کد خبر : 1514
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 فروردین 1399 - 17:17

راه کار و پیشنهاد تولیدکنندگان پوشاک به رئیس جمهور برای مقابله با کرونا و شرایط بد اقتصادی

راه کار و پیشنهاد تولیدکنندگان پوشاک به رئیس جمهور برای مقابله با کرونا و شرایط بد اقتصادی
Print Friendly, PDF & Email

هیات مدیره اتحادیه تولیدو صادرات نساجی و پوشاک ایران در نامه ای به رئیس جمهور، اجرای برخی راهکارهای حمایتی از صنعت پوشاک را در شرایط همه گیری کرونا خواستار شد.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش بازتاب خبر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در نامه ای به رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد مدیریت و مبارزه با کرونا پیشنهاداتی برای حفظ واحدهای تولیدی در بحران شیوع ویروس کرونا ارائه کرد.

در این نامه آمده است: احتراماً با توجه به مشکلات اقتصادی و تولیدی پیش آمده به دلیل فراگیر شدن ویروس کرونا و مطابق با بخشنامه ۲۱ اسفند ۹۸ بانک مرکزی صنعت تولید و فروش پوشاک از صنایع بسیار آسیب دیده کشور هستند که با توجه به اهمیت و اشتغال بسیار بالای این صنعت نیاز به حمایت های فوری دارد.

لازم به ذکر است علی رغم فشارهای مالی شدید در اسفند ماه که در ادامه رکود بازارهایمان در آبان و دی ماه بوده و بازار اصلی یعنی بازار آخر سال هم از دست رفت این اتحادیه با تشکیل ستاد مشترک تولید اقلام بهداشتی مورد نیاز بیمارستانها و مراکز درمانی با حکم دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت و وزارت بهداشت در خط مقدم مبارزه با این مهمان ناخوانده بوده و بدون تعطیلی حتی در ایام نوروز نسبت به تولید و تامین ماسک و گان مورد نیاز کشور اقدامی جهادی نموده است که همچنان ادامه دارد.

لذا برای صیانت از این صنعت پر اهمیت و کلیدی در این شرایط حساس بر خود واجب میداند که بسته پیشنهادی خود را برای اقدام حمایتی فوری دستگاه های ذی ربط تقدیم نماییم.

۱- کاهش ساعات کاری و زوج و فرد نمودن پرسنل و پرداخت حقوق بر اساس ساعات کارکرد و روزهای کاری و مابقی تا سقف حقوق لیست بیمه توسط دولت تامین گردد.

۲- عدم اجرای قانون کار در دوره کرونا و قراردادهای کاری بر اساس توافق بین کارگر و کارفرما باشد، ضمنا راجع به تعیین حداقل دستمزد سال ۹۹ ابلاغ و اجرایی شدن آن به پس از رفع شدن بحران کرونا موکول گردد.

۳- بخشودگی پرداخت سهم بیمه کارگر و کارفرما در طول دوره ی حالت فوق العاده تا زمان عادی شدن اوضاع تولید و اشتغال بمنظور تشویق برای حفظ پرسنل و عدم استفاده از منابع بیمه بیکاری و کم شدن بار تعهدات مالی دولت

۴- تقویت صندوق بیمه بیکاری و‌تسهیل و تسریع پرداخت بیمه بیکاری بدون تشریفات اداری طولانی، تعویق در دریافت جرایم و معوقه های تامین اجتماعی تا برگشت  به حالت عادی و رفع بحران کرونا

۵- تخصیص یارانه به اقشار کم درآمد شاغل در واحدهای آسیب پذیر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی به مدت سه ماه

۶- تعویق در پرداخت کلیه تعهدات جاری مالیاتی فعالین اقتصادی تا سه ماهه ی اول سال۹۹

۷- بخشودگی ارزش افزوده واحدها از ابتدای بهمن ماه ۹۸ حداقل به مدت ۶ ماه

۸- تعویق ارائه اظهارنامه های مالیاتی سال ۹۸ به مدت شش ماه

۹- تسریع در استرداد مطالبات مالیات ارزش افزوده واحدهای صادراتی

۱۰- تعویق سر رسید وامهای شرکتهای تولیدی و مشاغل آسیب دیده و توقف دریافت اقساط تا عادی شدن اوضاع.

۱۱- تصویب تسهیلات بانکی برای سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه به شرکتهای فعال بر اساس تعداد پرسنل و با باز پرداخت دو ساله و بهره بانکی تک رقمی.

۱۲- تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه ، ماشین آلات و قطعات مورد نیاز واحدهای تولیدی در حداقل زمان و حذف تشریفات.

۱۳- تسریع در عملیاتی شدن مصوبات دولت و بانک مرکزی در اعطای تسهیلات به واحدهای آسیب دیده با نظارت بخش خصوصی و با شفافیت کامل نحوه اعطا و چگونگی تقسیم آن بین بخشهای مختلف صنایع برای جلوگیری از رانت و لابی گری برخی صنایع خاص.

۱۴- تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع نساجی و پوشاک که از طریق پتروشیمی ها تولید میشود به صورت اقساط و بازنگری در قیمت آنها با توجه به کاهش شدید قیمت نفت و خوراک پتروشیمی ها.

۱۵- تعویق ۳ ماهه در پرداخت و اقساط هزینه های آب، برق و گاز صنایع و واحدهای صنفی آسیب دیده و حذف هزینه های دیماند و اشتراک قبوض.

۱۶- مبارزه جدی ، قهری و بدون اغماض با قاچاق از ورود تا سطح عرضه برای حمایت از تولید داخل.

۱۷- ممنوعیت واردات کالاهایی که در داخل تولید می شوند و نظارت کامل و جدی بر قیمت مواد اولیه مورد نیاز که در داخل تولید می شوند.

۱۸- حمایت از تشکلهای بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف خود و همینطور مشاوره و کمک در تصویب دستورالعمل های دولت و بانک مرکزی برای گذر از شرایط بحرانی فعلی.

۱۹- ارائه تسهیلات با نرخ بهره پایین و حمایت  از واحدهایی  که جهت تولید اقلام و کالاهای مورد نیاز کشور در این شرایط ( همچون اقلام بهداشتی برای صادرات) تصمیم به سرمایه گذاری جدید و یا تغییر کاربری دارند، موارد مورد نیاز میتواند از طرف وزارت صمت و وزارت بهداشت  یا ستاد مقابله با کرونا اعلام شود.

۲۰- بازنگری جدی در نحوه توزیع بودجه کشور در سال ۹۹ و اولویت قراردادن بهداشت ، تولید و معیشت و حذف و یا به حداقل رساندن بودجه ارگانها،گروهها، نهادهای فرهنگی موازی و مراکز تبلیغاتی که در مدیریت و رفع بحران بوجود آمده نقشی ندارند.

۲۱- استفاده از تمام ظرفیتهای مالی و اعتباری ارگانهای حاکمیتی خارج از دولت که علاوه بر منتفع شدن از بودجه عمومی دارای درآمدهای خود نیز هستند.

۲۲- برای تمامی چک های صادر شده در بازه ی زمانی اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ تاریخ سررسید چک ها به طور اتوماتیک به مدت ۹۰ روز تمدید گردد تا از بروز بی نظمی و آشفتگی ناشی از عدم وصول چک ها جلوگیری شود و متعاقبا ضمن حفظ اعتبار چک ها تعامل و توافق بین طرفین در شرایط عادی و نرمال انجام شد.

خواهشمند است با توجه به گستردگی بحران و ضیق وقت و سرعت فروپاشی صنایع آسیب پذیر ، اقدامات هرچه سریعتر در اجرایی کردن خواسته های فوق معمول فرمایید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.