کد خبر : 776
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 اسفند 1398 - 19:12

کرونا هم نتوانست قلب تپنده اقتصاد ایران را تعطیل کند

کرونا هم نتوانست قلب تپنده اقتصاد ایران را تعطیل کند
Print Friendly, PDF & Email

این روزها کارکنان صنعت نفت در حالی که ویروس کرونا بیش از ۱۶۷ کشور جهان را فرا گرفته و در کشور ایران شیوع یافته اما همچنان مانند دوران قبل از پیروزی و بعد از پیروزی انقلاب دست از فعالیت برنداشته و هیچگاه نگذاشته قلب تپنده اقتصاد ایران حتی برای لحظه‌ای متوقف شود.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش بازتاب خبر، تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت ایران در روز ۲۹ اسفندماه سال ‎۱۳۲۹، نقطه عطفی در تاریخ سیاسی، اقتصادی و مبارزات مردم ایران برای نجات سرمایه های ملی این مرز و بوم از دست بیگانگان به شمار می‌رود.

زمانی که اولین چاه نفت در ایران در بیش از یکصد سال قبل در منطقه مسجد سلیمان در استان خوزستان توسط یک شرکت انگلیسی کشف شد و دولت وقت ایران هیچ آگاهی و درکی از این اتفاق مهم نداشت.

اما کاشفان آن به خوبی می‌دانستند به چه ثروتی در ایران دست یافته‌اند و پایه‌های استعمار خود در ایران را با قراردادهای استثماری استخراج، تولید و فروش نفت خام ایران بنا نهادند.

شرکت های خارجی سال ها سرمایه مردم ایران را به تاراج بردند و دولت های وقت ایران هیچ گونه تلاش و توجهی برای احقاق حقوق مردم انجام ندادند.

 در آن زمان دکتر محمد مصدق بزرگمرد تاریج سیاسی و اقتصادی ایران حرکت بزرگی را در کشور آغاز کرد که سنگ بنای تفکر اقتصاد بدون نفت بود.

دکتر مصدق در شهریورماه ۱۳۲۰ پس از سقوط رضاخان، در انتخابات دوره چهاردهم مجلس وقت، بار دیگر به مجلس راه یافت که شرایط بین المللی در این دوره، به نحوی بود که کشورهای مختلف به ویژه روسیه، انگلیس و آمریکا با پیشنهادهایی به دولت ایران، خواستار کسب امتیاز نفتی بودند و از آنجا که انگلیس، امتیاز بهره برداری از منابع نفت جنوب کشور را در اختیار داشت، روسها درصدد کسب امتیاز منابع نفتی شمال و آمریکایی ها نیز به دنبال امتیاز نفت، در ایران بودند.

دکتر مصدق که رهبری گروهی متشکل از ‎ ۱۶تن از نمایندگان مجلس چهاردهم را برعهده داشت، در خصوص واگذاری امتیاز نفت به خارجی ها گفت: به بهانه اینکه به یک کشور نفت داده شده است، نباید به هیچ کشور دیگری امتیاز داد چرا که این دور باطل تمامی نخواهد داشت.

مصدق در دوارن مبارزات خود برای ملی کردن صنعت نفت، بارها بر این نکته تاکید داشت که ایرانیان باید خود منابع نفتی کشورشان را اداره و بهره برداری کنند. دکتر مصدق برای مقابله با فشار شوروی برای گرفتن امتیاز نفت شمال ایران، قانونی را در این دوره مجلس به تصویب رساند که دولت از مذاکره در مورد امتیاز نفت تا زمانی که نیروهای خارجی در ایران هستند، منع می‌شد.

حرکت ملی شدن صنعت نفت در شرایطی شکل گرفت که ایران بزرگترین تولیدکننده نفت خام خاورمیانه بود و پس از آمریکا، ونزوئلا و شوروی سابق؛ چهارمین تولیدکننده معتبر نفت خام دنیا محسوب می شد. در آن دوران، کل تولید نفت خام ایران، ‎ ۳۲ میلیون تن در سال معادل بیش از یک سوم مجموع تولید نفت خام خاورمیانه ‎۹۰میلیون تن در سال بود. از سوی دیگر، ایران ‎ ۹۰ درصد نفت خام مورد نیاز اروپای غربی را در آن دوران تامین می کرد.

در شهریور ۱۳۲۰ کارگران نفت جنوب با توجه به شرایط خاص داخلی و بین‌المللی به سرعت در سندیکای کارگران نفت خوزستان تشکیل شد و با توجه به موقعیت استراتژیک ایران و اهمیت نفت در سرنوشت جنگ، به عنوان وزنه‌ای قابل تأمل مطرح گشتند.

کارگران نفت جنوب با هدایت شورای متحده مرکزی اتحادیه‌های کارگران و زحمتکشان ایران به مبارزه ادامه دادند و در خوزستان  در تیرماه سال ۱۳۲۵ دست به اعتصاب عمومی زدند.

در نتیجه تداوم مبارزه کارگران و پیوستن مردم به جنبش، ملی‌شدن صنعت نفت ایران در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ محقق گردید چرا که  ملی‌شدن صنعت نفت ایران برای انگلیس غیرقابل تحمل بود.

منطقه نفتخیز گچساران نخستین بار در فاصله سال‌های ۱۳۰۲ و ۱۳۰۳ هجری شمسی، توسط کنسرسیوم دارسی مورد مطالعه قرار گرفت.

استخراج نفت از میدان گچساران در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی از چاه شماره ۱۳ این شهرستان آغاز شد.

پس از ملی شدن صنعت نفت، شرکت اکتشاف و تولید نفت ایران در سال‌های ۱۳۳۵ و ۱۳۳۶ عملیات حفاری را بار دیگر در این منطقه آغاز کرد.

کارکنان صنعت نفت اما همواره در تمامی عرصه‌ها حضوری فعال داشته چنان که در قبل از پیروزی انقلاب با اعتصاب خود  در جنوب کمر رژیم ستم شاهی را شکسته چنان که  در  دوران دفاع مقدس  در دو جبهه همزمان  حضور داشتند  و  پس از  پیروزی انقلاب   و در اوج تحریم‌ها  نگذاشتند حتی لحظه ای شریان نفت متوقف شود.

 کارکنان صنعت نفت  در آن روزها در زیر بمباران‌های  رژیم بعثی لحظه ای دست از کار نکشیده و ثابت کردند که مردان روزهای سخت هستند.

 آنها پس از هشت سال دفاع مقدس در حالی که کشور  در تحریم به سر می‌برد  به بازسازی تاسیسات صنعت نفت پرداخته چنان که  در هشت سال جنگ تحمیلی تاسیسات نفتی گچساران  بیش از ۶۰ بار مورد حمله هوایی دشمن قرار گرفت اما کارکنان نفت پس از هر بمباران بلافاصله کار بازسازی را شروع کرده و اجازه قطع صادرات نفت را نمی‌دادند.

پس از پایان جنگ، دوره جدیدی از تحریم‌ها آغاز شد و در این شرایط متخصصان داخلی آستین همت بالا زدند و کار قطعه سازی را آغاز کردند.

از کوچکترین قطعات تا مهمترین و کلیدی ترین قطعات به همت متخصصان داخلی تولید و به کار گرفته شد.

این روزها کارکنان صنعت نفت در حالی که ویروس کرونا بیش از ۱۶۷ کشور جهان را فرا گرفته و در کشور ایران شیوع یافته است و بر اساس بیانیه وزرات بهداشت برای مقابله و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا تمامی اماکن تا اطلاع ثانوی تعطیل است اما کارکنان نفت همچنان مانند دوران قبل از پیروزی و بعد از پیروزی انقلاب دست از فعالیت برنداشته و هیچگاه نگذاشتند قلب تپنده اقتصاد ایران حتی برای لحظه‌ای  متوقف شود                                          خبر فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.