کد خبر : 2422
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 تیر 1399 - 10:08

آموزش مجازی دانشگاه‌ها به ایستگاه آخر رسید

آموزش مجازی دانشگاه‌ها به ایستگاه آخر رسید
Print Friendly, PDF & Email

تهران- ایرنا- شیوع بیماری کرونا از اواخر زمستان سال گذشته در ایران سبب شد تا آموزش مجازی سرلوحه کار دانشگاها قرار گیرد؛ آموزش‌هایی که با اما و اگرهای زیادی تاکنون روبه‌رو بوده و اکنون در مردادماه ۹۹ با رسیدن به ایستگاه پایانی، نتیجه‌ آن به زودی به داوری گذاشته می‌شود. هر چند که پیش از

Print Friendly, PDF & Email
تهران- ایرنا- شیوع بیماری کرونا از اواخر زمستان سال گذشته در ایران سبب شد تا آموزش مجازی سرلوحه کار دانشگاها قرار گیرد؛ آموزش‌هایی که با اما و اگرهای زیادی تاکنون روبه‌رو بوده و اکنون در مردادماه ۹۹ با رسیدن به ایستگاه پایانی، نتیجه‌ آن به زودی به داوری گذاشته می‌شود.
هر چند که پیش از شیوع بیماری کرونا، زیرساخت‌های لازم آموزش الکترونیک به درستی فراهم نشده بود اما کرونا سبب شد تا اساتید و دانشجویان روش جدیدی را به صورت مجازی تجربه کنند.
با این حال دانشگاه‌ها، همه توان خود را از طریق فضای مجازی و تقویت زیرساخت‌های آموزش الکترونیک به کاربسته و در نهایت در بیشتر دروس نظری موفقیت‌هایی در امر آموزش کسب کردند. البته در این راه بعضی از اساتید خیلی دیر خود را با روش جدید منطبق کردند. دانشجویانی هم بودند که به دلیل نداشتن گوشی همراه هوشمند یا عدم دسترسی مناسب به اینترنت از تعلیم و تعلم به صورت مجازی کمی عقب ماندند. اما در نهایت آموزش مجازی در دروس نظری به ایستگاه پایانی خود رسید و حال دانشجویان در آزمون پایان ترم نتیجه این تلاش دوجانبه را نشان می دهند.
نحوه برگزاری امتحانات به عهده دانشگاه ها گذاشته شده است و هر کدام از دانشگاه های کشور برای امتحانات پایان ترم شیوه های متفاوتی شامل حضوری، غیرحضوری، آزمون شفاهی، تستی و تشریحی در نظر گرفته اند؛ روش هایی که در برخی موارد دانشجویان را به دلیل نداشتن امکانات کافی سخت افزاری با نگرانی هایی مواجه کرده است.
معاونان آموزشی دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و علم و صنعت در این خصوص به سوالات خبرنگار ایرنا پاسخ دادند.
سیدحسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در این خصوص گفت: نحوه برگزاری آزمون بر عهده اساتید و به دو صورت حضوری و غیرحضوری است.
وی گفت: بخش کوچکی از امتحانات به صورت حضوری برگزار می‌شود و این به معنای حضور دانشجویان شهرستانی در تهران نیست. بلکه دانشجویان ساکن تهران و قم به صورت حضوری در امتحانات حاضر می‌شوند و دانشجویان شهرستانی نیز در واحدهای دانشگاه‌های پیام نور که به آن معرفی می‌شوند، در امتحانات حضوری شرکت می کنند.
معاون آموزشی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه بیشتر سوالات در آزمون غیرحضوری تستی خواهد بود، افزود: در این زمینه برای استادان امکان برگزاری آزمون به صورت تشریحی یا شفاهی نیز فراهم است. البته تلاش شده از همه امکانات برای برگزاری بهترین روش در برگزاری آزمون‌ها استفاده شود.
حسینی با تاکید بر اینکه ارزیابی دانشجویان فقط مختص به امتحانات پایان ترم نیست، تصریح کرد: آزمون پایانی بخشی از ارزیابی دانشجویان را به خود اختصاص می‌دهد و بخش مهمی از نمره پایان ترم دانشجو مربوط به فعالیت‌هایی آنها در طول ترم تحصیلی است.
وی با بیان اینکه برگزاری آزمون حضوری فقط مختص به دانشجویان مقطع کارشناسی است، در خصوص شیوه برگزاری آزمون تشریحی اظهار داشت: آزمون تشریحی طبق نظر استاد برگزار می شود. همچنین امکان برگزاری آزمون به صورت کتاب باز (اپن بوک) نیز وجود دارد اما در مجموع برای آزمون شفاهی باید امکانات لازم مانند وب کم و … برای دانشجو فراهم شده باشد.
حسینی درباره جلوگیری از احتمال تقلب دانشجویان نیز بیان کرد: تمهیداتی در این باره فراهم شده است. مثلا سوالات هر دانشجو با دانشجوی دیگر متفاوت است یا کلید سوالات تستی برای همه دانشجویان یکسان نیست. البته پیش از برگزاری آزمون از همه دانشجویان تعهد می‌گیریم که فقط از دانش خود برای آزمون استفاده کنند.
برگزاری آزمون حضوری فقط مختص به دانشجویان مقطع کارشناسی است،

آموزش دروس عملی دانشگاه تهران از نیمه مردادماه 

حسینی در بخش دیگری از این گفت و گو در خصوص ترم تابستانه این دانشگاه و نحوه آموزش دروس عملی گفت: برای اینکه در آموزش به دانشجویان و فارغ التحصیلی به‌موقع آنها خللی به وجود نیاید، در صورتی که شیوع ویروس کرونا بیشتر نشود، آموزش دروس عملی دانشجویان از نیمه مردادماه آغاز می شود. زیرا حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجوی خوابگاهی دروس عملی دارند که باید تمهیدات لازم برای این تعداد دانشجو فراهم شود.
وی ادامه داد: در خوابگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها با تراکم دانشجویان مواجه هستیم و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که این تراکم دانشجو کمتر شود. البته خوابگاه‌ها برای مقطع دکتری و در ادامه برای مقطع کارشناسی ارشد که قرار است برای دفاع از پایان نامه اقدام کنند، به صورت تدریجی در حال استفاده است.
معاون آموزشی دانشگاه تهران با بیان اینکه حدود یک هزار و ۶۰۰ نفر متقاضی استفاده از خوابگاه‌ها بودند، گفت: نصف این تعداد پذیرش شده اند.

ترم تابستانی فقط برای دروس عملی 

وی با تاکید بر اینکه ترم تابستانی برگزار نمی‌شود، اظهار داشت: هدف دانشگاه به پایان رساندن موفق ترم تحصیلی با استفاده از ظرفیت ترم تابستانی است و در این ترم تحصیلی فقط دروس عملی آموزش داده می شوند.
معاون آموزشی دانشگاه تهران همچنین در مورد برگزاری ترم پائیز گفت: برای ترم پائیز نیز تابع دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم ولی پیش بینی ما برگزاری ترم پائیز برای دانشجویان نوورود دانشگاه تهران به صورت مجازی است.
حسینی در خصوص اینکه آیا ترم تحصیلی به موقع تمام خواهد شد و دانشجویان نوورود در زمان مقرر ترم تحصیلی را آغاز می‌کنند یا خیر، تصریح کرد: تمام پیش بینی دانشگاه این است که روند آموزشی دچار اختلال نشود. زیرا حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار دانشجوی نوورود پذیرش می‌شوند و برای اجرایی شدن این روند باید دانشجویان سال آخر نیز فارغ التحصیل شوند.
وی خاطرنشان کرد: امتحانات حضوری دروس مقطع کارشناسی و دکتری عمومی دامپزشکی طبق تقویم آموزشی اعلام شده برای هر درس، از تاریخ ۵ تیرماه ۹۹ برگزار خواهد شد. توضیحات مربوط به تعیین حوزه، محل آزمون و سایر موارد ضروری نیز در سامانه جامع آموزش (سامانه گلستان) ارائه شده است.
برگزاری آزمون دانشگاه شریف بنا به نظر استاد داود رشتچیان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: نحوه برگزاری آزمون پایانی با توجه به نظر استاد و تلفیقی از آزمون تستی، تشریحی و شفاهی است.
وی با تاکید بر اینکه ترم تابستاتی از اوایل مردادماه آغاز می‌شود، افزود: در این بازه زمانی دروس عملی ارائه می‌شوند و برای ترم پائیز نیز پس از اعلام سازمان سنجش آموزش کشور کلاس‌ها به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه زیرساخت‌های آموزش مجازی دانشگاه توسعه یافته است، گفت: زیرساخت‌های آموزش مجازی دانشگاه پیش از شیوع کرونا توسعه یافته بود و رضایت کلی اساتید و دانشجویان وجود داشت. اما از آنجا که ترم پاییزه برای دانشجویان جدید مجازی خواهد بود، ‌نیاز است زیرساخت های آموزشی بیشتر توسعه داده شود.

داود رشتچیان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف

رشتچیان در خصوص بازگشایی خوابگاه‌ها نیز گفت: برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی شهرستانی که فعالیت آزمایشگاهی، پژوهشی و کارگاهی دارند، خوابگاه به صورت تدریجی باز خواهد شد اما برای دانشجویان مقطع کارشناسی بعید است این اتفاق رخ دهد.
وی درباره مقایسه آموزش مجازی و حضوری خاطرنشان کرد: آموزش باید حضوری صورت بگیرد و آموزش مجازی می‌تواند به عنوان تکمیل کننده آموزش در تعطیلات ناخواسته مانند آلودگی هوا استفاده شود.
توسعه زیرساخت‌های آموزش مجازی نیازمند حمایتابوالفضل واحدی معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امتحانات دانشگاه علم و صنعت از ۳۱ خرداد ماه آغاز شده و تا ۱۴ تیرماه ادامه دارد. البته آزمون‌ها بسته به نوع، شیوه، ماهیت درس و نظر استاد به صورت تستی، تشریحی و شفاهی برگزار می‌شود. البته در طول ترم استاد با تمرینات، پرسش و پاسخ و حل مساله بخشی از نمرات دانشجویان را در نظر گرفته است.
وی درباره اینکه برای جلوگیری از تقلب چه برنامه‌ای دارید، عنوان کرد: یکی از چالش‌های آزمون‌های غیرحضوری موضوع احتمال تقلب دانشجو است. بر همین اساس تلاش شده ارزیابی دانشجو در طول ترم صورت بگیرد. همچنین در آزمون‌هایی که در حال برگزاری است، شیوه‌هایی در نظر گرفته شده تا احتمال تقلب خیلی کم شود.
معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت درباره دروس عملی نیز اظهار داشت:‌ از ۱۵ تیرماه به مدت ۲ هفته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کلاس‌ها و آزمون‌های عملی دانشجویان برگزار می‌شود.

آغاز ترم تابستانی چهارم مرداد ماه 

واحدی گفت: ترم تابستانی دانشگاه علم و صنعت از چهارم مردادماه آغاز می‌شود و  دروس پرمخاطب نیز مجازی  خواهد بود. همچنین دانشجویان نوورود نیز از ۲۹ شهریورماه پذیرش شده و آموزش به آنها غیرحضوری است.
وی با تاکید بر اینکه برگزاری دروس به صورت مجازی سبب افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها در رشته های مختلف نخواهد شد، ‌تصریح کرد: آموزش مجازی به صورت موقت در زمان کرونا است و پس از رفع این بیماری آموزش حضوری مانند سابق انجام می‌شود. زیرا قرار نیست آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری شود.
معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت ایران با تاکید بر اینکه برای ادامه دار بودن روند آموزش مجازی باید توسعه زیرساخت‌ها حمایت شوند، ‌خاطرنشان کرد: نهادهای مانند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مجلس شورای اسلامی می‌توانند از توسعه زیرساخت‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها حمایت کنند تا در آینده بتوان از اثرات این حمایت بیشتر استفاده کرد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.