کد خبر : 2645
تاریخ انتشار : شنبه 7 تیر 1399 - 9:56

تحول ورزش زنان در دولت تدبیر و امید

تحول ورزش زنان در دولت تدبیر و امید
Print Friendly, PDF & Email

تهران- ایرنا- زنان ورزشکار ایران طی هفت سال اخیر با کسب ۳۳ مدال بازی‌های آسیایی و تک نشان المپیکی و رشد بیش از ۲ برابری در کسب مدال‌ها، همچنان برگ برنده ورزش ایران محسوب می‌شوند. نخستین دوره حضور زنان در بازی‌های آسیایی به سال ۱۹۵۸ توکیو باز می‌گردد که چهار زن ورزشکار در رشته‌های دوومیدانی

Print Friendly, PDF & Email

تهران- ایرنا- زنان ورزشکار ایران طی هفت سال اخیر با کسب ۳۳ مدال بازی‌های آسیایی و تک نشان المپیکی و رشد بیش از ۲ برابری در کسب مدال‌ها، همچنان برگ برنده ورزش ایران محسوب می‌شوند.

نخستین دوره حضور زنان در بازی‌های آسیایی به سال ۱۹۵۸ توکیو باز می‌گردد که چهار زن ورزشکار در رشته‌های دوومیدانی و تنیس روی‌میز شرکت کردند. گرچه عنوانی نداشتند اما در بازی‌های آسیایی ۱۹۶۶ بانکوک در والیبال به نخستین مدال دست یافتند که جنس آن برنز بود.

البته پس از آن به دلیل حضور نداشتن ایران در ۲ رویداد دیگر آسیایی یا دشت نکردن مدال توسط زنان حضور پررنگی نداشتند. فقط آخرین دوره حضور زنان قبل از انقلاب، بازی‌های ۱۹۷۴ تهران بود که چهار مدال (۲ طلا، یک نقره و یک برنز) در شمشیربازی کسب شد که در مجموع پنج مدال شامل ۲ طلا، یک نقره و ۲ برنز دستاورد زنان در حوزه ورزش قهرمانی قبل از انقلاب بود.

پس از انقلاب، نقطه شکوفایی ورزش زنان به بازی‌های ۲۰۰۲ بوسان کره‌جنوبی باز می‌گردد که در این رویداد زنان ورزشکار کشورمان نخستین بار در ۲ رشته  تیراندازی و تکواندو ۲برنز کسب کردند که «نسیم حسن‌پور»   نخستین زن مدال‌آور ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان در تیراندازی بود. پس از آن در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه قطر، حضور زنان ورزشکار نه تنها ۲ برابر شد بلکه حاصل آن سه مدال برنز در رشته‌های تکواندو و شطرنج تیمی زنان بود.

نسیم حسن‌پور

نسیم حسن‌پور نخستین زن مدال‌آور ایران در بازی‌های ۲۰۰۲ بوسان در تیراندازی

کسب ۱۹ مدال از ابتدای انقلاب تا قبل از دولت تدبیر و امید

این تجربه حضور در بازی‌های آسیایی بعد از انقلاب باعث شد تا در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو چین بهترین حضور خود را رقم بزنند و برای نخستین بار علاوه بر کسب یک مدال طلا توسط «خدیجه آزادپور» در ووشو ۱۳ مدال دیگر شامل ۴ نقره و ۹ برنز هم کسب کنند.

در واقع از ابتدای حضور زنان در بازی‌های آسیایی پس از انقلاب تا بازی‌های ۲۰۱۰ گوانگژو در مجموع ۱۹ مدال (یک طلا، چهار نقره و ۱۴ برنز) کسب کردند.

خدیجه آزادپور

خدیجه آزادپور نخستین مدال‌آور طلای ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه

مدال‌های فراموش نشدنی در هفت سال اخیر 

اما در دوران فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم زنان ورزشکار در ۲ رویداد آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون و ۲۰۱۸ جاکارتا متفاوت‌تر ظاهر شدند.

در بازی‌های ۲۰۱۴ اینچئون کره‌جنوبی ۲ طلا توسط «نجمه خدمتی» و «حمیده عباسعلی» در تیراندازی و کاراته کسب شد. همچنین  «لیلارجبی» در پرتاب‌وزنه با ثبت رکورد ۱۷ متر و ۸۰ سانتی‌متر و با کسب نقره، این رشته را در تاریخ بازی‌های آسیایی صاحب مدال کرد.

در این مقطع زنان ورزشکار، محجبه و توانمند ایران توانستند رکود مدال‌های بازی‌های ۲۰۱۰ گوانگژو را بشکنند که در مجموع ۱۶ نشان (۲ طلا، هفت نقره و هفت برنز)  کسب شد.

نجمه خدمتی

نجمه خدمتی نخستین طلایی ایران در بازی‌ها ۲۰۱۴ اینچئون

لیلا رجبی

لیلا رجبی نخستین مدال‌آور رشته دوومیدانی در بازی‌های ۲۰۱۴

پس از چهار سال و در بازی‌های ۲۰۱۸ جاکارتا که در سال ۹۷ در اندونزی برگزار شد، برای نخستین بار مدال طلای تیمی زنان در رشته کبدی تاریخ‌ساز شد و «زهرا کیانی» نخستین بانوی ووشوکاردر بخش تالو مدال گرفت و آن هم از جنس نقره؛  در این دوره با کسب یک مدال بیشتر، رکود نشان بازی‌های ۲۰۱۴ اینچئون شکسته شد. در این رویداد ۱۷ مدال (یک طلا، ۱۰ نقره و ۶ برنز) توسط زنان ورزشکار کسب شد.

زهرا کیانی

زهرا کیانی نخستین بانوی ووشوکار که در بخش تالو مدال گرفت

رشد بیش از ۲ برابری مدال زنان در دولت تدبیر

در مجموع از ابتدای حضور زنان در بازی‌های آسیایی از سال ۱۹۵۸توکیو تا ۲۰۱۸ جاکارتا ۵۹ مدال (هفت طلا، ۲۲ نقره، ۲۹ برنز) در رشته‌های والیبال، شمشیربازی، تیراندازی، شطرنج، کبدی، قایقرانی، دوومیدانی، تکواندو، کاراته و ووشو بدست آمده است که ۵۴ نشان آن مربوط به پس از انقلاب است.

از مجموع ۵۴ مدال به دست آمده توسط زنان ورزشکار ایرانی در بازی‌های آسیایی، پس از انقلاب ۳۳ مدال (سه طلا، ۱۷ نقره و ۱۳ برنز) در دولت تدبیر و امید کسب شده که بیش از ۲ برابر رشد داشته است.

درخشش در المپیک

علاوه بر این شیرزنان ورزشکار عرصه پهناور ایران اسلامی با کسب ۹ سهمیه در المپیک ۲۰۱۶ ریو برای اولین بار در تاریخ ورزش کشور از آتلانتا تا ریو رکورد شکنی کردند و در عین حال نخستین مدال المپیکی زنان توسط «کیمیا علیزاده» در تکواندو کسب شد. دستاوردهای مدالی زنان که در دهه چهارم انقلاب به ثمر نشست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.