کد خبر : 2239
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 تیر 1399 - 7:40

انس و الفت اهل بیت(ع) با دخترانشان الگوی تربیتی جامعه امروز باشد

انس و الفت اهل بیت(ع) با دخترانشان الگوی تربیتی جامعه امروز باشد
Print Friendly, PDF & Email

یک کارشناس اخلاق و خطیب دینی با اشاره به اینکه اگر به زندگی اهل بیت (ع) یک نگاه گذرا و اجمالی داشته باشیم می‌بینیم که دختران و بانوان از جایگاه ویژه‌ای دراسلام برخوردار هستند، گفت: پیامبر اسلام (ص) طبق کلام وحی دختر را کوثر یعنی “خیر کثیر” نامید و پس از ظهور اسلام بود که

Print Friendly, PDF & Email

یک کارشناس اخلاق و خطیب دینی با اشاره به اینکه اگر به زندگی اهل بیت (ع) یک نگاه گذرا و اجمالی داشته باشیم می‌بینیم که دختران و بانوان از جایگاه ویژه‌ای دراسلام برخوردار هستند، گفت: پیامبر اسلام (ص) طبق کلام وحی دختر را کوثر یعنی “خیر کثیر” نامید و پس از ظهور اسلام بود که دختران از جایگاه ویژه‌ای حتی از نظر علمی نیز برخوردار شدند و ارزشمندترین سلسله‌های روایی ما از کلام دختران پیامبر (ص) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین امیر عبدالملکی در گفت‌وگو با ایسنا، با تبریک ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) اظهار کرد: جا دارد که در کنار روز دختر این روز به نام روز خواهر نیز نامگذاری شود چرا که حضرت  فاطمه معصومه (س) و حضرت زینب (س) از برترین خواهران آسمانی بر روی زمین هستند.

وی در ادامه با اشاره به مقدمه‌ای از مقایسه جایگاه بانوان و دختران در عرب جاهلیت و پس از آن در زمان ظهور اسلام گفت: در جوامع عربی که در آن زمان دچار جاهلت بودند دختران، آن شأن و جایگاهی که باید داشته باشند را نداشتند. دختران زنده‌ به گور می‌شدند و به چشم کالا به آن‌ها نگاه می‌شد. آن‌ها را نان خور اضافی می‌دیدند برای همین در آن فرهنگ غلط پسران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بودند چرا که در حمایت خانواده بیشتر دیده می‌شدند و به نوعی نیروی دفاعی و رزمی و کاری بودند اما تا ظهور اسلام هیچ جایگاه خاصی برای دختران و بانوان نبود.

این استاد اخلاق ادامه داد: پس از ظهور اسلام و کلماتی که پیامبر اسلام (ص) در مورد دختران به کار برد جایگاه و شأن دختران و بانوان از  آن زمان تاکنون تغییر کرده است. طبق کلام وحی پیامبر اسلام (ص) ‌دختران را کوثر یعنی “خیر کثیر” نامیدند. عرب جاهلیت اگر دخترانشان ازدواج می‌کردند فرزندان آن‌ها را فرزندان خود نمی‌دیدند اما در حدیثی وارد شده که نبی مکرم اسلام (ص) می‌فرمایند:”فرزندان حضرت زهرا (س) فرزندان من هستند. ”

عبدالملکی گفت: به غیر از اینکه با ظهور اسلام زنده به گور کردن دختران از بین رفت؛ دختران از جایگاه علمی خاصی نیز برخوردار شدند. این موضوع را ما می‌توانیم در وجود حضرت زهرا (س) و سایر اهل بیت(ع) ببینیم. دختران پیامبر (ص) به سلسله “فواصل” معروف‌اند. یکی از ارزشمندترین منابع روایی ما از کلام دختران پیامبر (ص) است. این موضوع در جامعه امروز ما نیز مشهود است و زنان در عرصه علمی بخش مهمی از جامعه را بر عهده دارند. حضرت رسول (ص) و ائمه اطهار (ع) در تربیت فرزندان مبنا و هسته مرکزی خانواده را زن قرار می‌دهند. در حدیث کسا نیز به این موضوع اشاره شده که محوریت با حضرت زهرا (س) است. در کلام فقهای امروز نیز به جایگاه زن از نگاه ویژه‌ای پرداخته می‌شود. امام راحل می‌فرمایند: از دامن زن، مرد به معراج می‌رود. این نشان دهنده شأن و جایگاه بانوان و دختران در جوامع اسلامی است.

جایگاه دختران پیامبر(ص) در دفاع از امامت

وی خاطرنشان کرد:با نگاهی به آموزه‌های دین اسلام به جایگاه بانوان در دفاع از امامت و ولایت نیز پی می‌بریم. حضرت زهرا (س) با حمایت از حضرت علی (ع)، حضرت زینب (س) با حمایت از امام زمان خود یعنی امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) با حمایت از امام رضا (ع) باعث شدند که سلسله تشیع و امامت حفظ شود.

عبدالملکی یادآور شد:‌ دشمن همواره با سیاه‌نمایی سعی دارد چهره دختران و بانوان را در دین مخدوش جلوه بدهد در حالی که رفتار جوامع غربی با دختران و بانوان امروز همچون رفتار انسان هزاران سال قبل است و به زمان برده‌داری برمی‌گردد. آن‌ها زنان را در معرض دید قرار داده و از آن‌ها به عنوان کالا استفاده می‌کنند. اسلام این تئوری و برچسب را که از دختران و بانوان یک کالای جنسی بسازیم قبول ندارد. در احادیث وارد شده است که زن‌های شما همچون ریحانه هستند، حتی در کلام هم باید با آن‌ها به مانند گل صحبت کرد. این آموزه از اسلام تا به امروز به ما رسیده است و خوشبختانه در جامعه ما دخترانی تربیت شده‌اند که مادران شهدا هستند و مدافعان حرم را تریبت می‌کنند. در مبنای دین و سیره اهل بیت (ع) همواره دختران و همسران‌شان از جایگاه خاصی برخوردار بوده‌اند.

انس و الفت اهل بیت(ع) با دخترانشان الگوی جامعه امروز ما باشد

وی گفت:‌ با نگاهی به زندگی روزمره اهل بیت (ع) به این نتیجه می‌رسیم که همواره جایگاه دختران در بین اهل بیت (ع) یک جایگاه ویژه‌ای بوده است. انس و الفتی که بین اهل بیت (ع) و دخترانشان بوده همواره باعث رشد و شکوفایی استعدادهای آن‌ها شده است. در جامعه امروز ما این انس و الفت بین خانواده‌ها و به خصوص پدران و دختران باید بیشتر از گذشته دیده شود تا از این طریق هم مشکلات روحی از بین رفته و هم اینکه استعدادها شکوفا شود.

جایگاه علمی حضرت معصومه(س)

این استاد اخلاق و خطیب دینی با اشاره به جایگاه علمی حضرت فاطمه معصومه (س) گفت:در زمان حیات امام موسی بن جعفر(ع) پدر حضرت معصومه (س) جمعی از علاقمندان و یاران حضرت که در بیرون از مدینه زندگی می‌کردند برای زیارت و عرض ادب و طرح سوالات خود به مدینه می‌آیند و به خانه حضرت مشرف می‌شوند. در را که می‌زنند حضرت معصومه(س) پشت در می‌آیند و به آن شیعیان خبر می‌دهند که پدر در خانه نیست. آنها عرض می‌کنند ما از بیرون مدینه برای زیارت امام (ع) و طرح سوال خدمت‌شان رسیده‌ایم. این جاست که حضرت معصومه (س) می‌گویند من سوالات را ببینیم و بعد هم می‌فرماید فردا بیایید و جواب سوالات را بگیرید. آن‌ها یک شب در مدینه سر می‌کنند و فردا می‌آیند در خانه امام در حالی که هنوز امام به خانه برنگشته بودند اما پاسخ سوالات از سوی حضرت معصومه (س) داده می‌شود. آن‌ها جواب سؤالات را می‌گیرند و در راه رفتن به سمت خانه‌هایشان امام موسی کاظم(ع) را در راه زیارت می‌کنند و از دیدار امام(ع) خوشحال می‌شوند. آن وقت ماجرا را برای امام بازگو می‌کنند. امام سوالات را به همراه پاسخ آن‌ها می‌گیرند و مطالعه می‌کنند و می‌بینند که حضرت معصومه(س) تا چه اندازه زیبا و دقیق جواب سوالات را داده‌اند. آن وقت است که چشمان امام پر از اشک می‌شود و سه بار پشت سر هم تکرار می‌کنند: «فداها ابوها فداها ابوها فداها ابوها.» یعنی همان جمله‌ای که حضرت پیامبر (ص) در حق حضرت فاطمه (س) فرموده بودند. ” این نشان از جایگاه رفیع دختران در اسلام و به خصوص تشیع دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.