انتخاب مدیر در سایپا سیاسی است
به گزارش پشت پرده ،بهزاد رحیمی در گفتگو با نبض بازار خاطرنشان کرد: موضوع مهم در صنعت خودروسازی کشور موضوع مدیریت است. دولت به اندازه سهمی که در این شرکتهای خودروساز دارد میتواند در مورد آنها مداخله داشته باشد، اما انتخاب مدیریت این صنایع خودروسازی در کشور ما سیاسی شده و براساس سهم از سرمایه و بازار
به گزارش پشت پرده ،بهزاد رحیمی در گفتگو با نبض بازار خاطرنشان کرد: موضوع مهم در صنعت خودروسازی کشور موضوع مدیریت است. دولت به اندازه سهمی که در این شرکتهای خودروساز دارد میتواند در مورد آنها مداخله داشته باشد، اما انتخاب مدیریت این صنایع خودروسازی در کشور ما سیاسی شده و براساس سهم از سرمایه و بازار نسبت به مدیریت آنها تصمیمگیری نمیشود. به همین دلیل این سوءمدیریتها ناکارآمدی در صنعت خودرو را موجب شده است.
وی ادامه داد: مدیران شرکتهای خودروسازی از جمله سایپا باید منافع سهامدران را نیز در نظر بگیرند، اما وقتی دولت که کمترین سهم را دارد، بیشترین نقش را در انتخاب و تصمیمهای مدیریتی دارد نتیجهای جز شرایط کنونی حاصل نمیشود.
رحیمی تاکید کرد: در شرکتهای سهامی عام، انتخاب مدیران باید براساس میزان سهم صورت گیرد، نه اینکه از خارج از مجموعه خودروسازی و بدون سهیمبودن در زیان سهام، مدیرانی انتخاب شوند که تبعاتی را به سهامداران تحمیل کنند.
زیان مردم و سهامداران با انتخاب مدیرانی خارج از بدنه خودروسازی
وی گفت: مدیر انتخابی، چون از جنس و بدنه خودروسازی نیست خود را در منافع آن شرکت خودروسازی سهیم نمیداند و نتیجه شرایطی است که اکنون با آن دست به گریبان هستیم.
رحیمی با بیان اینکه اکنون خودروی ارزان در کشور تولید نمیشود، اظهار کرد: مهمترین دلیل آن وجود انحصار است. البته زمانی که پراید در بازار کشور تولید شد خودروی مناسبی از نظر قیمتی بود، اما اکنون با توجه به افزایش قیمتها نمیتوان گفت که خودروی ارزان در کشور تولید میشود.
کاهش کیفیت و حذف آپشن راهکار خودروسازان برای تولید خودروی اقتصادی
وی بیان کرد: کاهش کیفیت و حذف آپشنها یکی از راهکارهای خودروسازان برای کاهش هزینه تولید بوده که به هیچ عنوان راهکار مناسبی برای اقتصادی کردن تولید خودرو نیست.
عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار کرد: در سالهای گذشته هم از راه حذف ضبط صوت و زه و برخی آپشنهای داخلی مسیر اقتصادی کردن تولید خودرو دنبال شده است که سیاست درستی نیست.
وی تاکید کرد: باید مدیریتها در صنایع خودروسازی کشور تغییر کند تا صنعت خودروی کشور شرایط مناسبتری از نظر کیفیت و قیمت داشته باشد. در شرایط کنونی دولت هر چه تلاش کند موفق نخواهد شد وضعیت صنعت خودرو را بهبود دهد.
رحیمی با اشاره به حجم عظیم سرمایهگذاری انجام شده در صنعت خودروسازی کشور خاطرنشان کرد: در مدیریتهای خصوصیسازیشده نیز تجربه مناسبی وجود ندارد و مدیران انتخابی عملکرد خوبی نداشتهاند.
ضعف تولید و گرانی خودرو با شرایط انحصاری
وی مشکلاتی مانند کمبود عرضه، کیفیت پایین و گرانی خودرو در محصولات گروه خودروسازی سایپا را ناشی از انحصار در صنعت خودرو دانست و افزود: وقتی برای خودروسازان رقابتی در بازار وجود ندارد و انحصار کامل را در عرضه محصولات خود میبینند تلاشی هم برای بهبود کیفیت نشان نمیدهند.
رحیمی با اشاره به محدودیتهای واردات خودرو به کشور و یکهتازی خودروسازان داخلی، عنوان کرد: رقابت در بازار خودروی کشور وجود ندارد و نه تنها صنعت خودرو که هر صنعت دیگری که در رقابت نباشد به چنین شرایطی دچار میشود. اکنون در مورد صنعت لوازم خانگی نیزاین خطر وجود دارد که با انحصار ایجادشده کیفیت و قیمت دستخوش تغییرات اساسی شود.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰