کد خبر : 2066
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 اردیبهشت 1399 - 23:28

پراید سواری منتقدین در بلاتکلیفی دولت

پراید سواری منتقدین در بلاتکلیفی دولت
Print Friendly, PDF & Email

در تمام سالهایی که خودروسازانی مانند سایپادر کشور فعالیت می کردند سایه تصمیمات دولتی روی سرشان سنگینی می کرد. کم و زیاد شدن تعرفه وارادات خودرو ، تنظیم قیمت بازار با ابلاغیه و عدم توازن در سایر زنجیره تولید از جمله نتایجی که می توانست برای خودروسازی کشور به ارمغان بیاورد وضعیتی است که امروز شاهد آن هستیم.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش بازتاب خبر به نقل از  نبض بازار ، در شرایطی که هنوز منتقدین درباره نحوه قیمت گذاری محصولات سایپا مشغول گله گذاری هستند باید به چند موضوع در این باره پرداخت و در نهایت به یک نتیجه منطقی رسید. تولید تا زمانی می تواند در مسیر و ریل درستی حرکن کند که در آن بتوان تعادل بخشنهای مختلف را پیاده سازی کرد. با ثابت نگه داشتن قیمت محصول نهایی در یک کارخانه و درنظر نگرفتن سایر محورهای مرتبط چه نتیجه ای عاید مصرف کنندگان و کارگران خواهد شد؟ اصولا زمینه مناسب در جهت تولید باید یکجانبه گرا نباشد و از جهات مختلف شاهد برقراری تعادل باشیم. تولید زمانی به محاق خواهد رفت که هزینه ها و فایده ها با هم فاصله معنادار داشته باشند و در نتیجه صنعت به سمت ورشکستگی ، کارگران به سمت اخراج و تولید به سمت توقف خواهد رفت. در این میان راهکاری که می تواند هر صنعتی را نجات دهد بازار آزاد است. در همه انتقاداتی که همواره به دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا شده به قدمت حضور این خودروسازان در کشور اشاره گردیده و در نتیجه مطالبه ای طرح که از آنها ماحصل حضور چند دهه ای را خواسته می شود.

استقلال یا وابستگی مسئله اینست

در تمام سالهایی که خودروسازانی مانند سایپادر کشور فعالیت می کردند سایه تصمیمات دولتی روی سرشان سنگینی می کرد. کم و زیاد شدن تعرفه وارادات خودرو ، تنظیم قیمت بازار با ابلاغیه و عدم توازن در سایر زنجیره تولید از جمله نتایجی که می توانست برای خودروسازی کشور به ارمغان بیاورد وضعیتی است که امروز شاهد آن هستیم. متأسفانه باید اذعان کرد که در همه این سالها حضور و نفوذ دولت در این حوزه بسیار زیاد بود و انتصاب برخی از افراد در مناصب حساس این بخش در واقع پنچر کردن محصولات خودرویی کشور را منجر شد. مشکل بزرگی که باید از آن به عنوان آسیب اصلی خودروسازان در این سالها نام برد عدم توانایی در کنترل نرخ ارز بود که باعث ضرر و زیان هنگفت خودروسازان و در نتیجه صنعت کشور شد.

پراید برود یا بماند؟

منتقدین بسیاری طی سالهای گذشته با دلائلی که البته منطقی هم بود خواستار برچیده شدن و ا توقف تولید پراید بودند و حالا که اینکار صورت گرفته همان منتقدین با دمیدن در بوق و کرنا بیان می کنند که این مسئله باید در بستر مناسبی اتفاق می افتاد پراید رفت اما هنوز تکلیف برخی در اتخاذ مواضعشان مشخص نیست که ایکاش می بود.

کلام آخر:

تا زمانیکه منتقد خودرویی و دولت تنها به یک روی سکه در بازار خودرو نگاه کنند وضعیت به همین گونه است و نمی توان امید داشت که با دستور بازار اداره شود و این موضوع ربطی به سایپا و امثالهم نخواهد داشت. ایجاد بازار رقابتی ، عدم دخالت دولت در قیمت گذاری و تعیین روند بازار برساس عرضه و تقاضا نجات بخش صنعت خودرو خواهد بود و دیگر هیچ.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.