کد خبر : 613
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 اسفند 1398 - 14:48

شکوفایی اقتصاد با رشد صنعت در تعامل با دانشگاه

شکوفایی اقتصاد با رشد صنعت در تعامل با دانشگاه
Print Friendly, PDF & Email

دانشگاه و صنعت دو نهاد کلیدی هر جامعه‌ای در دنیائی که بر محور و مدار دانائی در جهان کنونی می‌باشد، محسوب می‌شوند. اگر درگذشته نیازی به برقراری ارتباط بین این دونهاد در جوامع احساس نمی‌شد ولی امروزه لزوم ایجاد چنین ارتباط و تعاملی بین این دو نهاد، بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش بازتاب خبر به نقل از نبض بازار ، دانشگاه و صنعت دو نهاد کلیدی هر جامعه‌ای در دنیائی که بر محور و مدار دانائی در جهان کنونی می‌باشد، محسوب می‌شوند. اگر درگذشته نیازی به برقراری ارتباط بین این دونهاد در جوامع احساس نمی‌شد ولی امروزه لزوم ایجاد چنین ارتباط و تعاملی بین این دو نهاد، بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است. ترتیب نیروهای متخصص و کارآمد از سوئی و اشتغال به کار فارغ‌التحصیلان دانشگاه از سوی دیگر مسائلی است که در این زمینه ذهن مسئولان هر کشور را به خود معطوف کرده است.
ارتباط دانشگاه وصنعت می‌تواند تأثیری تعیین کننده در این امر داشته باشد. به این دلیل که این ارتباط اگر به شکل مناسب برقرا شود می‌تواند تأثیر بنیادی بر جای بگذارد. تجربه کشورهای توسعه یافته و صنعتی به ما نشان می‌دهد که بدون وجود این همکاری، رشد و توسعه اقتصادی کشورهای غیر ممکن و حداقل بسیار دشوار است.
فاصله‌ای که امروزه بین ظرفیت‌های علمی کشور با نیازهای بخش صنعت مشاهده می‌گردد باید هر چه سریعتر این شکاف با تعامل و همکاری بیشتر صنایع و مراکز علمی و دانشگاهی پر شود. نیاز صنعت فوری است زیرا هر روز باید خود را با شرایط بازار تطبیق دهد تا بتواند در عرصه تولید باقی بماند.

این همکاریها خصوصا در بخشهایی که دارای ارزش افزوده هستند می تواند توسعه ی تولید را به همراه داشته باشد که به خودی خود سبب به وجود آمدن زنجیره ی جدیدی از تقاضا خواهد بود. در این راستا شاهد هستیم که برخی قطعه سازان برای کمک هرچه بیشتر به صنعت خودروی کشور به سراغ دانشگاهیان رفتند. البته این موضوع در برخی از گروههای قطعه سازی از سال ۱۳۸۹ با عنوان بخش تحقیق و توسعه استارت خورده و شاید بتوان در بین همه ی مجموعه هایی که در بخش قطعه سازی فعالیت می کنند مثالهای کمی را در این مورد آورد.

در سال جاری شاهد بودیم که برخی گروههای قطعه سازی به خودکفایی کنترل بدنه نسل جدید خودروهای ۴۰۵، ۲۰۶ و سمند، مدل های متفاوت سوئیچ، ECU نسل جدید که دارای قابلیت های منحصر به فرد است و بسیاری از قطعات دیگر دست پیدا کردند که بخش مهمی از این موفقیت به ارتباط خوب علمی با بخش دانشگاهی کشور مربوط می شود. در جدیدترین اقدام در حوزه ی قطعه سازی شاهدیم که به منظور تعامل بیشتر برخی پروژ ه ها به صورت موازی با دانشگاه امیرکبیر ، تهران و شریف پیش رفته است که این موضوع می تواند ثمراتش را به زودی در بخش تولید نشان دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.