کد خبر : 2657
تاریخ انتشار : شنبه 7 تیر 1399 - 10:05

غریب‌آبادی:کشف بیشترین مواد مخدر توسط ایران به رغم تحریم‌های آمریکا

غریب‌آبادی:کشف بیشترین مواد مخدر توسط ایران به رغم تحریم‌های آمریکا
Print Friendly, PDF & Email

لندن –ایرنا– سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تصریح کرد؛ جمهوری اسلامی ایران در حالی سالیان متمادی بیشترین حجم مواد مخدر در جهان را کشف و ضبط می‌کند که تحت تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی و نامشروع آمریکا قرار داشته و از کمک‌های جامعه بین‌المللی نیز بهره‌ای نبرده است. کاظم غریب آبادی در

Print Friendly, PDF & Email

لندن –ایرنا– سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تصریح کرد؛ جمهوری اسلامی ایران در حالی سالیان متمادی بیشترین حجم مواد مخدر در جهان را کشف و ضبط می‌کند که تحت تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی و نامشروع آمریکا قرار داشته و از کمک‌های جامعه بین‌المللی نیز بهره‌ای نبرده است.

کاظم غریب آبادی در نشست ویژه کمیسیون مواد مخدر که به مناسبت گرامیداشت روز بین المللی سازمان ملل علیه سوءمصرف و قاچاق غیرقانونی مواد مخدر برگزار شد، در سخنانی با ابراز تاسف از اینکه به‌رغم تدابیر اتخاذ شده توسط جامعه بین المللی، جهان کماکان با مشکلات فزاینده موادمخدر روبرو بوده و مصرف مواد مخدر در سراسر جهان، به ویژه در کشورهای در حال توسعه افزایش یافته است، گفت: کشت و تولید تریاک و مواد روانگردان، با نرخ بالایی در حال انجام می باشد و سوء مصرف و قاچاق غیرقانونی مواد، کماکان پیامد منفی عمیقی بر توسعه و ثبات در سراسر جهان دارد.

نماینده دائم کشورمان ارتقای همکاری های بین المللی، حمایت ملموس و افزایش تلاش های ملی و منطقه ای را تنها مسیر غلبه بر چالش برآمده از مواد مخدر عنوان و تأکید کرد: یک رویکرد متوازن بر پایه کنوانسیون های بین المللی مواد مخدر، بایستی راهنما و شاخص تمامی تدابیر ملی، منطقه ای و بین المللی باشد. وی، همچنین اظهار داشت: هرگونه رویکرد با قصد جرم زدایی و قانونی نمودن برخی انواع مواد مخدر، سبب تضعیف تلاش های بین المللی برای رسیدن به جهانی عاری از سوءاستفاده از مواد مخدر می شود.

غریب آبادی با اشاره به اینکه در طول چهار دهه گذشته، جمهوری اسلامی ایران متحمل خسارات مالی و انسانی جبران ناپذیری در مقابله با عرضه و کاهش تقاضا شده است، افزود: طی سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران ۳۰ شهید و مجروح را طی دو هزار و ۳۱۹ عملیات و درگیری مسلحانه با قاچاقچیان تقدیم نمود، که منجر به انهدام یک هزار و ۸۸۶  شبکه بین المللی و داخلی فعال و ضبط بیش از ۹۵۰ تن انواع مواد مخدر و روانگردان، از جمله ۴۷ تن هروئین و مرفین و ۱۷ تن مت آمفتامین، شد. این میزان کشفیات، افزایش قریب به ۲۰ درصدی را در حجم کشفیات نسبت به قبل نشان می دهد که یک دستاورد بی سابقه در تاریخ ایران و جهان می باشد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در ادامه، اظهار داشت: جمهوری اسلامی در حالی سالیان متمادی بیشترین حجم مواد مخدر در جهان را کشف و ضبط می کند که تحت تحریم های یکجانبه غیرقانونی و نامشروع آمریکا قرار داشته و از کمک های جامعه بین المللی نیز بهره ای نبرده است.

وی افزود: از دولت های عضو، دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر، و سایر نهادهای بین المللی انتظار می رود تا به کمپین ملی کارآمد و جامع ایران در مبارزه و رسیدگی به معضل جهانی مواد مخدر، به شیوه ای که حمایت بین المللی کافی فراهم شده و همبستگی لازم نیز نشان داده شود، اذعان نمایند و قدردان آن باشند.

غریب آبادی در ادامه به سیاست های کشورمان در رسیدگی به چالش مواد مخدر پرداخت و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران رویکرد متوازنی در حوزه مواد مخدر دارد و ضمن انجام یک مقابله هوشمند علیه مافیای مواد مخدر، طرح ها و سیاست های کاهش تقاضا را نیز با هدف به حداقل رساندن پیامدهای منفی سوء مصرف مواد مخدر و ارتقای بهداشت عمومی و ایجاد یک جامعه رها از سوء مصرف مواد مخدر، در دستورکار خود قرار داده است.

نماینده دائم کشورمان در پایان، بر برخی پیشنهادات به منظور تقویت موثر کمپین جهانی علیه مواد مخدر، تأکید نمود: اجرای پروژه های توسعه ای و اولویت دادن به برنامه های معیشتی جایگزین؛ رفع تمامی موانع از جمله اقدامات قهری یکجانبه؛ فراهم نمودن تجهیزات و کمک های فنی و انتقال فناوری های پیشرفته مبارزه موثر با موادمخدر؛ بلوکه نمودن ورود فرآیند درآمدهای موادمخدری به نظام مالی بین المللی؛ تبادل تجربیات در حوزه کاهش تقاضا؛ و حمایت از  برنامه ها و ابتکارات دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر در حوزه مدیریت کنترل مرزها و تبادل اطلاعات.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.