کد خبر : 14236
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 مهر 1401 - 13:07

پرداخت‌ وام بدون ضامن به کجا رسید؟

پرداخت‌ وام بدون ضامن به کجا رسید؟
بررسی شرایط پرداخت وام بدون ضامن در بانک‌های دولتی نشان می‌دهد که پرتکرارترین شرط اعلامی از سوی بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات، بررسی معدل و میانگین حساب متقاضی است.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده، رئیس‌جمهور در جلسه روز بیست‌وهفتم دی‌ماه سال گذشته به بانک‌ها دستور داد که نوع وثیقه‌گذاری وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را به گونه‌ای تغییر دهند تا مردم بتوانند بر مبنای اعتبارسنجی، تسهیلات خُرد را آسان‌تر دریافت کنند. به عنوان مثال کسی که کارمند یا حقوق‌بگیر ثابت دولت است، طبیعتاً می‌تواند حقوق خود را وثیقه و اعتبار وامش کند.

 

بر این اساس رئیس‌جمهور دستور اکید داد و وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی، مسئول گزارش‌دهی شدند تا این موضوع در سال جاری محقق شود. کسی که کارمند یا حقوق‌بگیر ثابت دولت است، طبیعتاً می‌تواند حقوق خود را وثیقه و اعتبار وامش کند.

شرایط دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی اعلام شد

 

در تاریخ پنجم بهمن‌ماه مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در توییتی شرایط دریافت تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان با اعتبارسنجی را تشریح کرد.

طبق گفته مصطفی قمری‌وفا، شرایط دریافت وام تا ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن طبق بخشنامه وزارت اقتصاد به شرح زیر است:

_ دریافت وام تا ۵۰ میلیون تومان تنها با نامه کسر از حقوق.

_ دریافت وام تا ۱۰۰ میلیون تومان یک نامه کسر از حقوق همراه با چک یا سفته.

براساس اعلام بانک مرکزی، جامعه هدف پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن عبارت است از:

شاغلان و بازنشستگان نهادهای عمومی غیر دولتی

شرکت‌های معتبر بخش خصوصی که حقوقشان در بانک‌های زیر مجموعه وزارت اقتصاد پرداخت می‌شود.

شاغلان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران دستگاه‌های دولتی

مهلت ۲۴ ساعته به بانک‌ها برای پرداخت وام بدون ضامن

 

پس از آنکه رئیس‌جمهور بانک‌ها را مکلف به اجرای پنج دستور کرد که یکی از آن‌ها، تسهیل پرداخت تسهیلات به مردم است که در این زمینه، فرآیند اخذ وثیقه در پرداخت تسهیلات خرد به مردم تغییر کرد و اعتبارسنجی جایگزین اخذ وثیقه یا ضامن شد.

 

بدین منظور، در مرحله اول وزارت اقتصاد به بانک‌های زیرمجموعه خود ابلاغ کرد تا پرداخت تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان را برای شاغلان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران دستگاه‌های اجرایی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی دارای رتبه اعتباری مناسب (از بانک محل دریافت حقوق خود) را «بدون ضامن» انجام دهند.

 

در این زمینه، شرایط دریافت دریافت وام تا ۵۰ میلیون تومان تنها با نامه کسر از حقوق و دریافت وام تا ۱۰۰ میلیون تومان با یک نامه کسر از حقوق همراه با چک یا سفته اعلام شد.

 

اکنون، مرکز بازرسی، مدیریت عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات وزارت اقتصاد در نامه‌ای به ۱۳ بانک زیر مجموعه خود اعلام کرده که به منظور عدم نیاز به ضامن در پرداخت تسهیلات خرد برای کارکنان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران بخش دولتی، عمومی و خصوصی دستور دهید تا حداکثر ظرف ۲۴ ساعت نسبت به انجام موارد زیر اقدام شود:

۱) در اجرای موضوع مذکور، بخشنامه داخلی آن بانک و فرآیند و جزئیات اقدام شعب، در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک متبوع، درج و به نحو مقتضی به اطلاع عموم مشتریان و مسئولان شعب برسد.

۲) کلیه واحدهای بازرسی موظفند با تشکیل هیئت ویژه نسبت به بازرسی سرزده و نظارت مستمر بر اجزای بخشنامه مذکور اقدام کنند.

۳) آدرس سامانه رسیدگی به شکایات آن بانک و آدرس سامانه نظارت مردمی وزارت متبوع در پایگاه اطلاع‌رسانی و کلیه شعب بانک در اختیار مشتریان قرار گیرد.

۴) کلیه شکایات مردمی درخصوص موضوع مذکور ظرف ۴۸ ساعت رسیدگی و ضمن برکناری متخلفان احتمالی، مراتب به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری و حسب مورد به کمیته‌های انضباطی اعلام شود.

اعلام شرایط تازه برای دریافت وام بدون ضامن

 

علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی گفته بود که شعب بانک‌ها در سراسر کشور آمادگی دارند تا با توجه به منابع و متناسب با درخواست وام، تسهیلات تا سقف یکصد میلیون تومان را بدون اخذ ضامن و با گواهی کسر اقساط پرداخت کنند و دستگاه‌های صادرکننده گواهی، شرطی نگذارند که بانک عامل، با توجه به آن شرط گواهی کسر حقوق را نپذیرد.

 

درخواست سپرده‌گذاری برای دریافت وام بدون ضامن تخلف است

 

سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسشی درخصوص عدم تمکین بانک‌ها به پرداخت وام بدون ضامن، همچنین الزام برخی از بانک‌ها به مشتریان برای سپرده‌گذاری پیش از دریافت این وام گفت: درخواست سپرده‌گذاری برای دریافت وام بدون ضامن تخلف از سوی بانک‌ها محسوب می‌شود.

 

همچنین وی افزود: در این خصوص باید نکته ظریفی را عرض کنم؛ خارج از ابلاغیه و بخشنامه‌ای که وزارت امور اقتصادی و دارایی به بانک‌ها ابلاغ کرده است و خود هیئت مدیره بانک‌ها هم آن را به شعب بانک‌ها در سراسر کشور ابلاغ کرده‌اند، هر شرط اضافی دیگری تخلف از این قانون محسوب می‌شود.

 

وی در ادامه با توضیح این نکته مهم که مصوبه وزارت اقتصاد و دولت در خصوص رفع یکی از شروط اخذ وام است، افزود: اگر شما حقوق‌بگیر یا مستمری‌بگیر از همان بانک باشید و خوش‌حساب نیز باشید، بانک‌ها شرط ضامن را باید از وام شما بردارند، اما اگر بانکی در این ماه تعداد کمتری بخواهد تسهیلات بدهد، یا در ماه‌های پایانی سال نوبت تسهیلات دهی را به یک ماه یا دو ماه بعد موکول کند، این بر اساس سیاست‌های متعارفی است که شبکه بانکی خواهد داشت و با همکاری خوب بانک مرکزی نیز ابلاغ شده است که بانک‌ها حق هیچ گونه مسدود کردن و متوقف کردن اعطای تسهیلات را ندارند.

 

شانه‌خالی کردن‌بانک‌ها ازپرداخت‌وام بدون ضامن

 وزارت اقتصاد که در سال گذشته، بانک‌های دولتی را مکلف کرد که به متقاضیان وام‌های خرد تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با اعتبارسنجی بدون دریافت ضامن، تسهیلات بدهند و در مرحله اول مشمولان آن، حقوق بگیران دولتی و خصوصی و بازنشسته‌ها اعلام شد که قرار بود در مراحل بعدی همه مردم مشمول این طرح شوند.

اما تاکنون وضعیت این موضوع مشخص نشده و براساس اعلام مسئولان با متنوع‌سازی تضامین بانکی، دریافت وام‌های خرد تسهیل شده است. طبق آخرین اعلام وزارت اقتصاد، از ابتدای بهمن ۱۴۰۰ تا پایان تیر امسال بانک‌های دولتی، ۱۵ هزار و ۹۳۱ میلیارد و ۶۳۲ میلیون تومان اعتبار به ۴۷۵ هزار و ۴۴۸ نفر تسهیلات پرداخت کرده‌اند.
در این بین، بررسی شرایط پرداخت وام بدون ضامن در بانک‌های دولتی نشان می‌دهد که پرتکرارترین شرط اعلامی از سوی بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات، بررسی معدل و میانگین حساب متقاضی است. البته، برخی بانک‌ها میانگین حقوق دریافتی متقاضی در یک سال را نیز ملاک پرداخت وام بدون ضامن اعلام می‌کنند.

به عبارت دیگر، براساس اعلام برخی بانک‌ها میانگین مانده حساب متقاضی در بانک مربوطه طی ۳ تا ۶ ماه مورد بررسی قرار می‌گیرد و این بررسی مبلغ وام را مشخص می‌کند.
این در حالی است که شروط اعلامی از سوی برخی بانک‌ها خلاف مفاد بخشنامه اعلامی وزارت اقتصاد است، در این زمینه، عباس حسینی، معاون امور بانکی وزارت اقتصاد، گفت: همه بانک‌های دولتی مکلف هستند همه مفاد بخشنامه وزارت اقتصاد را رعایت کنند و هر بانکی که مغایر با بخشنامه فوق عمل کند با توجه به اعلام متقاضی در سایت شکایت وزارت اقتصاد پیگیری لازم از طریق بخش نظارت وزارت اقتصاد انجام خواهد شد و برخورد قانونی با متخلف انجام می‌شود.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.