کد خبر : 11984
تاریخ انتشار : شنبه 12 شهریور 1401 - 12:36

مرگ نو آوری در صنعت‌/بی رونقی در بازار لوازم خانگی

مرگ نو آوری در صنعت‌/بی رونقی در بازار لوازم خانگی
تصمیمات غیر کارشناسی و احساسی در این حوزه سبب شده گره مشکلات کورتر شود، یکی از مشکلات این روزهای صنعت لوازم خانگی نحوه قیمت گذاری است.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده، در ماه های اخیر مشکلات بازار لوازم خانگی دستخوش تغییراتی شده و روز به روز بی رونقی در این بازار رو به افزایش است، مشکلاتی که فعالین این حوزه دلیل عمده آن را بی ثباتی قوانین عنوان می کنند.

 

به علت گرانی کالا‌ها و بالابودن قیمت‌ها یک رکود خاصی در خرید و فروش وجود دارد. شاید یک عده‌ای منتظر برجام هستند و برای خرید دست نگه داشته‌اند. ولی به طور کلی بازار در رکود است.

 

واردات کالا‌هایی که تولید بالا دارند و رقابت پذیر هستند، مثل لوازم خانگی، باید آزاد شود. واردات تا ابد نمی‌تواند ممنوع بماند فقط باید طوری باشد که هم کیفیت محصولات داخلی با رقابت با کالا‌های خارجی بالا برود و به تولید داخل ضربه نخورد. اما اگر واردات کالا منجر به بهبود کیفیت و قیمت بهتر شود، اقدام به لغو ممنوعیت واردات خواهد شد.

 

تصمیمات غیر کارشناسی و احساسی در این حوزه سبب شده گره مشکلات کورتر شود، یکی از مشکلات این روزهای صنعت لوازم خانگی نحوه قیمت گذاری است.

 

بعد از افزایش حقوق کارگران و همچنین افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت تولید کالا مسئولین برای اینکه جانی در تن تولید بماند افزایش ۱۵ درصدی را برای برخی از کالاهای لوازم خانگی تصویب کردند که به گفته فعالین این حوزه افزایش نرخ تولید از این میزان بالا تر است.

 

تصمیم گیری های غلط، عدم برند سازی برای کالاهای داخلی و بازار آزادانه کالای قاچاق زمینه ساز مشکلات کنونی در حوزه صنعت لوازم خانگی شده است.

 

یکی از فعالین حوزه لوازم خانگی گفت: باید هر قدمی که به طور کلی در زمینه اقتصاد برداشته می شود دقیق و کارشناسی شده باشد چرا که هر یک به دیگری متصل است و ممکن است با یک تصمیم نادرست زندگی مردم تحت شعاع قرار گیرد

 

کالای قاچاق اولویتی که با جدیت اقدام نمی شود

 

یکی از فعالین حوزه لوازم خانگی در خصوص مشکلات بازار لوازم خانگی به تحلیل بازار گفت: می گویند مبارزه با کالای قاچاق اولویت است اما شاهد این هستیم که بازار اینگونه کالا بسیار آزادانه و گرم است.

 

وی با بیان اینکه این مبارزه با جدیت انجام نمی شود و سبب بروز آسیب به بازار داخلی شده است، افزود: علیرغم اخبار کشف کالاهای قاچاق شاهد این هستیم که در فضای مجازی این کالاها به راحتی عرضه می شود و در یک رقابت نا برابر در مقابل کالاهای داخلی قرار گرفته اند.

 

حسین زارعی با عنوان اینکه این نحوه مدیریت و قیمت گذاری کالا سبب بهبود وضعیت کنونی نمی شود، گفت: باید هر قدمی که به طور کلی در زمینه اقتصاد برداشته می شود دقیق و کارشناسی شده باشد چرا که هر یک به دیگری متصل است و ممکن است با یک تصمیم نادرست زندگی مردم تحت شعاع قرار گیرد.

 

در ماه های اخیر شاهد افزایش تورم بالغ بر ۴۰ درصد بودیم در حالی که اجازه افزایش قیمت لوازم خانگی داده نشد.

 

قیمت گذاری دستوری دوام ندارد

 

یکی از فعالین حوزه لوازم خانگی با اشاره به وجود فشار هایی برای عدم افزایش قیمت در بحث لوازم خانگی  اظهار کرد: در ماه های اخیر شاهد افزایش تورم بالغ بر ۴۰ درصد بودیم در حالی که اجازه افزایش قیمت لوازم خانگی داده نشد.

 

وی با بیان اینکه با ادامه این روند نه تنها افراد راغب به ایجاد و یا توسعه شرکت های تولیدی نیستند بلکه افرادی که اکنون فعال هستند نیز تمایلی به ادامه فعالیت نخواهند داشت، افزود: وضعیت کنونی برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان این صنعت زیان ده است.

 

عبدالله آوران خاطر نشان کرد: افزایش ۱۵ درصدی قیمت برخی کالاهای لوازم خانگی برای حل مشکل این صنعت کارساز نیست.

 

مرگ نو آوری در صنعت‌

 

جانشین مدیرعامل شرکت انرژی در خصوص یکی از موضوعات مهم در صنعت را نوآوری عنوان کرد و گفت: نوآوری در صنعت هزینه دارد و با قیمت گذاری دستوری عملا نو آوری در صنعت مرده است.

 

حمیدرضا مهدیان گفت: در شرایطی که تورم ۴۰ درصد در کشور داریم، سود تولید صنعت اصلا با مباحث نوآوری سازگار نیست.

 

وی افزود: موضوع قیمت‌گذاری دستوری در ایران یک بحث تاریخی و بی‌حاصل است

 

عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه دولت برای جلب رضایت کارگران حقوق آنها را افزایش داد، گفت: در حال حاضر تغییرات متاثر از این افزایش قیمت سبب گردیده که همان کارگران علیرغم افزایش حقوق، قدرت خریدشان کاهش یابد

 

روند قیمت گذاری لوازم خانگی به نفع هیچکس نیست

 

عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در خصوص نحوه قیمت گذاری لوازم خانگی اظهار کرد: متاسفانه روندی که در آن قرار گرفته ایم به نفع هیچ یک از ارکان صنعت نیست.

 

وی با بیان اینکه دولت برای جلب رضایت کارگران حقوق آنها را افزایش داد، افزود: در حال حاضر تغییرات متاثر از این افزایش قیمت سبب گردیده که همان کارگران علیرغم افزایش حقوق، قدرت خریدشان کاهش یابد.

 

حسین شهرستانی با اشاره به اینکه افزایش در دستمزدها سبب تغییرات بسیاری از مولفه های تولید شد، بیان کرد: البته دیگر اتفاقات مانند افزایش چند برابری نرخ ارز محاسبه‌ای گمرک نیز، از دیگر عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت تولید کالا شده است.

 

عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با عنوان اینکه قیمت تولیدات لوازم خانگی حدود ۱۵ درصد افزایش یافت، خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت در راستای کمک به تولید کنندگان صورت گرفت، اما با توجه به اینکه میزان افزایش قیمت تولید بیش از این بود، نتوانست تولیدکنندگان را راضی کند.

 

وی گفت: در حال حاضر همچنان سیاست های چند سال گذشته که با کمبود کالای تولیدی لوازم خانگی روبرو بودیم در کشور اجرا می شود در حالی که اکنون اقلام به وفور در بازار وجود دارد و باید با سیاستهای حمایتی و طرحهای تشویقی، بدون اجبار در قیمت گذاری به تولید کننده کمک کنیم تا بتواند کالا را با قیمت رقابتی تولید و عرضه کند.

 

شهرستانی به رقابت کالاهای قاچاق با تولیدات داخلی اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش قیمت‌ کالاهای ایرانی و نزدیک شدن به قیمت کالای قاچاق خارجی که عمدتاً برندهای شناخته شده هستند، فروش کالای ایرانی برای فروشندگان دشوار شده است.

 

عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه مراکز عرضه نقش بسیار مهمی در زنجیره صنعت لوازم خانگی دارند، گفت: باید سیاست‌گذار با حمایت و تسهیل امور و طرح‌های تشویقی برای فروشندگان کالاهای ایرانی شرایطی ایجاد کند تا ایشان با معرفی کالا و برندهای ایرانی به خریداران، زمینه ساز خرید لوازم خانگی تولید داخل شوند.

 

یکی از نقاط ضعف تصمیم گیری در حوزه های مختلف عدم بهره مندی مدیران تصمیم گیر از متخصصین و فعالین حوزه مربوطه است، دغدغه ای که امروز صنعت گران با آن روبرو هستند شاید تصمیم گیران حتی از آن اطلاع نیز ندارند و همین مورد زمینه ساز این می شود که مشکلات نه تنها مرتفع نشود بلکه افزون شود.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.