کد خبر : 832
تاریخ انتشار : شنبه 2 فروردین 1399 - 14:48

چه کسی پاسخگو است/ هر دولتی در انتشار کرونا دست داشته باشد باید جبران خسارت کند

چه کسی پاسخگو است/ هر دولتی در انتشار کرونا دست داشته باشد باید جبران خسارت کند
Print Friendly, PDF & Email

معاون سابق حقوقی رئیس‌جمهور گفت: اگر ادعای بیولوژیک بودن کرونا ثابت شود، هر دولتی که در آن دست داشته باشند باید مسئولیت جبران خسارت به همه کشورهای درگیر را برعهده گیرد.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش بازتاب خبر ویروس کرونا که برای نخستین بار از شهر ووهان چین گسترش یافت اکنون بیش از ۱۰۰ کشور را در سطح بین الملل به خود درگیر کرده و ۲۵۰ مبتلا و ده‌هزار کشته برجای گذاشته است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که نخست این ویروس را بی اهمیت دانسته بود، این روزها در سخنرانی خود از ویروس کرونا به عنوان ویروس چینی نام می برد.

این صحبت‌های ترامپ در حالی مطرح می شود که پکن چندی پیش گفته بود که احتمالاً کرونا توسط CIA (سازمان اطلاعات آمریکا) در چین شیوع یافته است.

الهام امین زاده معاون سابق حقوقی حسن روحانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در این باره می‌گوید که ویروس کرونا می تواند یک حمله بیولوژیکی باشد اما اگر این ادعا ثابت شود، هر دولت و نظامی که در این قضیه دست داشته باشند باید مسئولیت جبران خسارت به همه کشورهای درگیر را پرداخت کند؛ چه عامدانه باشد چه غیر عامدانه.

«عامدانه و غیر عامدانه» در حالی از سوی معاون سابق حسن روحانی مطرح می شود که پکن گفته بود که ما اطلاع داریم که دانشمندان آمریکایی از سال ۲۰۱۵ بر روی این ویروس کار می‌کرده‌اند.

امین زاده در ادامه می‌گوید که امکان دارد که ویروس کرونا عامدانه و یا غیر عامدانه از آزمایشگاه به بیرون درز کرده باشد اما باز هم مسئولیت این قضیه بر دوش کشورهایی است که مواظب نبوده‌اند و این صورت «عمد در هدف قرار دادن نسل بشر» مطرح می‌شود.

وی تاکید کرد که اگر این اقدام (انتشار ویروس کرونا) تعمدی بوده، بحث محرومیت بین المللی مطرح می‌شود و اگر قصور نیز بوده باز هم مسئولیت بین المللی متوجه آن دولت و کشوری است تا برای جبران خسارت برای تمامی ملت هایی است که آسیب دیده اند.

هم اکنون ایتالیا و اسپانیا و آلمان پس از چین بیشترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا را دارند و ایران نیز با ۱۹ هزار مبتلا در رتبه پنجم قرار دارد. تاکنون در ایران بیش از ۱۵۰۰ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.