کد خبر : 6228
تاریخ انتشار : شنبه 7 فروردین 1400 - 8:04

جهش بزرگی در استفاده از نسخه الکترونیک ایجاد شده است

جهش بزرگی در استفاده از نسخه الکترونیک ایجاد شده است
Print Friendly, PDF & Email

عضو هیات مدیره سازمان تامین‌اجتماعی با اشاره به ابلاغ بخشنامه‌ای با امضای مدیرعامل سازمان و معاون درمان به بیمارستان‌ها و روسای دانشگاه‌های سراسر کشور برای همراهی اجرای نسخه الکترونیک، تصریح کرد: جهش بزرگی در استفاده از نسخه الکترونیک ایجاد شده است.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده، محمدعلی همتی در وبینار پروندۀ الکترونیک سلامت؛ بررسی یک تجربه سیاستی در سازمان تأمین اجتماعی که با حضور، رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت کشور، معاون درمان سازمان تامین‌اجتماعی در موسسه عالی پژوهش برگزار شد، با بیان اینکه سازمان تامین‌اجتماعی در ایجاد نسخه الکترونیک، پیشتاز در کشور است، افزود: این یک قدم بزرگی بود که در سازمان تامین‌اجتماعی برداشته شد. کلید نسخه الکترونیک در سال ۱۳۹۴ در بیمارستان‌های سازمان تامین‌اجتماعی زده شد و ۷۰ بیمارستان سازمان تولید نسخه الکترونیک را آغاز کردند و در فروردین ۱۳۹۵ بیش از ۹۵ درصد نسخ به صورت الکترونیک تولید شد.

 

وی با بیان اینکه برای راه‌اندازی چنین سیستمی نیاز به زیرساخت‌های وسیع وجود دارد، اظهار کرد: خوشبختانه در سازمان پس از استقرار خدمات الکترونیک تحت «وب»، به‌روز رسانی سامانه HIS و رفع مشکلات شروع به تولید نسخه الکترونیک کردیم.

عضو هیات مدیره سازمان تامین‌اجتماعی با گرامی‌داشت یاد و خاطره مرحوم دکتر نوربخش، مدیرعامل فقید سازمان تامین‌اجتماعی، گفت: ایشان بنیان‌گذار بسیاری از اقدامات نو در سازمان تامین‌اجتماعی بودند.

همتی با اشاره به دشواری‌هایی که در این مسیر استفاده از نسخه الکترونیک وجود داشت، تصریح کرد: در آغاز از حمایت تولیت نظام سلامت در این زمینه برخوردار نبودیم و جا دارد که از خدمات دکتر نوربخش یاد کنیم؛ ایشان از بنیان‌گذاران بسیاری از اقدامات نو در سازمان بودند و در اواسط کار به این نتیجه رسیدیم که به جای به کار بردن عنوان نسخه الکترونیک، از عبارت حذف دفترچه استفاده کنیم و اعلام کردیم که می‌خواهیم دفترچه تامین‌اجتماعی را در مراکز ملکی حذف کنیم تا حساسیت کمتری ایجاد شود.

وی با بیان اینکه بحث نسخه الکترونیک، یک تکلیف ملی و قانونی است و قوانین فرادستی همه ما را موظف به اجرای آن کرده است، ادامه داد: به هر روی مشکلات آن زمان را سپری کرده و پس از استقرار موفقیت آمیز نسخ الکترونیک در مراکز ملکی، از شش سال پیش در استان یزد، پایلوت این طرح را در مراکز غیرملکی آغاز کردیم و آرام آرام نسخه الکترونیک در مراکز طرف قرارداد اعم از بیمارستان‌های دانشگاهی، خصوصی، خیریه و سایر مراکز استقرار یافت.

عضو هیات مدیره سازمان تامین‌اجتماعی افزود: خوشبختانه در دو سه ماه اخیر، استفاده از نسخه الکترونیک در کشور، مسیر شتابان و روبه جلویی پیدا کرده است. اکنون بحمدالله تولیت نظام سلامت هم همراهی خوبی را با نسخه الکترونیک آغاز کرده است.

همتی اظهار کرد:‌ این امیدواری ایجاد شده است که تا پایان فصل بهار سال آینده، تعداد زیادی از نسخ الکترونیک در بیمارستان‌های دانشگاهی تولید شود هیچ بیمارستانی نداشته باشیم که نسخه دستی بنویسد.

وی خبر از پی‌گیری ایجاد نسخه الکترونیک از سوی وزارت ارتباطات و تشکیل دبیرخانه مربوط به این مبحث در این وزارتخانه را داد و گفت: وزارت ارتباطات، تکالیفی را که برعهده سازمان‌های مختلف و وزارت بهداشت در زمینه نسخه الکترونیک وجود دارد، پی‌گیری کرده و در این زمینه موفقیت‌های خوبی حاصل شده است.

عضو هیات مدیره سازمان تامین‌اجتماعی با اشاره به برخورداری از حق امضای الکترونیک پزشکان برای صدور نسخ الکترونیک، تصریح کرد: از همان سال‌های آغاز کار، طی مذاکراتی درخواست امضای الکترونیک برای پزشکان تامین‌اجتماعی داشتیم؛ هرچند ابتدا روند قابل قبولی برای این اقدام وجود نداشت، اما خوشبختانه در چند ماه اخیر این مسیر نیز گسترش و توسعه خوبی پیدا کرده است و پزشکان سراسر کشور می‌توانند دارای امضای الکترونیک شوند.

همتی با تاکید بر این که نسخه الکترونیک یک طرح ملی است، ادامه داد: همه ما وظیفه داریم در این اقدام ملی مشارکت داشته باشیم؛ نسخه الکترونیک مزایای بسیاری دارد؛ قطعا وقتی نسخه الکترونیک به صورت گسترده تولید شود، نقش نظارتی تولیت نظام سلامت، وزارت بهداشت، سازمان‌های بیمه‌گر و سایر نهادهای مرتبط برجسته‌تر خواهد شد و در این صورت می‌توان بازخوردهای متعددی را نیز به دست آورد.

وی افزود: برای مثال بازخورد تجویز دارو، ‌ عوارض دارو، تداخل دارو و بسیاری از مزایای دیگر قابل احصاء خواهد بود و در این زمینه اطلاعات قابل دسترس فراوانی در اختیار سازمان تامین‌اجتماعی قرار دارد و می‌توان تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی جامعی برای نظام سلامت کشور و نظام بیمه‌ای کشور طراحی شود.

استفاده از نسخه الکترونیک اختیاری است
عضو هیات مدیره سازمان تامین‌اجتماعی با بیان اینکه استفاده از نسخه الکترونیک تامین‌اجتماعی هیچ‌گاه اجبار نبوده است، اظهار کرد: اکنون نیز با توقف انتشار دفترچه‌های درمان، سازمان اعلام کرده است که اگر پزشکی مایل به استفاده از نسخ الکترونیک نباشد، همچنان می‌تواند از نسخه غیرالکترونیک و دستی استفاده کند و اگر دفترچه درمان بیماران فاقد برگ باشد، دستورات پزشکی خود را در نسخه مطب با درج کدملی بیمار صادر کند.

همتی گفت:‌ از سوی دیگر سازمان مشوق‌هایی را برای تولید نسخه الکترونیک درنظر گرفته است و افرادی که نسخه الکترونیک تولید می‌کنند تا پایان ساعت ۱۲ شب همان روز، ۸۰ درصد حق‌السهم ویزیت او به حسابش واریز می‌شود و در صورت داشتن امضای الکترونیک این میزان به ۹۵ درصد می‌رسد. همچنین داروخانه‌ها نیز در صورت دریافت نسخه الکترونیک می‌توانند ۳۰ درصد حق‌السهم هزینه دارو را از تامین‌اجتماعی دریافت کنند.

وی تصریح کرد: مشوق‌های دیگری نیز در سازمان ارائه شده است و به پزشکان و مراکز درمانی که فاقد تجهیزات الکترونیک مانند کامپیوتر برای صدور نسخه الکترونیک هستند، از طریق بانک رفاه، وام خرید اختصاص یافته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.