کد خبر : 5756
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 بهمن 1399 - 11:29

نشان ذولفقار علی(ع)

نشان ذولفقار علی(ع)
سابقه تاسیس نشان ذولفقار به زمان ناصرالدین شاه قاجار باز می‌گردد که به افتخار پیروزی نظامی در جنگ هرات نشانی را با عنوان "نشان امیرالمومنین" ایجاد کرد که به نشان ذوالفقار موسوم شد.
Print Friendly, PDF & Email

در تاریخ ۲۰ مرداد سال ۱۳۰۱ کمیسیونی تشکیل شد که اعضای این کمیسیون سرتیپ امان‌الله میرزا جهانبانی، سرتیپ فضل‌الله زاهدی، سرهنگ حسن آقاخان آذربرزین، سرهنگ محمودخان پولادین و دریابان غلامعلی بایندر بودند. اعضای کمیسیون تصمیم گرفتند افرادی که در میدان جنگ رشادت فوق‌العاده‌ای از خود نشان داده یا اینکه در جنگ مجروح شده و با همان حالت تا انتهای جنگ وظیفه خود را انجام داده‌اند به نشانی با عنوان «ذوالفقار» مفتخر شوند. کسانی که مفتخر به دریافت چنین نشانی می‌شدند باید همیشه نشان را به سینه خود نصب می‌کردند.

 

 

البته ناصرالدین‌شاه قاجار بالاترین نشان نظامی به نام «اقدس» را بنا نهاد که پس از پایان قاجاریه از اعتبار ساقط شد.

 

پیش از انقلاب اسلامی ۱۳ نفر نشان «ذوالفقار» را دریافت کردند:

 

 

امان‌الله میرزاجهانبانی ملقب به «ضیاءالدوله» در جنگ «شکریازی» رشادت‌های زیادی از خود نشان داد. این جنگ بین سرتیپ جهانبانی و یکی از طوایف بزرگ کُرد به فرماندهی اسماعیل سیمیتقو درگرفت. در حوالی مرداد ۱۳۰۱ اوضاع آذربایجان در پی قیام‌های خیابانی مغشوش و آشفته بود و سیمیتقو می‌خواست از این فرصت استفاده کند و شهرهای آذربایجان را بگیرد. سرتیپ جهانبانی به فرماندهی لشکر آذربایجان منصوب و پس از ورود به تبریز برای سرکوبی سیمیتقو یک ستاد جنگی تشکیل داد.

 

سلطان محمدخان رشیدنظام، فرمانده بهادران تبریز در جنگ شکریازی بود و او نیز به دلیل رشادت‌هایش در این جنگ و دفاع از آذربایجان نشان «ذوالفقار» دریافت کرد.

 

 

فضل‌الله زاهدی برای حضور در دو حادثه سرشناس‌تر است. یکی برای سرکوب و دستگیری «شیخ خزعل» عامل انگلیس در خوزستان که در صدد تجزیه بخش‌های عرب‌نشین آن از آغاز دوران رضاشاه در ایران بود و دوم کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که در جریان آن، او جای محمد مصدق را به عنوان نخست‌وزیر گرفت.

 

 

اما فضل‌الله زاهدی در دوران جوانی در جنگ‌های داخلی زیادی شرکت داشته است. زاهدی همراه جهانبانی مأمور سرکوب سیمیتقو که در آذربایجان طغیان کرده بود، شد و در این مأموریت به پیروزی رسید. به دلیل این موفقیت، زاهدی نیز نشان «ذوالفقار» از سوی رضاخان گرفت. پس از این مأموریت، وقایع خوزستان پیش آمد. زاهدی در منطقه «زیدون» با قوای شیخ خزعل مواجه شد و پس از یک هفته درگیری بین شورشیان و قوای دولتی و زد و خوردهایی که در رامهرمز و نزدیکی اهواز بین قوای دولتی و شیخ خزعل روی داد، خزعل شکست خورد.

 

سرهنگ حسن آقاخان اسماعیلی و سرتیپ محمود بایندر ،گفته می‌شود که این دو نظامی در نبرد شکریازی رشادت‌های زیادی از خود نشان دادند.

 

مرتضی یزدان‌پناه در سال ۱۲۹۹ با درجه سرهنگی فرمانده پیاده‌نظام قوای کودتا بود. او در جریان خلع قاجاریه و تبعید محمدحسن میرزا (ولیعهد) از ایران نیز نقش مهمی داشت.

 

 

سپهبد احمد امیراحمدی ، احمد امیراحمدی نخستین سپهبد ایران در دوره رضاخان بود.

 

عبدالله امیرطهماسبی فرمانده گارد محافظ احمدشاه قاجار بود و مدتی مافوق رضاخان شد. او ابتدا فرماندار کل آذربایجان بود و سپس وزیر جنگ شد که به دلیل میزان وفاداری‌اش نشان ذوالفقار دریافت کرد.

 

 

 

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم سلطنتی در ایران، هیچ‌یک از فرماندهان نظامی مفتخر به دریافت عالی‌ترین نشان افتخار نظامی یعنی ذوالفقار نشده‌اند، که سرلشکر پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی بدون اینکه در کودتایی حضور داشته باشد، به پاس رشادت‌هایش در دفاع از حریم ملت و حرم اهل بیت (ع)، این نشان را از سوی مقام معظم رهبری دریافت کرده بود. و بعد از پیروز انقلاب به نخستین فرماندهی تبدیل شد که این نشان را دریافت کرده ، شهید سلیمانی پیش از دریافت نشان افتخار ذوالفقار، سه نشان عالی «فتح» را نیز دریافت کرده بود که به عملکرد او در سال‌ها فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله(ع) در دفاع مقدس بازمی‌گردد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.