های کلان شبکه‌های خبری کشور‌های مختلف سخن گفت.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده , محمدرضا قرائتی کارشناس رسانه، با اشاره به اینکه بیش از هزاران رسانه در جهان امروز وجود دارد که هرکدام در شکل گیری و مدیریت افکار عمومی در کشورها، جوامع و خانواده‌ها در تمامی حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، ورزشی تاثیرگذار هستند، گفت: اینکه کدام موفق‌تر عمل می‌کنند جای بحث و تأمل دارد. امروز کشور‌ها به جایی رسیده اند که به جای افزایش اعتبار تجهیزات نظامی رو به افزایش اعتبار، تجهیزات و ارتقای رسانه‌های خود در سطح بین الملل و فرهنگ آورده‌اند؛ چرا که قدرت نفوذ رسانه نشان داده است که به راحتی می‌تواند ذهن انسان‌ها را تسخیر و آنچه را که می‌خواهد به جامعه هدف خود القا کند.

وی در همین باره افزود: قطعا شبکه پرس تی وی و سایر شبکه‌های برون مرزی کشورمان در صورتی که از پشتوانه مالی، اعتباری و بهره گیری از افراد متخصص و آگاه برخوردار باشند، می‌توانند نقش مهمی در ارائه حقایق جمهوری اسلامی ایران و پیام صلح و دوستی دین مبین اسلام و فرهنگ ایران برای جامعه بشری ایفا کنند.

قرائتی با عنوان اینکه تقریباً حدود ۳۰۰ شبکه تلویزیونی و رادیویی در تخریب و غبارآلود کردن چهره نظام اسلامی در حال فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: هرکدام از این شبکه‌ها بر اساس سلایق شخصی و فرهنگی افراد به صورت زنجیره‌ای بر جامعه نفوذ کرده و به نوعی با دروغ، سیاه نمایی و بعضاً بزرگنمایی خلأهایی که به لحاظ اقتصادی، فرهنگی، ورزشی در کشور وجود دارد، سوء استفاده و به نفع سیاست‌های خود بهره‌برداری می‌کنند و با برنامه ریزی و ایجاد جذابیت‌های بصری و شناسایی نیاز‌های کاذب، مخاطب را جذب خود می‌کنند. بر همین اساس نمی‌توان بدون در نظر گرفتن اعتبار خاص، تیم مجرب و تنوع در برنامه‌ها از یک شبکه جوانی که تنها ۱۳ سال از عمر خود را سپری می‌کند در مقایسه با شبکه‌هایی که مورد حمایت غول‌های رسانه‌ای با مدیریت صهیونیست‌ها و بودجه‌های میلیارد دلاری هستند انتظار داشت، اما خارج از دسترس نیست و این امکان موجود است؛ زیرا پرس تی وی قابلیت نفوذ در افکار عمومی جهان را دارد.

وی بر همین اساس افزود: برای رسیدن و تحقق یافتن شعار شبکه پرس تی وی یعنی «خبر از نگاه جدید» نمی‌توان انتظار معجزه داشت. بودجه سالیانه بی بی سی بیش از چهارصد میلیارد و سیصد میلیون پوند است که علاوه بر این از هزینه ماهیانه‌ای که هریک از خانواده‌های صاحب تلویزیون در بریتانیا باید بپردازند نیز تغذیه می‌شود. این هزینه در ماه برای هر تلویزیون ۱۱ پوند است. علاوه بر این بودجه پخش جهانی توسط وزارت امور خارجه بریتانیا پرداخت می‌شود. شعار آن‌ها «هر ملت باید با صلح و آرامش با ملتی دیگر صحبت کند» است، ولی اینکه در عمل چقدر این شعار به لحاظ اخلاق حرفه‌ای در رسانه محقق می‌شود، جای بحث و تامل دارد.

این کارشناس رسانه گفت: باید به این واقعیت ایمان بیاوریم که رسانه‌ها در تار و پود زندگی بشر رخنه کرده اند و بشر را به نوعی وابسته خود ساخته اند؛ اما شبکه‌های خبری از جمله BBC و … در جهان امروز جهان ذهنی و غیر واقعی دیگری را به دنیا مخابره می‌کنند و به نوعی خود سازنده واقعیت‌ها و دگرگون کننده محیط هستند. شبکه یورو نیوز یکی از پر بیننده‌ترین شبکه‌های تلویزیونی اروپایی است و در ۱۲۱ کشور جهان و ۲۰۰ میلیون خانه مخاطب دارد. در واقع پرس تی وی چنین رقبایی دارد. معتقد هستم پرس تی وی در این مدت زمان توانسته جایگاه خود را به عنوان زبان نظام جمهوری اسلامی پیدا کند، اما نیاز به حمایت و تاکید می‌کنم اعتبار و بودجه لازم برای برنامه ریزی و انسجام در تولید محتوا و ارائه آن دارد. مثلا با توجه به تغییرات به وجود آمده در ذائقه افراد در جوامع بشری امروزه شاهد آن هستیم که برای انتقال پیام و القای فرهنگ مد نظر سیاست‌های حکومت‌ها شبکه‌های خبری رو به تولید فیلم و سریال هم آورده اند.

قرائتی با برشمردن برخی معیار‌ها برای یک رسانه خبری استاندارد گفت: احترام به نظر مخاطب و اعتماد سازی از طریق روش‌های گوناگون یک سنت دیرینه در شبکه‌های خبری است. تولید برنامه‌های اجتماعی از متن و پیشینه و تاریخ، فرهنگ و سنت و بطن جامعه ایران به گونه‌ای که مخاطب نا خودآگاه احساس اعتماد و راحتی با شبکه پرس تی وی کند، ساخت برنامه‌های مستند- گزارش ویژه – مصاحبه با افراد از طبقات گوناگون و انتخاب سوژه‌های به روز چه از داخل کشور و چه کشور‌هایی که جامعه هدف شبکه پرس تی وی هستند قطعاً این اعتماد سازی و جذب مخاطب را برای شبکه به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه به اهداف و سیاست‌های خود هم خواهیم رسید. در واقع تولید برنامه‌هایی از تاریخ و پیشینه ایران و اقلیت‌های دینی و اقوامی که در کنار هم، با صلح و آرامش زندگی می‌کنند قطعاً در افکار عمومی جهان از ایران هراسی خواهند کاست. نکته مهم این است به نظر من سیاست پرس تی وی برای تولید برنامه نمی‌بایست حالت تدافعی داشته باشد. در واقع پرس تی وی باید برای خنثی کردن پیام‌ها و برنامه‌های سایر شبکه‌هایی که علیه نظام فعال هستند، با تولیدات برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی هوشمندانه چهره واقعی نظام جمهوری اسلامی ایران را به جهان نشان دهد.

این کارشناس رسانه با اشاره به انتخابات پیش روی امریکا و موضوع ایران در مذاکرات کاندید‌های ریاست جمهوری این کشور گفت: تاریخ این را نشان داده که انتخابات امریکا چه با حضور دمکرات‌ها و چه جمهوری خواه‌ها تغییر چندانی در فعل و انفعالات کشور‌ها و جهان نداشته، چون کلان سیاست‌های امریکا متاسفانه از بالا به پایین و خصمانه است و چهره مستکبرانه و خود برتربین آمریکا تقریباً برای آحاد مردم جهان ثابت شده است. در واقع با پردازش و تولید محتوای درست، واقعیت دموکرات‌ها و جمهوری خواه‌ها در اتفاقات تاریخی زمان خود می‌تواند چهره واقعی از آن‌ها برای جهانیان به تصویر کشید.

وی با اشاره به اتفاقات جدید در منطقه و اقدام برخی دولت‌های حاشیه خلیج فارس در ایجاد روابط رسمی با رژیم اشغالگر قدس گفت: معمولا ً علل تاریخی، جغرافیایی و نهایتاً منافع سیاسی در نزدیکی کشور‌ها به یکدیگر دست به دست می‌دهند و منجر به پیدا شدن منافع و اهداف مشترک می‌شوند. به نظر من این پیمان اتفاق جدیدی نیست به جهت اینکه از ۲۰ سال قبل با بالا گرفتن منازعات با ایران و تشکیل شورای همکاری خلیج فارس و … این موضوع پررنگ‌تر شد. با توجه به این واقعیت که اعراب به رهبری عربستان سعودی دچار ایران هراسی هستند و ما می‌بایست با توجه به شرایط و اتفاقات منطقه، دیپلماسی خود را به لحاظ رسانه ای، رفتاری هوشمندانه و با درایت از خود نشان دهیم و در این زمینه شبکه پرس تی وی می‌تواند نقش آفرینی موثری داشته باشد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.