کد خبر : 96
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 دی 1398 - 6:07

پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در نظام بانکی

پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در نظام بانکی
Print Friendly, PDF & Email

منشا شوک‌های تهدیدکننده امنیت و ثبات یک اقتصاد صرفاً محدود به شوک‌های ناشی از تحولات اقتصاد جهانی نظیر تغییر قیمت جهانی نفت و یا اعمال تحریم‌های مالی و تجاری و فنی نیست.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش بازتاب خبر، به نقل از  نبض بازار ، مفهوم مقاومت پذیری در این حوزه بانکی میزان واکنش مجموعه اقتصاد یک کشور به انواع شوک‌ها و میزان تاثیر منفی این شوک‌ها بر بخش‌های مختلف اقتصاد بستگی دارد؛ منشا شوک‌های تهدیدکننده امنیت و ثبات یک اقتصاد صرفاً محدود به شوک‌های ناشی از تحولات اقتصاد جهانی نظیر تغییر قیمت جهانی نفت و یا اعمال تحریم‌های مالی و تجاری و فنی نیست؛ بلکه عوامل امنیتی، اجتماعی و زیست‌ محیطی مانند بروز جنگ‌ها، بحران‌های اجتماعی، حوادث غیرمترقبه طبیعی و تغییرات اقلیمی نیز باعث بروز نوسانات شدیدی در حوزه اقتصاد می‌شوند.

هر چند که به دلیل سهم بالای نفت در سبد صادراتی کشور، تحولات بازار نفت کماکان سهم بالایی در توضیح بی‌ثباتی‌های اقتصادی و مالی کشور ایفا می‌کند و حتی به دلیل مشکلات موجود در حوزه مبادلات بین‌المللی علاوه بر قیمت جهانی نفت، متغیرهای دیگری نظیر میزان صادرات، ترکیب اسعار صادراتی، دوره وصول درآمدها و نقل‌وانتقال‌پذیری درآمدهای ارزی حاصل از این بخش نیز مطرح است، لیکن واقعیت این است که در چند سال گذشته تحولات زیادی در اقتصاد ایران صورت گرفته و به واسطه مجموعه‌ای از دلایل، اقتصاد تغییرات ساختاری و عملکردی محسوسی نیز داشته است.

در حوزه ی بانکی بایید به تلاشهای بانک ایران زمین در چهارچوب اقتصاد مقاومتی نگاه ویژه داشت. زیرا دستاوردهای این بانک از سال گذشته تا کنون روند بسیار امیدوارکننده ای داشته و می توان براساس آمار و ارقام میزان پیشروی بانک ایران زمین در بحث اقتصاد مقاومتی را بسیار مطلوب ارزیابی کرد.

با وجود موانع و مشکلاتی که در بحث تبیین این چهارچوب در نظام بانکی کشور وجود داشت اما تعادل بخشی به برخی از اعداد و ارقام مبین این موضوع است که با تلاش جمعی می توان به موضوعیت بیشتر این بحث در حوزه ی بانکی امیدوار بود.

بدهی های بانک ایران زمین به بانک مرکزی طبق صورتهای مالی ۶ ماهه ی ۹۸ به صفر رسید تا یکی از دغدغه های اصلی بانک مرکزی یعنی استقراض بانکها از این بانک حداقل در مورد بانک ایران زمین مرتفع شود.

افزایش موجودی نقد بانک به میزان ۸۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ و رسیدن به ۱.۰۱۷ میلیارد ریال یکی دیگر از نشانه های تحقق اقتصاد مقاومتی در بانک ایران زمین است.

ایجاد اشتغال در بانکها به واسطه ی ارائه ی تسهیلات به بخش خصوصی یکی از راهکارهائیست که می تواند فعالیت بانکها را در بستر اقتصاد مقاومتی نشان دهد که در این زمینه ایران زمین با اعطای تسهیلات ۲۹.۷۰۴ به بخش خصوصی گام مهمی را در این زمینه برداشته است.

افزایش جذب سپرده های سرمایه گذاری مدت دار ، سپرده های دیداری و مشابه و سایر سپرده ها در مجموع به میزان ۹۷ درصد از پایان سال ۹۷ تا ۶ ماهه ی نخست سال هدف بسیار بزرگی بود که ایران زمین به آن دست پیدا کرد. مجموع این اتفاقات باعث شد تا در ۶ ماهه ی ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل سود هر سهم این بانک ۱۷۸ درصد افزایش پیدا کند تا در نهایت سهامداران بانک از اتفاقات خوب در بانک ایران زمین بهره ی خوب و مناسبی برده باشند.

دستیابی به موفقیت ها در اوج چالشهای نظام بانکی کاملا شدنی است مشروط به اینکه نقشه ی راه مناسبی برای طی کردن این مسیر دشوار وجود داشته باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.