کد خبر : 6637
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 اردیبهشت 1400 - 14:12

تولید ۷۰۰هزارتن تختال گامی بزرگ در جهت عبور از ظرفیت اسمی ۷.۲میلیون تنی فولادمبارکه

تولید ۷۰۰هزارتن تختال گامی بزرگ در جهت عبور از ظرفیت اسمی ۷.۲میلیون تنی فولادمبارکه
Print Friendly, PDF & Email

مدیر ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه درخصوص رکورد ثبت شده تولید تختال در فروردین ۱۴۰۰ گفت: با درایت و برنامه‌ریزی مدیریت عالی شرکت فولاد مبارکه و همت و تلاش وافر کارکنان ساعی ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم، پس از ثبت رکورد سالانه ۷ میلیون تختال در سال ۹۹ که با کمک رکورد ثبت شده دراسفند به میزان ۶۶۲ هزارتن تختال محقق شد، در فروردین امسال توانستیم این روند را ادامه داده و رکورد تولید ۷۰۰هزارتن تختال را به ثبت برسانیم.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده, قاسم خوشدل پور افزود: برنامه‌ریزی برای سال ۱۴۰۰ با شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها، از همان روز اول در فولادمبارکه به مرحله اجرا درآمد. حضور مدیرعامل فولادمبارکه در لحظه تحویل سال در سایت فولادسازی باعث شد تا کارکنان دلگرمی مضاعفی پیدا کنند و عزم خود را بر افزایش تولید سال به ویژه در فروردین ماه نشان دهند.

وی افزود: پیرو برنامه‌ریزی برای تولید تختال به میران ۷۰۰هزارتن، پشتیبانی لازم از سوی مدیریت‌ و معاونت‌های مختلف شرکت فولادمبارکه جهت تامین مواد اولیه و انرژی های مورد نیاز برای تولید انجام شد و در نهایت با پشتکار پرسنل توانستیم در این راستا رکوردهایی در بخش ذوب داشته باشیم. به این ترتیب که در روز اول فروردین تثبیت رکورد ۱۴۰ ذوب و در۶ فروردین ۱۴۱ ذوب و در روز آخر فروردین نیز رکورد ۱۴۴ ذوب ثبت شد و در نهایت توانستیم ضمن شکستن رکورد روزانه، تولید ۷۰۰ هزارتن در ماه را محقق کنیم.

خوشدل پور افزود: با توجه به افزایش ظرفیت تولید تختال نسبت به واحد نورد گرم فولاد مبارکه، باید مازاد نیاز به فروش می‌رسید که بخشی از آن از طریق صادرات بود. بنابراین علاوه بر حفظ کیفیت تختال تولیدی، نگاه صادراتی ویژه به تختال ها در کنار حفظ کمیت نیز وجود داشت، همه این موارد در کنار هم موجب سختترشدن کار شد؛ با این حال در شرایط شیوع کرونا برنامه‌ریزی برای تولید، رفع مشکلات و آماده بودن ماشین ها و کوره‌ها به خوبی انجام شد. به این شکل که آماده بکار بودن تجهیزات، استفاده درست از زمان ها و پشتیبانی لازم از ناحیه ریخته گری مداوم توسط تعمیرگاه مرکزی و خدمات فنی پشتیبانی صورت گرفت و در کمترین زمان توانستیم تجهیزات را به مدار تولید برگردانند.

وی ادامه داد: با وجود تغییرزمان حضور نیروی انسانی بدلیل شیوع کرونا، این کمبود توسط نیروهای فعال مجموعه جبران شد تا در نهایت باعث افتخارآفرینی برای ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم و شرکت فولادمبارکه گردید.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برنامه امسال شرکت فولادمبارکه عبور از ظرفیت اسمی خود یعنی ۷.۲میلیون تن در نظر گرفته شده، این تولید ویژه کمک بسیاری برای محقق ساختن آن خواهد کرد، به این شکل که در ماههایی از سال که محدودیت‌های انرژی برای تولید وجود دارد،کاهش تولید پوشش داده شود. چراکه سال گذشته تولید ۷.۲میلیون تن به دلیل برخی مشکلات همچون محدودیت های انرژی محقق نشد.

به گفته خوشدل پور، در اسفند ۹۹ میزان تولید تختال ۶۶۲هزارتن بود که این عدد نسبت به رکورد قبلی که در شهریور ۹۹ ثبت شده بود ۲۳ هزارتن افزایش داشت. اکنون نیز با تولید ۷۰۰ هزارتن تختال، افزایش ۳۸هزارتنی را شاهد هستیم. این درحالیست که ظرفیت ریخته گری و کل ناحیه فولادسازی بر اساس ظرفیت سالانه ۷.۲میلیون تن و ظرفیت تولید ماهیانه ۶۰۰هزارتن است که این عدد در نیمه اول سال به ۶۳۰ هزارتن قابل افزایش است.

وی ادامه داد: تولید ۷۰۰هزارتن تختال نشان دهنده بهره وری حداکثری از تجهیزات و نیروی انسانی است و نوید تولید فراتر از ظرفیت اسمی ناحیه را دارد.

به گفته وی، روندی که ناحیه فولادسازی در پیش گرفته رکوردها و موفقیتهای پی در پی، همچنین اضافه کردن محصولات جدید به سبد تولیدی فولاد مبارکه است که در فروردین ماه نیز تختال ۲۰۲۵میلیمتر نیز تولید شد.

وی اظهار کرد: اهداف و برنامه های سال ۱۴۰۰ بر این اساس است که با بهینه سازی که روی تجهیزات و ماشین آلات انجام می شود ظرفیت تولید را افزایش دهیم.

خوشدل پور در ادامه در خصوص اینکه آیا میزان افزایش تولید صورت گرفته منجر به بالارفتن مصرف آب نیز شده یا خیر نیز اینگونه پاسخ داد: خوشبختانه با توجه به این حجم از تولید، میزان آب صنعتی مصرفی افزایش نداشته و به میزان ۴ مترمکعب بر هزارتن تختال کاهش یافته است. درواقع با تناژ بالای تولید میزان مصرف آب را نیز کاهش داده ایم تا بهره وری در مصرف آب نیز محقق شود.

وی در پایان گفت: باید از حمایت های مدیریت عالی شرکت فولادمبارکه، معاونت ها و مدیریت و کارکنان پشتیبانی و همچنین ستادی که در تامین و پشتیبانی تولید نقش خود را به خوبی ایفا کرده تشکر ویژه داشته باشم. همچنین پرسنل ناحیه ریخته گری مداوم که تلاش زیادی در محقق کردن این تولید ویژه داشتند و از تک تک دقایق استفاده کردند و باعث این رکورد بی تظیر شدند نیز تقدیر و تشکر فراوان داشته باشم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.