کد خبر : 5244
تاریخ انتشار : جمعه 12 دی 1399 - 18:22

وال‌استریت ژورنال: تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی به اطلاع شورای حکام آژانس رسید

وال‌استریت ژورنال: تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی به اطلاع شورای حکام آژانس رسید
Print Friendly, PDF & Email

یک رسانه آمریکایی گزارش داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام اطلاع داده است که ایران روز ۳۱ دسامبر (۱۱ دی) طی نامه‌ای تصمیم خود برای غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد را رسماً به آژانس اعلام کرده است.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده، «لارنس نورمن» خبرنگار وال‌استریت ژورنال در اروپا روز جمعه در حساب کاربری رسمی خود اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی را به اطلاع شورای حکام آژانس رسانده است.

خبرنگار وال‌استریت ژورنال در حساب توئیتری خود نوشت: «امروز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام اطلاع داد که ایران در تاریخ ۳۱ دسامیر [۱۱ دی] با ارسال نامه‌ای تصمیم خود برای تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در تأسیسات فردو مطابق با مصوبه مجلس را [به آژانس] اعلام کرده است.»

مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه ۱۱ آذرماه در واکنش به ترور ناجوانمردانه شهید دکتر محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای برجسته ایرانی و سکوت کشورهای غربی در قبال این اقدام تروریستی، کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» که از چند ماه قبل تحت بررسی و تدوین بود را به تصویب رساند.

بر اساس ماده ششم طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» که دو فوریت آن امروز دوشنبه در صحن علنی مجلس به تصویب رسید، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.

همچنین ماده هفتم این طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران را موظف می‌کند که پس از ۳ ماه از تصویب نهایی آن، گزارش دقیق اقدامات انجام‌شده از جانب طرف‌های برجامی در زمینه بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان وفق برجام و رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. چنانچه تا آن تاریخ روابط بانکی ایران در اروپا و و میزان خرید نفت آنها از ایران به شرایط عادی و رضایتبخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید.

به‌گفته مهدی محمدی مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران یکی از دوران‌سازترین قوانین کشور است که مجلس با افتخار، بیش از ۴ ماه برای تدوین و به سرانجام رساندن آن تلاش و رایزنی کرده است.

مشاور رئیس‌ مجلس شورای اسلامی در یادداشتی درباره ارتباط طرح راهبردی مجلس با ترور ناجوانمردانه شهید فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان تصریح کرد: شهادت شهید فخری‌زاده زمان‌بندی این طرح را جلو انداخت. البته این طرح فقط یک گوشه‌ای از بسته جامعی است که برای پاسخ به روند فشارهای غرب در دو سال گذشته تهیه شده و بقیه اجزای این بسته نیز منطق و زمان‌بندی خاص خود را دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.