کد خبر : 6464
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400 - 6:49

میراث گمشده

میراث گمشده
درسال ۱۹۷۶میلادی پهلوی دو کشتی گردشگری به نام‌های رافائل و میکل آنژ را از ایتالیا به عنوان تسویه بدهی تسهیلاتی که سال‌ها قبل دولت ایران به ایتالیا پرداخت کرده بود، گرفت.
Print Friendly, PDF & Email

میکل آنژ که از رافائل کوچکتر بود را به سوی بندرعباس روانه کردند و رافائل که برخلاف دیدگاه سنتی کشتی سازان ایتالیایی آن زمان، بدنه‌ای سفید همراه با دو دودکش داشت و ترکیبی از هنر ایتالیایی با صنعت مهندسی کشتی‌سازی بود به سوی بوشهر بدرقه شد.

 

هدف از خرید رافائل این بود که در یکی از جزایر ایران مستقر شود و جاذبه‌ای برای جهانگردان خارجی باشد.

این کشتی خیلی زود به یکی از جاذبه‌های شهر بوشهر تبدیل شد و بوشهری‌ها برای تماشایش به ساحل می‌رفتند. رافائل که از تایتانیک معروف هم بزرگتر بود، ۲۷۶ متر طول و ۳۱ متر عرض داشت. پهنایش حدود ۶۰ متر بود و گنجایش ۱۸۰۰ مسافر را داشت.

 

 

به گزارش پشت پرده، در کشتی رافائل ۸۵۰ خروجی رادیو تلفنی، ۷۵۰ کابین، ۱۸ آسانسور، ۳۰ تالار، رستوران، سالن سینما و تئاتر، تالار نمایشی با ۵۰۰ صندلی و باشگاه‌های ژیمناستیک و پرورش اندام و… ساخته شده بود.

 

 

گفته شده روزی که رافائل از ایتالیا به سوی ایران حرکت کرد، مردم ایتالیا آن را با اشک بدرقه می‌کردند؛ چون کشورشان مثل ایران ثروتمند نبود و مجبور بودند کشتی را که خودشان ساخته بودند به ایران بفروشند.

 

 

با شروع جنگ تحمیلی محل استقرار این کشتی بمباران شد. به همین علت با یدک کش هزار متر در کنار ساحل جابه‌جا شد، اما بر اثر دو سانحه موشکباران و اصابت موشک‌ها با آن در سال ۶۲ این کشتی غرق شد.

 

چیزی نگذشت که یک کشتی باری به نام ایران سیام نیز به صورت اتفاقی با آن برخورد کرد و کاری را که هواپیما‌های عراقی آغازش کرده بودند تمام کرد.

 

 

رافائل که به بزرگترین کشتی مغروق در اعماق خلیج فارس تبدیل شده بود، از گزند کسانی که از گنجینه‌های درون کشتی خبر داشتند، در امان نماند و آثار گران‌بها و هنری را که هنوز در کابین‌ها و سالن اجتماعات و رستوران‌های کشتی باقی مانده بود، به یغما بردند

 

حدود هشت سال پیش زمزمه خروج رافائل از دریا شنیده شد. زمزمه‌ای که واکنش افراد مختلف را به دنبال داشت و همه معتقد بودند که چینی نازک تنهایی این غول سفید را نباید بر هم زد.اما با وجود این مخالفت‌ها پروانه این کشتی از دریا خارج شد. هر چند گفتند قرار است آن را در بوشهر نگه دارند، اما سرانجام خوراک کوره ذوب آهن شد.

 

 

در کشور‌های توسعه یافته، کشتی‌ها و شناور‌های که سرنوشت با آنها سر ناسازگاری می‌گذارد و به آرامی در کام دریا فرو می‌روند به عنوان ابزاری برای محافظت ساحل و ایجاد محلی برای زندگی آبزیان و از همه جدیدتر به عنوان تپه‌های دریایی و ایجاد جاذبه‌های توریستی_دریایی برای تفریحاتی، چون غواصی استفاده می‌کنند کشتی Yukon در سن دی گو یکی از کشتی‌های مغروقی است که به جزیره یا تپه دریایی تبدیل شده است.

 

 

انتشار عکس‌‎ها و فیلم‌هایی از بیرون کشیدن بقایای کشتی رافائل به عنوان موزه خاطره‌های بوشهری‌ها موجب آه و افسوس مردم بومی شده، کشتی‌ای که روزی برای دیدن و گرفتن یک عکس یادگاری با آن صف می‌کشیدند حالا زیر آب هم از دست افراد سودجو در امان نیست.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.