کد خبر : 441
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 بهمن 1398 - 16:14

بهره‌برداری از ماشین برش بومی‌سازی‌شده در ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه

بهره‌برداری از ماشین برش بومی‌سازی‌شده در ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه
Print Friendly, PDF & Email

ماشین برش بومی‌سازی‌شده در ریخته‌گری مداوم با موفقیت مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش بازتاب خبر ، در پی کسب این موفقیت، خبرنگار فولاد با تنی چند از دستاندرکاران این پروژه گفتوگو کرده است که میخوانید.
کامران مرادی رئیس تعمیرات ریختهگری فولاد مبارکه
در راستای استراتژی فولاد مبارکه مبنی بر بومیسازی و قدم نهادن در تولید تکنولوژی و تأمین انتظارات مشتریان، رفع مشکلات و بهروزرسانی تکنولوژی ماشینهای برش ریختهگری در دستور کار واحد تعمیرات ریختهگری قرار گرفت.
این واحد با اعتماد و تکیه بر توان و تخصص کارکنان خود و با تشکیل تیم تخصصی برق، مکانیک و اتوماسیون، طراحی، ساخت و بومیسازی ماشینهای برش را آغاز کرد و پس از یک دورۀ چهاردهماهه، ماشین برش جدید راهاندازی شد و در مدار تولید قرار گرفت.
رضا ترک علی عسکری کارشناس برق تعمیرات ریختهگری
با تکیه به توان پرسنل تعمیرات واحد ریختهگری مداوم، پروژۀ بومیسازی و ساخت ماشین برش جدید ماشینهای ریختهگری آغاز شد. از فاز اول این پروژه که دشوارترین بخش آن است، پس از حدود ۱۴ ماه تلاش بیوقفه، بهرهبرداری شد. در این مرحله، طراحی و نقشهکشی مدارات با نرمافزارهای تخصصی به همت کارشناسان داخلی واحد انجام گرفت و در چندین مرحله، بازنگری و اصلاح شد. حذف مدارات رله لاجیک گسترده و جایگزینی با PLC S7، نصب سروو موتور و سروو درایو AC بهجای موتورهای DC و سیستم TPS، برنامهنویسی درایو پوزیشن کنترل و PLC و … ازجمله اقدامات اساسی صورتگرفته در حوزۀ برق و اتوماسیون است. انشاءالله در فاز بعدی پروژه، با نصب سیستم پوزیشن کنترل جهت حرکت تراولینگ، این تجهیز بهصورت کامل بومیسازی میشود و شرکت فولاد مبارکه جزو سازندههای ماشین برش تختال شناخته خواهد شد.
جمال طهماسبی تکنسین برق تعمیرات ریختهگری
یکی از کلیدیترین اقدامات صورتگرفته در ساخت ماشین برش جدید، استفاده از قابلیتهای درایوهای کنترل موقعیت در حرکت مشعلهاست. این قابلیت در کنار ایجاد انعطاف بسیار زیاد در عملیات برش اتوماتیک تختال، حذف و کاهش تعداد زیاد سوئیچهای محدودکننده و… توانست عوامل برقی مؤثر در عیوب برش کرکرهای تختال را بهصورت کامل برطرف کند. در این پروژه، همزمان با ساخت و نصب تجهیزات، مونتاژ تابلوهای برق، برنامهنویسی درایو و PLC و کلیه فانکشنها ابتدا بهصورت آزمایشگاهی تست شد. سپس کلیۀ سیگنالهای مربوطه  بهصورت DUPLICATE با سیستم قدیم موازی گردید و همزمان با تولید خط، تستهای فانکشنی بر روی ماشین جدید انجام گرفت. در نهایت پس از تست کامل و رفع نواقص و مشکلات در کوتاهترین زمان ممکن ماشین جدید در خط تولید قرار گرفت و جایگزین ماشین قدیم شد.
مجتبی طاهری کارشناس اتوماسیون تعمیرات ریختهگری
با توجه به اینکه تاکنون فانکشن عملکردی ماشینهای برش تختال در اختیار شرکتهای سازنده خارجی بوده و امکان دسترسی و تغییر در بخشهای زیادی از برنامه وجود ندارد، در این پروژه، برنامهنویسی PLC و درایو مربوطه به همت کارشناسان داخلی واحد به نحوی انجام شده است که ضمن تأمین خواستههای اپراتورهای تولید، TUNNING و تنظیم پارامترها، بهصورت خودکار و به سادهترین شکل ممکن انجام گیرد و تغییرات در برنامه برای عیبیابی و بهینهسازی فانکشنها بهسادگی میسر باشد. درخصوص PLC و درایوهای پوزیشن کنترل از شبکۀ صنعتی PROFIBUS استفاده شده که ارتباط با PLC ماشین ریختهگری را سهولت میبخشد. علاوه بر مزایای ذکرشده، سیستم جدید کاملا اتوماتیک و بدون کمترین دخالت اپراتور، عملیات برش به سادهترین حالت ممکن انجام میشود.
سید محمد صدری کارشناس مکانیک تعمیرات ریختهگری
با عنایت خداوند متعال، عملیات طراحی و نصب کلیۀ تجهیزات ماشین برش ازجمله موتور و گیربکس جدید مشعل، طراحی شافت و پینیون مشعل، تغییرات اساسی در سیستم خنکسازی ماشین و حذف سیستم کلاچ مکانیکی در بخش اول پروژه انجام گرفت. با تغییرات انجامشده زمان تعمیرات بهشدت کاهش مییابد و باعث میشود مقطع برش از لحاظ کیفیت به حد مطلوب ارتقا یابد و عیوب در این حوزه کاهش چشمگیری پیدا کند. در فاز بعدی پروژه، با طراحی و ساخت سیستم مکانیکی موتور و گیربکس تراولینگ ماشین و ساخت کالسکۀ جدید، عملیات بومیسازی و ساخت ماشین برش به اتمام خواهد رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.