کد خبر : 5881
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 اسفند 1399 - 11:27

روزی محبوب و روزی مغضوب

روزی محبوب و روزی مغضوب
هرچه به انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 نزدیک‌تر می‌شویم، نام‌های بیشتری در میان اصلاح‌طلبان به‌عنوان نامزدهای بالقوه مطرح می‌شوند.
Print Friendly, PDF & Email

مطرح‌شدن نام همه این شخصیت‌ها در حالی است که به نظر می‌رسد هیچ‌یک از ایشان تا اینجای کار با اقبال یکسره همه اصلاح‌طلبان مواجه نشده‌اند؛ اما دراین‌میان کم‌وبیش نام علی اکبر ناطق نوری هم   به گوش می‌رسد و هرچند او در تمام این ‌سال‌ها نشان داده است که تمایلی به حضور در عرصه سیاست رسمی ندارد؛ اما با توجه به اظهارنظر برخی شخصیت‌ها درباره او به نظر می‌رسد که اگر ناطق‌نوری به صحنه بیاید، زمینه گسترده‌ای برای اجماع بر او وجود دارد.

 

 

علی اکبر ناطق نوری ملقب به شیخ اعتدال و به زعم طرفدارانش سیاستمداری با منش پهلوانی است ، که پس از جریان اصولگرایی سنتی بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۷۶ از سطح اول سیاست ایران بیش از بیست سال به حاشیه رانده شد.

 

 

در سال ۷۶ او نامزد جناح راست بود که قرار بود راه هاشمی را ادامه دهد و این در شعارهایشان هم آمده بود. روزنامه رسالت یک روز قبل از انتخابات پیروزی ناطق را صددرصدی دانسته بود. اگرچه کارگزاران سمت خاتمی را گرفته بود اما به‌ گفته فائزه هاشمی، پدرش راست‌ها را اجرائی‌تر و کارآمدتر می‌دید و از طرفی خاستگاه هر دو نفر یعنی ناطق و هاشمی از جامعه روحانیت مبارز بود.

 

 

حمایت‌های ناطق‌نوری از دولت هاشمی‌رفسنجانی هم در باختش بی‌تأثیر نبود؛ حمایت‌هایی که به‌ گفته ناطق‌نوری دست‌آخر به‌ضررش تمام شد و در خاطراتش می‌نویسد: «وقتی من از سیاست‌های اقتصادی دولت و شخص ایشان (هاشمی‌رفسنجانی) دفاع کردم، می‌گفتند پس ناطق که شق‌القمری نمی‌کند و تحولی در کشور ایجاد نمی‌شود! او هم راه رفسنجانی را ادامه می‌دهد. طبیعتا این جریان اثر خود را روی آراء می‌گذاشت». جامعه هاشمی را مدافع خاتمی تلقی می‌کرد، حتی جامعه روحانیت مبارز که هاشمی عضو مؤثر آن بود. در سوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۷۶ آنان به نزد هاشمی در نهاد ریاست‌جمهوری آمدند.

 

 

هاشمی در خاطراتش می‌نویسد: «شب شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران در دفتر جلسه داشت. آقای ناطق‌نوری و دوستانش از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری نگران‌اند و روحیه آنها ضعیف است. فکر می‌کنند که رقیب اصلی‌شان آقای خاتمی برنامه تبلیغاتی بهتری دارد. از عدم تحرک دبیرخانه شکایت دارند. اختلافات رو‌شده در جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] که تأیید اعلان‌شده از آقای ناطق را خراب کرده، وضع را بدتر کرده است. از من درخواست داشتند که کمکشان کنم. گفتم اعلان بی‌طرفی کرده‌ام ولی می‌توانند از اسم من که از اعضای جامعه هستم، استفاده کنند. مقداری روحیه دادم با توضیح امکانات که از طریق حوزه‌ها و علما و مساجد و برنامه‌های محرم دارند».

 

 

موسوی‌خوئینی‌ها هم می‌گوید: «هیچ علامت و نشانه‌ای در آن زمان وجود نداشت که ثابت کند آقای هاشمی آقای خاتمی را بهتر از آقای ناطق می‌دانست. آقای هاشمی تصور می‌کرد آقای ناطق ادامه‌دهنده همان سیاست‌ها و راهی است که خود داشته است؛ چون آقای ناطق خیلی به آقای هاشمی نزدیک بود». باخت آن سال ناطق به اندازه کافی برای او و جناح راست شوک‌آور بود که در سرنوشتش اثرگذار باشد اما شوک واقعی را همان جناحی به او وارد کرد که قرار بود حامی‌اش باشد. رأی‌نیاوردنش کافی نبود که تازه تحلیل‌های دوستان جناح راست هم زخم او را تازه می‌کرد. وقتی قرار بود فهرست اصولگرایان مجلس ششم را ببندند، ناطق حضور نداشت. سال‌ها بعد بادامچیان که خود و حزبش آن سال‌ها حامی هاشمی و ناطق بودند، بدون اشاره به این حمایت، درباره علت شکست ناطق در سال ۷۶ گفته بود: «او رأی نیاورد برای اینکه گفت در امتداد هاشمی‌ام اگر فرد دیگری را جای ناطق می‌آوردیم و چهره جدیدی بود و نمی‌گفت ادامه هاشمی‌ام، قطعا پیروز انتخابات بود. باید یک چهره جدید می‌آوردیم».

 

 

هربار که به انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، شایعاتی از تحرکات سیاسی شیخ اعتدال را از جانب روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات و حتی اصولگرایان می‌شنویم!

 

مرعشی: از ناطق‌نوری بدون قیدوشرط حمایت می‌کنیم

 

موسوی‌لاری: اگر ناطق‌نوری بیاید، احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از او زیاد است

 

باهنر: ناطق‌نوری تمایلی برای نقش‌آفرینی سیاسی ندارد

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.