کد خبر : 5914
تاریخ انتشار : جمعه 15 اسفند 1399 - 18:53

تحول دیجیتال؛ تحولی اجتناب ناپذیر برای فولاد مبارکه

تحول دیجیتال؛ تحولی اجتناب ناپذیر برای فولاد مبارکه
Print Friendly, PDF & Email

طرح تحول دیجیتال یکی از اقدامات مثبت شرکت فولاد مبارکه است که از سوی مدیریت این مجموعه مورد توجه و پیگیری قرار گرفته و اقدامات بسیاری در جهت اجرایی شدن آن انجام شده است. در واقع تحول دیجیتال یکی از ضرورت‌های اصلی برای این فولادساز بزرگ بوده تا مجموعه ای صنعتی و مطابق با انقلاب صنعتی نسل چهارم در ایران داشته باشیم.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده، طرح تحول دیجیتال به منظور هوشمندسازی تمامی فعالیت‌های یک سازمان یا تغییری شگرف در عملکرد یک سازمان یا یک کشور با محوریت فناوری‌های تحول‌آفرین است. در حال حاضر مشاهده می‌کنیم تعداد اندکی از شرکت‌های بزرگ در حوزه فولاد همچون شرکت پوسکوی کره‌جنوبی، تاتا استیل هند و … به سمت دیجیتالی شدن حرکت کرده اند و در این میان نیز شرکت فولادمبارکه با توجه به اهمیت موضوع، طرح تحول دیجیتال را در برنامه‌های اصلی خود جای داده و در تلاش برای محقق ساختن آن است.

در کنار این موارد می‌بینیم برخی از صنعت‌های بزرگ که ارائه دهنده خدمات هستند همچون صنعت بیمه و بانکداری به سمت دیجیتالی شدن یا همان تحول دیجیتال حرکت کرده اند. یکی دیگر از فناوری‌های تحول‌آفرین در جهان که امروزه مورد توجه بسیاری از صنایع قرار گرفته، رباتیک و چاپگر سه‌بعدی است؛ زیرا این دو مورد کاربردهای هیجان‌انگیزی در تمام بخش‌ها متصور شده‌اند. شدت تاثیرگذاری و جذابیت این نوع از فناوری به میزانی بوده است که بسیاری از صنایع در نواحی مختلف جهان در آستانه انطباق خود با آنها هستند .

رونمایی از تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه

طرح تحول دیجیتال شرکت فولادمبارکه در ۴ مرداد ماه امسال با حضور معاون وزیر ارتباطات رونمایی شد تا دریچه ای جدید و روبه آینده روشن را برای صنعت فولاد کشور بگشاید. چرا که به گفته معاون وزیر ارتباطات، اگر در حوزه‌های جدید فناوری اطلاعات با صنایع قدیمی و ریشه دار همچون شرکت فولاد مبارکه ارتباط برقرار نشود در سال‌های آینده شاهد رشد منفی صنایع و در نهایت ورشکستگی مجموعه‌های فراوانی در کشور خواهیم بود.

این اتفاق نشان از توان و اراده شرکت فولادمبارکه برای ورود به اقتصاد و صنعت دیجیتالی است و همانگونه که پیش تر به آن اشاره شد، اکنون تعداد اندکی از فولادسازهای بزرگ جهان هستند که به سمت دیجیتالی شدن پیش رفته اند.

یکی دیگر از اتفاقاتی که بعد از رونمایی طرح تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه رخ داد، انتخاب این شرکت از سوی سازمان ایمیدرو به عنوان مسئول تکنولوژ شدن صنعت فولاد کشور بود. زیرا از آنجاییکه تعدد مجریان و تصمیم‌گیران در هر موضوعی همچون بومی‌سازی باعث اتلاف منابع در کشور می‌شود، تصمیم بر این شد تا در هر بخش از صنعت، یکی از شرکت‌های پیشرو مسئولیت هدایت و حرکت در تکنولوژ شدن در همان صنعت را بر عهده بگیرد که در این زمینه شرکت فولاد مبارکه برای صنعت فولاد انتخاب شد.

در اینجا بهتر است تا با برخی از مزیت‌های اصلی طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه که با هدف ارتقای بهره‌وری در تولید محصولات فولادی با استفاده از روش‌های نو و به همت شرکت بین‌المللی اتوماسیون ایریسا تدوین و طراحی شده آشنا شویم؛ مهم‌ترین مزیتها بالابردن میزان بهره‌وری در تولید و همچنین کاهش هزینه هاست. در واقع این طرح حاشیه سود ۶ تا ۸ درصد در سال به همراه خواهد داشت که هر درصد آن رقمی بین ۳ تا ۴ هزارمیلیارد تومان برای شرکت فولاد مبارکه حاصل می کند.

البته موضوعات بسیاری برای تحقق هوشمندسازی وجود دارد و در شرایط فعلی حجم دیتا، فرایندها و لجستیک های شرکت فولاد مبارکه بسیار بزرگ بوده و هوشمندسازی یا همان تحول دیجیتال در این مجموعه می‌تواند در نقاط بسیار بالایی قرار گیرد. از سوی دیگر بعد از طراحی تحول دیجیتال، شرکت فولاد مبارکه با معاونت طرح و برنامه وزارت صمت هماهنگی انجام شد که این شرکت مسئولیت سنگین یعنی هاب تحول دیجیتال در صنعت فولاد کشور را برعهده گرفته و این مهم را به عنوان پیشگام اجرایی در پیش گرفته و صنایع ایران را توسعه دهد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان اهل فن در صنعت فولاد، تحول دیجیتال برای صنعت فولاد باید به یک باور تبدیل شود که در صورت عدم ورود به آن دیگر امیدی برای بقا و ادامه فعالیتهای آنها وجود نخواهد داشت. به زبان ساده اگر شرکت‌های فولادی تا ۱۰ سال آینده به سمت تحول دیجیتال حرکت نکنند دیگر حرفی برای گفتن در عرصه تولید در سطح بین‌المللی نخواهند داشت. چرا که بر اساس شواهد و اطلاعات موجود، می بینیم شرکت پوسکوی کره جنوبی با کمک این طرح توانسته محصولات با کیفیت و سودآوری بالا و در عین حال قیمت تمام شده پایین را تولید کند. اقدامی که اگر از سوی دیگر فولادسازان مورد توجه قرار نگیرد منجر به از دست دادن بازارهای جهانی و در نهایت کم شدن توان رقابت برای تولید و بقا در صنعت خواهد شد.

در حال حاضر یکی از مشکلات عمده صنعت فولاد ایران، تحریمهای بین المللی است که سبب شده تامین برخی از قطعات و تجهیزات مورد نیاز در این بخش با چالش مواجه شود؛ در اینجاست که بازهم می‌توان گفت با کمک طرح تحول دیجیتال ضمن برطرف کردن این مشکل، از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری خواهد شد.

در مجموع باید گفت در طرح تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه، برنامه ریزی بر این اساس انجام شده است که تا سال ۱۴۰۴ در ایران فولادمبارکه با بستر انقلاب صنعتی نسل چهارم داشته باشیم و  این شرکت عضو باشگاه فانوس دریایی دنیا شود. لازم به توضیح است که موسسه اقتصاد جهانی مکنزی ۱۱ شاخص مهم را ارائه کرده که براساس آن شرکت‌ها می‌توانند وارد این  باشگاه شوند و این درحالی است که اکنون تعداد محدودی از شرکتها در این باشگاه عضو هستند.

سخن آخر…
طرح تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از ضرورت‌های اصلی این شرکت برای سال‌های آینده در نظر گرفته شده تا با اجرایی کردن آن مفهوم فولادمبارکه هوشمند به وجود آید تا در نهایت یک مجموعه صنعتی مطابق با شاخص‌ها و مفاهیم اصلی تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی نسل چهارم پایه ریزی شده در کشور داشته باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.