کد خبر : 10416
تاریخ انتشار : شنبه 1 مرداد 1401 - 15:53

قیمت روغن نسبت به سال گذشته سه برابر شده

قیمت روغن نسبت به سال گذشته سه برابر شده
قیمت روغن در مقایسه با تیر سال گذشته ۲۹۳٫۱ درصد افزایش را تجربه کرد. روغن در ۱۲ ماه منتهی به پایان تیر سال جاری نیز تورم ۹۱٫۱ درصدی را ثبت کرد تا در هر دو شاخص نقطه‌ای و سالانه رکورددار تورم باشد.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده ، بررسی گزارش جدید مرکز آمار از تورم ایران نشان می‌دهد در هر سه شاخص سالانه، نقطه‌ای و ماهانه گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نقش پررنگ‌تری نسبت به گروه غیرخوراکی‌ دارند. عبور تورم خوراکی از نرخ ۸۶ درصد نسبت به تیر سال گذشته می‌تواند نشانه جدی از تخلیه بار تورم روی سفره مردم و فشار معیشتی باشد.

گرچه در بررسی تورم خوراکی نقطه‌ای تا پایان اردیبهشت روغن پرچم تورم خوراکی‌ را در دست داشت، اما برای دومین ماه متوالی این «روغن و چربی‌ها» رکورددار این شاخص در مجموع کالاهای مورد محاسبه شد. بر این اساس میانگین قیمت روغن در مقایسه با تیر سال گذشته ۲۹۳٫۱ درصد افزایش را تجربه کرد. روغن در ۱۲ ماه منتهی به پایان تیر سال جاری نیز تورم ۹۱٫۱ درصدی را ثبت کرد تا در هر دو شاخص نقطه‌ای و سالانه رکورددار تورم باشد.

گوشت قرمز و  نیز با ثبت تورم ۱۱٫۶ درصدی بیشترین رشد قیمت را در مجموع کالاهای مورد محاسبه نسبت به پایان خرداد ۱۴۰۱ داشت.

تخلیه تورم خوراکی بر سفره مردم

تا چندی پیش گروه‌های غیرخوراکی ازجمله مسکن بیشترین تأثیر را روی تورم کل داشتند. اما در چند ماه اخیر این تورم خوراکی بود خودنمایی کرد. به‌ویژه کالاهایی نظیر روغن، گوشت، لنیات، مرغ و … بیشترین نقش را در این زمینه داشته‌اند. اعداد و ارقام گواه مناسبی هستند که اکنون بیشترین فشار تورمی روی سفره و معیشت مردم است.

متأسفانه این شرایط در چند وقت اخیر باعث حذف کالاهای اساسی از سفره بسیاری از شهروندان شد. اکنون بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم خوراکی به کالاهای غیرضروری رسیده است. به‌عنوان مثال محاسبات نشان می‌دهد اکنون هر کیلوگرم چیپس ۱۸۶ هزار تومان قیمت دارد. نرخی که طبیعتاً نشانه‌های خود را در محاسبات تورم ماه‌های دیگر نشان می‌دهد.

قیمت نجومی چیپس

چه کسی تصور می‌کرد یک روز قیمت چیپس در یک بسته به ۸۲ هزار تومان برسد؟ در حالی که چیپس یکی از تنقلات بسیار محبوب کودکان و حتی بزرگسالان است که در گذشته حتماً اگر فردی برای خرید به سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها می‌رفت، این خوراکی در سبد خریدش جای داشت.

با نگاهی به فروشگاه‌های آنلاین، قیمت‌های عجیب و غریب به چشم می‌خورد. بررسی‌ها نشان می‌دهد یک بسته چیپس ۴۴۰ گرمی دیگر گران‌تر از یک کیلو مرغ عرضه می‌شود.

انواع دیگری از چیپس نیز موجود است که جزو گروه لاکچری‌ها قرار می‌گیرد. در حال حاضر گران‌ترین چیپس‌های موجود در بازار پرینگلزهای خارجی هستند که به دلیل افزایش نرخ ارز افزایش قیمت بالایی داشته‌اند. در حال حاضر قیمت چیپس پرینگلز ۱۴۹ گرمی در سوپرمارکت‌ها ۹۶ هزار تومان است. یعنی هر کیلو از این چیپس بیش از ۶۴۴ هزار تومان عرضه می‌شود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.