کد خبر : 10288
تاریخ انتشار : شنبه 25 تیر 1401 - 9:04

سایپا خودروی ارزان تولید نمی‌کند، چون رقیبی در بازار ندارد

سایپا خودروی ارزان تولید نمی‌کند، چون رقیبی در بازار ندارد
Print Friendly, PDF & Email

عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار کرد: سایپا باید خودروی ارزان و کیفی تولید کند، اما انگیزه‌ای برای آن ندارد، چون در شرایط رقابتی تولید نمی‌کند.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده ، الله‌ویردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با نبض بازار انتخاب مدیران خودروسازی از جمله خودروسازی سایپا را سیاسی اعلام کرد و افزود: هر دولت و هر وزیری که سر کار می‌آید مدیری را که خود انتخاب کرده مدیر یک شرکت خودروسازی می‌کند. در حالی که سهم دولت در شرکت‌های خودروسازی پایین است اما مدیری را انتخاب می‌کند که به سهام شرکت‌های خودروسازی آسیب می‌زند.

وی گفت: عرضه و تقاضا مهمترین فاکتور در بازار خودروی داخلی بوده و در شرایطی که عرضه کمتر از تقاضای بازار است، قیمت‌ها رو به افزایش بوده و حتی اگر خودرو در سطح کف بازار باشد نیز با نوسان رو به افزایش قیمت مواجه خواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: با محدودیت‌های اعمال‌شده در مورد واردات خودرو یک وضعیت انحصاری به وجود آمده که در کنار کمبود عرضه افزایش قیمت‌ها را در این حوزه دامن زده است.

دهقانی عنوان کرد: بازار به سالانه ۲ میلیون خودرو نیاز دارد، اما خودروسازان درمجموع یک میلیون خودرو تولید می‌کنند. در حالی که کیفیت خودرو بهبود پیدا نمی‌کند هر عرضه‌ای با استقبال مشتریان مواجه می‌شود، چون بازار تشنه نگه داشته شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: پیش‌فروش و قرعه‌کشی‌ها نیز سبب شکل‌گیری دلالی شده است و قیمت‌ها در بازار تفاوت فاحشی با قیمت کارخانه دارد. متضرر اصلی این شرایط تنها مردم و مصرف‌کنندگان هستند.

کیفیت خودروهای سایپا امنیت مردم را تهدید می‌کند

وی با تاکید بر اینکه صنعت خودرو نیاز به سیاستگذاری در تولید و مدیریت بازار دارد، تصریح کرد: کیفیت خودرو‌های داخلی  از جمله محصولات سایپا امنیت مردم را تهدید می‌کند و خودرو به عنوان یک کالای اساسی خانوار نیازمند تنظیم‌گری از سوی دولت است اما هیچ یک از دولت‌ها تاکنون در این زمینه به درستی عمل نکرده‌اند و با بهانه‌ها و شعار‌هایی مانند تولید داخلی و اشتغال تحت نفوذ خودروسازان قرار گرفته‌اند و به نوعی دست همه در جیب مردم رفته است.

سایپا می‌خواهد با حداقل هزینه حداکثر سود را کسب کند

دهقانی در مورد نقش مدیریت در گروه خودروسازی سایپا در وضعیت کنونی کیفیت و تیراژ تولید، خاطرنشان کرد: تعهد و اخلاق اگر در مدیر وجود داشته باشد، بهترین محصول را با کیفیت و قیمت مناسب به بازار عرضه می‌کند. منافع شخصی موجب می‌شود تا مدیر با حداقل هزینه حداکثر سود را کسب کند و چون شرایط رقابتی نیست، انگیزه‌ای برای بهبود ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن اظهار کرد: بازار پرمصرف خودرو در وضعیت انحصاری نیازی به فعالیت و بهبود عملکرد‌ها در خودروسازان ایجاد نمی‌کند و این شرکت‌ها، تلاشی از نظر بهبود توانمندی‌ها در تولید صنعتی در خود احساس نمی‌کنند، چون نیازی به رقابت با رقبای منطقه‌ای ندارند.

انتخاب سیاسی مدیرعامل سایپا

دهقانی انتخاب مدیران خودروسازی از جمله خودروسازی سایپا را سیاسی اعلام کرد و افزود: هر دولت و هر وزیری که سر کار می‌آید، مدیری را که خود انتخاب کرده مدیر یک شرکت خودروسازی می‌کند. این در حالی است که سهم دولت در شرکت‌های خودروسازی پایین است، اما مدیری را انتخاب می‌کند که به سهام شرکت‌های خودروسازی آسیب می‌زند.

وی با بیان اینکه بحث نیروی انسانی و دستمزد درصد بالایی از هزینه شرکت‌های خودروسازی نیست، تصریح کرد: خودروساز اگر رانتی نباشد با قیمت مناسب و کیفیت رقبای منطقه‌ای باید به تولید ادامه بدهد، اما چون این شرایط از خودروسازان سلب شده  نباید انتظاری جز ورشکستگی از این خودروسازان داشت و در مجموع این دو خودروساز کشور حدود ۱۹۰ هزار میلیاردتومان بدهی داشته و تلاشی هم برای ایجاد زیرساخت و نوسازی نمی‌کنند.

سایپا انگیزه‌ای برای تولید کیفی ندارد

دهقانی خاطرنشان کرد: سایپا می‌تواند خودروی ارزان و کیفی تولید کند، اما انگیزه‌ای برای آن ندارد، چون در شرایط رقابتی تولید نمی‌کند.

واردات خودرو با تعرفه تا ۳۰ درصد آزاد شود

وی افزود: تنها راهکار برای صنعت خودروسازی این است که واردات خودرو با تعرفه تا ۳۰ درصد آزاد شود و خودروسازان داخلی هم اگر توان تولید خودروی کیفی در سطح آن‌ها را داشتند به تولید ادامه دهند و دستشان نیز برای قیمت باز باشد در این شرایط این مصرف‌کننده است که ترجیح می‌دهد خودروی داخلی یا خارجی خریداری کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن اظهار کرد: چندین دهه به صنعت خودروی کشور زمان داده شد، اما از آن استفاده نکردند. خودروسازان مصرف بالایی در حد دو برابر مصرف سوخت جهانی را به اقتصاد کشور تحمیل می‌کنند که برآورد هزینه تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در سال است.

وی افزود: تبعات امنیتی و جان مردم در کنار آلودگی هوا از جمله آثار فعالیت خودروسازان در کشور است. وزارت صمت باید فکری به حال این شرایط بکند.

وی تاکید کرد: درصورت آزادسازی واردات، تقاضای بازار پاسخ داده می‌شود و قیمت خودرو هم سالی چند بار تغییر نمی‌کند. خودروسازان هم در این شرایط با مدیریت مناسب کیفیت خودرو را ارتقا داده و با بهره‌وری عوامل نسبت به تعدیل خود اقدام خواهند کرد.

باید تصمیم‌های سخت و انقلابی برای صنعت خودرو بگیریم

دهقانی بیان کرد: سیاست‌های غلط موجب وضعیت کنونی کیفی و تولید در صنعت خودروسازی کشور شده است باید تصمیم‌های سخت و انقلابی برای صنعت خودرو بگیریم.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.