کد خبر : 2802
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 تیر 1399 - 18:38

کروز با بومی سازی قطعات خودرو از زنجیره واردات خارج شد

کروز با بومی سازی قطعات خودرو از زنجیره واردات خارج شد
Print Friendly, PDF & Email

صنعت خودرو در کشور همچنان با نوسانات زیادی روبرو است و یک هفته قیمت ها بالا می رود

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده: صنعت خودرو در کشور همچنان با نوسانات زیادی روبرو است و یک هفته قیمت ها بالا می رود، یک بار خبر کاهش تولید منتشر و یکبار هم موضوع انباشت شدن دوباره خودروها در کف کارخانه، کمبود مواد اولیه، عدم تخصیص ارز و… مطرح می‌شود. این اتفاقات در شرایطی رخ می دهد که ایران جز معدود کشورهای منطقه است که بیش از نیم قرن زیرساخت خودروسازی دارد و همپای کره جنوبی سایت های تولید خودرو را راه اندازی کرده است، اما بین این دو کشور در صنعت خودروسازی فاصله زیادی است؛ یکی از مشکلاتی که همواره مانع تحقق پویایی در صنعت خودرو شده و بارها مورد انتقاد کارشناسان نیز قرار گرفته، وابستگی قطعه سازی و خودروسازی کشور به خارجی ها بوده، اما مشکلات تنها به این مساله ختم نشده و محدودیت در واردات مواد اولیه، انحصار و عدم اختصاص ارز صادراتی و دولتی نیز از مشکلات اصلی قطعه سازان شده است.
تامین قطعات وارداتی از طریق شرکت‌های داخلی یکی از برنامه ها برای شکستن انحصار واردات قطعات خودرو است، از این رو شرکت صنایع تولیدی کروز بزرگترین و پیشرفته ترین قطعه ساز کشور با بومی سازی ۳۰۰۰ قطعه دیوار انحصار را شکسته تا به بازار خودرو سر و سامانی دهد. شاید تا قبل از شروع تحریم ها شرایط طوری بود که کروز برخی از قطعات خودرو را با واردات برای خودروسازان تامین می کرد اما با شروع تحریم های ظالمانه آمریکا و عدم امکان واردات، کروز با همت متخصصان و مهندسان داخلی آستین را بالا زد و در دو سال اخیر بسیاری از قطعات استراتژیک خودرو مانند ECU، ایربگ و… را بومی سازی کرد تا با تولید ملی، تامین این قطعات برای همیشه از زنجیره واردات حذف شود. البته به دلیل عدم وجود برخی مواد اولیه و یا به صرف نبودن استفاده از نمونه داخلی، کروز در حال حاضر فقط برخی از مواد مورد نیاز خود را از خارج تامین می کند و از صفر تا صد قطعات در داخل تولید می شود. مهندسان کروز علاوه بر بومی سازی قطعات خودرو، ماشین الات مورد نیاز در روند تولید را نیز می سازند و خودکفایی کامل در این مجموعه حاصل شده است.
کروز حذف واردات و رونق تولید ملی را کلید حل بسیاری از مشکلات دانسته که با رفع موانع تولید اشتغال، صادرات و توسعه رونق خواهد گرفت و در این راستا توسعه ساخت داخل در کروز مزیت دار و حذف واردات با هدف کاهش ارزبری نیز در برنامه ریزی‌های این مجموعه گنجانده شد. افزایش سطح داخلی سازی قطعات به منظور افزایش اشتغالزایی، کاهش ارزبری و… اساس کار مجموعه است که در ابتدا فعالیت خود را در این زمینه با مهندسی معکوس آغاز کرد و در سال های اخیر به توانایی طراحی قطعات خودرو همگام با دانش روز دنیا دست یافته است.
علاوه بر آن رونق تولید ملی در این بنگاه اقتصادی سبب ایجاد اشتغال مستقیم برای ۱۲هزار نفر و اشتغال غیر مستقیم برای ۶۰ هزار نفر شده است و حدود سه هزار قطعه مورد استفاده در یونیت های متفاوت مجموعه بومی سازی شده است و در این راستا بیش از ۳۰۰ مجموعه ی قطعه ساز با آن در حال همکاری هستند که علاوه بر اشتغال ایجاد شده، صرفه جویی ارزی سالانه بیش از ۵۰میلیون دلار را به همراه داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.