کد خبر : 10738
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 مرداد 1401 - 12:28

عوامل نوسان قیمت کالاها چیست؟/ تشریح راهکار کنترل قیمت های بازار

عوامل نوسان قیمت کالاها چیست؟/ تشریح راهکار کنترل قیمت های بازار
کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دو مولفه انرژی و ارز مهمترین عامل در  ثبات قیمت های بازار دارد، بیان کرد: اگر تولید تقویت نشود قیمت های بازار به روش های کنترلی و نظارتی مهار نخواهد شد.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده، با توجه به این که اقتصادکشورهای به سمت جهانی شدن پیش می رود و روند جهانی سازی هم ادامه دارد موقعی می توانیم تولید داخل را به عنوان تولید ملی مطرح کنیم که در سطح جهانی ازریابی شود و قدرت رقابت داشته باشد.

 

هرچه به سوی تقویت تولید حرکت کنیم ، حضور و بروز بیشتری در عرصه بین المللی می یابیم و در ان صورت تولید ملی نشان اقتصاد ایرانی در جهان خواهد شد.در داخل هم تولید ایرانی در رقابت با کالاهای وارداتی نه تنها دغدغه نخواهد داشت بلکه بخشی مهمی از واردات را فاقد مزیت خواهد کرد.

 

حمایت از تولید ملی بدین معنی است که کیفیتی بالاتر را در محصول ایجاد کنیم و  تحویل جامعه دهیم؛ باید حمایت از تولید ملی به عنوان دغدغه اصلی همه مردم و مسئولان باشد و مصرف کننده ایرانی هم با اختیار خود  کالای ایرانی را بر موارد مشابه خارجی ترجیح دهد.

برخی کارشناسان مسئله تولید ملی را به معنای حضور اقتصاد جامعه در حوزه اقتصاد جهانی می دانند یعنی شایستگی ارائه محصول در عرصه جهانی.پنج ویژگی تولید ملی شامل  ارزش افزوده بالا ، قیمت تمام شده معقول و قابل رقابت ، قابل قبول بودن کیفیت و استانداردهای تولید ، رعایت استانداردهای زیست محیطی ، فناوری‌های نوین و پیشرفته در فرآیند تولید محصولات است.

 

تولید ملی به معنای حضور اقتصاد جامعه در عرصه جهانی است ، کشوری که تولید کالا یا خدمت ندارد طفیل اقتصاد جهانی محسوب می شود و همیشه وابسته خواهد بود اما جامعه ای در عرصه بین المللی برنده است که تولید کننده باشد.

 

دولت به سمت ثروت آفرینی برود

 

ناصر پاشا پور نیکو، کارشناس اقتصادی و تحلیل گر بازار کالاهای اساسی در نشستی خبری در پاسخ به سئوال که چرا با وجود پرداخت ماهانه ۲۴ هزار میلیارد تومان یارانه و نیز بسته‌های حمایتی، تولید کنندگان می گویند حاشیه سود آنها بسیار کم شده و مصرف کنندگان هم از قیمت ها ناراضی اند، اظهار داشت: دولت باید به سمت ثروت آفزینی حرکت کند یعنی تولیدات و ایجاد ثروت در همه بخش ها صورت گیرد و نمی توان بازار را با نظارت کنترل کرد.

 

وی در پاسخ به سئوال دیگر که آیا کالابرگ الکترونیکی اگر توزیع شود می تواند، مشکلات مصرف کنندگان را برطرف کند؟ افزود: کالابرگ الکترونیکی هم مشابه توزیع یارانه نقدی است و بهترین راهکار برای حمایت از مصرف کننده افزایش تولید است که دولت باید در این زمینه برنامه ریزی کند.

 

پاشاپور به افزایش ۵۰۰ درصدی هزینه‌های تبلیغات هم پس از اصلاح یارانه ها اشاره کرد و ادامه داد:‌در این زمینه صدا و سیما وام های ۵ ساله می دهد که در سالهای اول پول کمتری دریافت می کند.

 

وی با اشاره به اینکه حاشیه سود شرکت های تولید کننده نیز به شدت کاهش یافته است، تصریح کرد:‌ در حال حاضر میان دولت و بخش خصوصی بر سر تعیین قیمت محصولاتی مانند رب گوجه فرنگی و تن ماهی بحث زیادی در گرفته، این درحالی است که بخش خصوصی با افزایش هزینه های تمام شده تولید مواجه است و از طرف دیگر اگر قیمت محصولی مانند تن ماهی به بیش از ارقام فعلی برسد، مردم قادر به خرید آن نخواهندبود.

 

پاشاپور خاطرنشان کرد: این کالاها برای تولید نهایی فقط به گوجه فرنگی و ماهی نیاز ندارند بلکه نیازمند اقلام دیگری از جمله قوطی هستند که فقط قیمت قوطی نسبت به پارسال ٣ تا ۴ برابر شده است .

 

پاشا پور اذعان کرد: از طرفی هزینه های حمل و نقل، انرژی، دستمزد و غیره نیز افزایش چشمگیری داشته است به طوری که برای بسیاری از شرکت ها تولید این محصولات با حاشیه سود صفر و یا حتی زیان همراه است.

 

وی با بیان اینکه ممکن است برخی شرکت های بزرگ بتوانند تولید خود را به نحوی حفظ کنند، افزود: اما شرکت های کوچک تر درشرایط فعلی از بازار حذف خواهند شد و دولت باید در بحث قیمت گذاری دستوری این مسائل را لحاظ کنند.

 

تحلیل گر بازار کالاهای اساسی در ادامه تصریح کرد:‌ دو مولفه انرژی و ارز مهمترین عامل را در قیمت های بازار دارد و اینها اگر ثابت نباشند قیمت ها همواره در نوسان خواهد بود.

 

این تحلیل‌گر بازار افزود:‌ در تمام کشورهای یارانه به بخش های زیرساختی و یا به بخشی هایی که باعث توسعه می شود، می دهند اما در کشور ما نحوه یارانه دهی متفاوت است.

 

به گفته این مسئول بر اساس آخرین بررسی هایی که انجام شده با وجود افزایش قیمت ها ۶ محصول با کاهش خرید مواجه نشده است.

 

منبع: فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.