کد خبر : 5917
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 اسفند 1399 - 18:54

شرکت فولاد مبارکه، یکه تاز صنعت سازی در ایران

شرکت فولاد مبارکه، یکه تاز صنعت سازی در ایران
Print Friendly, PDF & Email

همواره از شرکت فولاد مبارکه به عنوان یک صنعتِ صنعت ساز یاد می‌شود. این شرکت طی سالهای گذشته تلاش بسیاری در جهت تامین نیاز مواد اولیه صنایع پابین دستی فولاد، همچنین صنعت نفت کشور از خود نشان داده و موفقیت های بسیاری را کسب کرده است؛ برای نمونه تولید تختال برای انتقال نفت گوره به جاسک به عنوان استراتژیک‌ترین پروژه دولت دوازدهم توسط شرکت فولادمبارکه انجام شده است.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده,  فولاد یکی از ارکان اصلی و استراژیک برای ایجاد ساختار صنعتی و توسعه هر کشوری به شمار می‌آید؛ از این ‌رو می‌بینیم  بسیاری از کشورهای توسعه یافته و پیشرو در جهان در صدر تولیدکنندگان اول فولاد قرار گرفته‌اند که از نمونه‌های آنها می‌توان به بزرگترین تولیدکننده فولاد دنیا یعنی چین اشاره کرد که در رتبه دوم اقتصاد بزرگ جهان قرار دارد.

کشورهای در حال توسعه نیز در تلاش برای تولید فولاد در حجم بالا و افزایش تنوع در محصولات تولیدی خود هستند. ایران نیز که اکنون در میان تولیدکنندگان برتر فولاد خام در جهان قرار گرفته، با کمک طرح‌های توسعه ای در این صنعت، طی چندسال اخیر توانسته به عنوان یکی از صادرکنندگان مطرح محصولات فولادی در منطقه و جهان تبدیل شود.

در این میان شرکت‌های بزرگ فولادی در ایران همچون شرکت فولاد مبارکه اقدامات وسیعی برای رسیدن با جایگاه فعلی صنعت فولاد کشور در جهان انجام داده است.

شرکت فولاد مبارکه که همواره از آن با عنوان فولاد صنعت ساز یاد می‌شود، فعالیت خود را از ۲۸ سال پیش آغاز کرده و اکنون با تولید ۷.۲میلیون تن محصول بخش عمده ای از تولید فولاد و تامین نیاز صنایع پایین دستی کشور را بر عهده گرفته است.

در واقع تولید این میزان محصول و همچنین متنوع بودن سبد محصولات تولیدی فولاد مبارکه سبب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان صنایع پایین دستی فولاد همچون خودروسازان، لوازم خانگی، تولیدکنندگان لوله‌های قطور و…. از واردات مواد اولیه بی نیاز شوند.

بهتر است در اینجا نگاهی بر تولید محصولات خاص این شرکت فولادی داشته باشیم. تولید تختال خاص برای انتقال نفت گوره به جاسک که به گفته مقام معظم رهبری استراتژیک ترین پروژه دولت دوازدهم است، نمونه بارزی از توانمندی شرکت فولاد مبارکه در جهت صنعتی شدن و کم کردن وابستگی های ایران به دیگر کشورها برای تامین این دست از فولادهای خاص است. چرا که به گفته وزیر نفت، تحریم ها مانع از فروش این نوع از تختال به ایران شد اما شرکت فولادمبارکه در ۲ سال گذشته و با تلاش فراوان موفق به تولید این محصول شد.

همچنین تولید تختال با ضخامت ۳۰۰ میلیمتر نیز یکی دیگر از افتخارات شرکت فولاد مبارکه بوده و قرار است تا از آن برای انتقال نفت از کف دریا استفاده شود. در واقع تولید انواع ورق‌های فولادی با ضخامت‌های مختلف در این شرکت فولادی منجر شده تا واردات در این زمینه کاهش یابد.

در اینجا لازم است تا به پروژه نورد گرم ۲ شرکت فولاد مبارکه نیز اشاره کنیم که با به سرانجام رسیدن آن و تولید محصول، هدف شرکت فولاد مبارکه در جهت تامین نیاز تمام صنایع کشور محقق خواهد شد.

در واقع رسالت شرکت فولاد مبارکه بر این پایه بنا شده است که می‌تواند نیاز تمام صنایع کشور را تامین کند. زیرا شرکت فولاد مبارکه علاوه بر اینکه بزرگترین تولیدکننده فولاد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست، با تولید بیش از ۱۱ میلیون تن در سال بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان شناخته شده است. این موضوع در حالی مطرح می شود که کشورمان در سال‌های گذشته به عنوان یکی از واردکنندگان محصولات فولادی به شمار می آمد اما اکنون با توسعه و گسترش تولید، به یکی از صادرکنندگان فولادی تبدیل شده است.

این باور که ما می‌توانیم در ایران با تکیه بر دانش، استعداد و توانمندی نیروهای متخصص تمامی نیاز صنایع را در کشور برطرف کنیم اکنون در شرکت فولاد مبارکه نه تنها یک شعار نیست بلکه به عمل تبدیل شده و به گفته مدیرعامل این شرکت، فولاد مبارکه طلایه دار شعار «ما می‌توانیم» است. از سوی دیگر شرکت فولاد مبارکه تنها فولادساز در ایران است که زنجیره کامل تولید فولاد از معدن سنگ‌آهن تا نورد گرم و سرد را در اختیار داشته و برای توسعه آن تلاش‌های بسیاری در سال‌های اخیر انجام شده است.

در کنار تمامی موارد یادشده و نقش مهم فولاد مبارکه در صنعت ایران، لازم است تا به جایگاه و اهمیت این شرکت فولادی در بازار سرمایه کشور نیز نگاهی داشته باشیم. امروز ارزش بازار شرکت فولاد مبارکه به بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های بازار سرمایه کشور به شمار آمده و نقش پررنگی در توسعه اقتصادی کشور و فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی را بازی می کند.

در واقع صنایع معدنی به ویژه فولادسازان امروزه به عنوان یکی از مزیت‌های اصلی و همچنین مهم برای کمک به صنعت و اقتصاد کشور به شمار آمده و با کمک و همراهی دولت، میتوانند با افزایش صادرات غیر نفتی به رشد درآمدهای ارزی دولت کمک کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.