کد خبر : 2390
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 تیر 1399 - 9:31

افشاگری کتاب بولتون | ترامپ از ژاپن خواست میان ایران و آمریکا میانجیگری کند

افشاگری کتاب بولتون | ترامپ از ژاپن خواست میان ایران و آمریکا میانجیگری کند
Print Friendly, PDF & Email

مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در بخشی از کتاب خود نوشته که رئیس‌جمهور آمریکا از نخست‌وزیر ژاپن خواسته بود که میان واشنگتن و تهران میانجیگری کند که البته امیدی به موفقیت این مأموریت نداشت. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در بخشی از کتاب جنجالی

Print Friendly, PDF & Email

مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در بخشی از کتاب خود نوشته که رئیس‌جمهور آمریکا از نخست‌وزیر ژاپن خواسته بود که میان واشنگتن و تهران میانجیگری کند که البته امیدی به موفقیت این مأموریت نداشت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در بخشی از کتاب جنجالی اخیر خود تحت عنوان «اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد» تصریح کرده است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا سال گذشته میلادی (۲۰۱۹)، از «آبه شینزو» نخست‌‌وزیر ژاپن درخواست کرده بود که میان واشنگتن و تهران میانجیگری کند که البته امیدی نداشت که آبه بتواند در این مأموریت موفق عمل کند.

آبه شینزو در ژوئن ۲۰۱۹ (خرداد ۹۸) به ایران سفر کرد و در آن زمان یکی از مقام‌های وزارت خارجه ژاپن در محل سفارت ژاپن در تهران اعلام کرد که آبه شینزو در سفر به تهران به دنبال میانجیگری بین ایران و آمریکا نیست و صرفا به دنبال تعمیق روابط ایران و ژاپن است.

با این حال آنطور که در خبر رویترز آمده است، بولتون در کتاب خود در خصوص سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران نوشته است که بعد از آنکه آبه موفق نشد در مأموریت میانجیگری میان واشنگتن و تهران موفق عمل کند، ترامپ در تماسی تلفنی به وی گفت که نباید از شکست کامل در این مأموریت احساس کناه کند.

بولتون همچنین در کتاب خود نوشته است که ترامپ انتظار نداشته است که نخست‌وزیر ژاپن در این مأموریت موفق شود و به همین دلیل از نتیجه سفر وی به تهران به هیچ عنوان متعجب نشده است.

مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در کتاب خود در این خصوص اینگونه نوشته است: «وی (ترامپ) به آنچه که در حقیقت در ذهنش بود، روی آورد و گفت که واقعا این تلاش (آبه برای میانجیگری میان واشنگتن و تهران) را تقدیر می‌کند اما در حقیقت مسئله‌ای که شخصاً برای وی اهمیت بیشتری دارد این است که ژاپن محصولات کشاورزی بیشتری از آمریکا خریداری کند».

بولتون در کتاب خود یاددآوری کرده است که در ابتدا در جریان درخواست ترامپ از آبه برای میانجیگری میان آمریکا و ایران نبوده است.

وی در این خصوص نوشت: «برای من روشن بود که ترامپ، آبه را وارد نقشی می‌کند که احتمالاً به شکست منتهی می‌شود».

در سفر آبه شینزو به ایران، آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر انقلاب به نخست‌وزیر ژاپن تأکید کرده بود که ایران با‌آمریکا وارد مذاکره نخواهد شد.

مقام معظم رهبری در آن سفر به آبه فرمودند: «شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد».

علیرغم آنکه در زمان سفر آبه هیچ اشاره‌ای به نقش میانجیگری وی نشده بود اما نخست‌وزیر ژاپن در دیدار با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران تصریح کرده بود که به هرقیمتی باید مانع از افزایش تنش‌ها در منطقه غرب آسیا شد و تأکید کرد که ژاپن تمایل دارد، نقش حداکثری در این زمینه ایفا کند.

بولتون ۷۱ ساله که بعنوان یک فرد تندرو در مسائل ایران و کره شمالی شناخته شده است، از آوریل ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۱۹ بعنوان مشاور امنیت ملی ترامپ فعالیت داشت و سپس به دلیل برخی اختلافات با رئیس‌جمهور آمریکا، از سمت خود برکنار شد.

طبق این گزارش، نام نخست‌وزیر ژاپن بیش از یکصدبار در کتاب ۵۷۸ صفحه‌ای بولتون ذکر شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.