کد خبر : 2543
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 تیر 1399 - 11:54

آخرین خبر از بازگشایی مرزهای تجاری و مسافری

آخرین خبر از بازگشایی مرزهای تجاری و مسافری
Print Friendly, PDF & Email

بعد از تغییر وضعیت در مرزها که تردد در آنها به دلیل شیوع ویروس کرونا با موانعی مواجه شده بود، ‌ اکنون اغلب مرزهای تجاری در مسیر زمینی و ریلی باز هستند و جابه‌جایی کالا انجام می‌شود، اما در مرزهای مسافری هنوز این اتفاق نیفتاده و به طور محدود و در شرایط خاص جابه‌جایی مسافر

Print Friendly, PDF & Email

بعد از تغییر وضعیت در مرزها که تردد در آنها به دلیل شیوع ویروس کرونا با موانعی مواجه شده بود، ‌ اکنون اغلب مرزهای تجاری در مسیر زمینی و ریلی باز هستند و جابه‌جایی کالا انجام می‌شود، اما در مرزهای مسافری هنوز این اتفاق نیفتاده و به طور محدود و در شرایط خاص جابه‌جایی مسافر انجام می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، از اسفندماه و با شیوع ویروس کرونا عبور و مرور در مرزهای تجاری و مسافری با موانعی مواجه و اغلب بسته شدند، موضوعی که تبعات خود را نیز به همراه داشت و این روزها به عنوان یکی از دلایل نوسان بازار ارز آن یاد می‌شود، چراکه صادرات به تبع آن ارزآوری را تحت تاثیر قرار داد. اما به تدریج از حدود یکی، دو ماه گذشته طی مذاکرات صورت گرفته و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی گشایش‌هایی صورت گرفت و تبادلات تا حدودی برگشتند.

بررسی آخرین وضعیت مرزها در حوزه تجاری و مسافری با توضیحاتی از سوی روح اله لطیفی – سخنگوی گمرک ایران – به ایسنا همراه بود.

اینچه‌برون بعد از ۴ ماه باز شد

طبق اعلام وی در ترکمنستان،‌ مرز اینچه برون که از اوایل اسفندماه به مدت چهار ماه بسته شده بود از روز گذشته با پذیرش شش واگن کالاهای صادراتی ایرانی از مسیر ریلی گمرک لطف‌آباد خراسان رضوی باز شد. این در حالی است که پیش از این ۱۳۱ واگن در مرز اینچه برون متوقف بوده که ۴۰ واگن خالی بود ولی ۳۰ واگن آن محموله سیمان داشت که توسط ترکمنستان پذیرفته شده است.

در مسیر دیگر ترکمنستان تبادل از کانال سرخس انجام می‌شود که روزی ۳۰ واگن به سمت ترکمنستان حرکت می‌کند اما احتمالا به زودی این محدودیت برداشته شده و تا ۶۰ واگن افزایش پیدا خواهد کرد.کالاهایی که از این مرز عبور می‌کند باید فاسد نشدنی و غیرمواد غذایی با ماندگاری بالا باشد.

در ترکیه در مرز تجاری ورود و خروج کالا از کانال ریلی و جاده‌ای صورت می‌گیرد که در مرز جاده‌ای از سرو و بازرگان و در ریلی از کانال گمرک رازی است که البته برای آن مسیر جایگزین نیز تعریف شده است.

مسافری ترکیه فعلا بسته است/وعده بازگشایی تا ۱۱ مرداد

در مرز مسافری ترکیه فعلا مسیر هوایی که بسته و مبادله مسافر نداریم، اما ایرانی‌هایی که اقامت ترکیه داشته و یا ترکیه هایی که اقامت ایران داشتند به نوعی جابه‌جا شده‌اند و روزانه حدود ۱۵۰ نفر وارد و یا خارج شدند که از کانال مرز زمینی بوده است.

این در حالی است که چندی پیش مسئولان ترکیه‌ای گفته بودند که احتمالا پروازهای مسافری ایران از ۱۱ مردادماه از سر گرفته شود.

از مرزهای عراق چه خبر؟

در مورد مرزها با عراق نیز اکنون تردد مسافر انجام نمی‌شود ولی برای افرادی که دارای اقامت- تابعیت و یا دو تابعیتی هستند این جابه‌جایی به نوعی صورت می‌گیرد.

در مرزهای تجاری با عراق نیز تمامی مرزهای عربی همچنان بسته هستند و فقط مرز مهران در مسیر جاده‌ای و در مسیر دریایی نیز از خرمشهر این جابه‌جایی انجام می‌شود. در سایر مرزها با عراق تمامی مرزهای  اقلیم کردستانبدون محدودیتی فعال هستند.

گرجستان بسته/روسیه تا ۱۱ تیر محدودیت دارد

در مرز گرجستان فعلا فعالیت کامیون‌ها و محموله‌های ایرانی چه به صورت ریلی و جاده‌ای متوقف است. در مورد روسیه نیز تا ۱۱ تیرماه محدودیت برای برخی محصولات کشاورزی از جمله گندم که البته این محدودیت خاص ایران نیست،وجود دارد.

وضعیت امارات، کویت، آذربایجان و …

اما در سایر مرزها در مرز پاکستان بازارچه‌های آن باز است و مرز میرجاوه نیز به طور کامل و بدون محدودیت فعالیت می‌کند. مرز افغانستان نیز کاملا باز و فعال است،؛ چه مسافری چه تجاری.

در مرز آذربایجان از نظر تجاری، دریایی و زمینی و ریلی مشکلی وجود ندارد اما از نظر مسافری نیز ایرانی‌ها در ابتدا طی چهار مرحله با همکاری سفارت ایران در باکو به ایران برگشتند و چند مرحله دیگر هم فرصت برای بازگشت اتباع ایرانی فراهم شد.

در جنوب کشور فعالیت تجاری با کویت، امارات، عمان و قطر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و البته در برخی موارد با شیوه‌های خاص در حال انجام است.در امارات و کویت نیز طی چند مرحله اتباع برگشتند و یا هندی‌هایی که در کشتیرانی فعال بودند به هندوستان رفتند.

ارمنستان به قبل از کرونا برگشت

در مرز نخجوان محدودیتی نداریم و  در مورد ارمنستان نیز فعالیت به دوران قبل از کرونا برگشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.