کد خبر : 15431
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 آبان 1401 - 12:42

انتشار جزییات پذیرش تارا و پژو ۲۰۷ در بورس کالا

انتشار جزییات پذیرش تارا و پژو ۲۰۷ در بورس کالا
مدیریت پذیرش بورس کالای ایران در دو اطلاعیه جداگانه از پذیرش دو خودروی سواری پژو ۲۰۷ و تارا متعلق به ایران خودرو خبر داد.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده، تارا که با نام K۱۳۲ شناخته می‌شد، از سال ۱۳۹۹ با جعبه دنده دستی روی خط تولید قرار گرفت و از طریق طرح‌های پیش فروش ایران خودرو به متقاضیان فروخته شد. نخستین خودرویی که با این پلتفرم تولید شده خودروی تارا بود که در آغاز با کد کارخانه‌ای K۱۳۲ شناخته می‌شد. نسخه اولیه این خودرو در بهمن ماه ۱۳۹۸ رونمایی شد ولی آغاز تولید آن به اواخر سال ۱۳۹۹ برمی‌گردد و در نهایت تارا در مدل ۱۴۰۰ برای اولین بار روانه بازار شد.

ظاهر ایران‌خودرو تارا در رندرهای اولیه و نسخه‌هایی که هنگام معرفی در سال ۱۳۹۸ رونمایی شدند، مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و بسیاری آن را خودرویی زیبا لقب دادند. با این حال هنگامی که نمونه‌های آزمایشی این خودرو در خیابان‌های تهران مشاهده شدند، انتقاداتی در حوزه طراحی و ساخت روانه ایران‌خودرو شد که طبق اعلام این شرکت خودروساز، مربوط به استفاده از چراغ‌های نهایی‌نشده به جای نمونه‌های اصلی به خاطر تسریع در ادامه کار پروژه بوده است. به نظر می‌رسد ایران‌خودرو به انتقادات واردشده نیز توجه کرده و نسخه‌هایی که طی هفته‌های اخیر رونمایی شده یا مشاهده شده‌اند، به لطف پیشرفت پروژه و نهایی شدن اجزای آن، ظاهر به مراتب بهتری دارند.

 

ابعاد و اندازه تارا به ترتیب عبارت است از ۴۵۰۵ میلیمتر طول، ۱۷۴۸ میلیمتر عرض و ۱۴۶۶ میلیمتر ارتفاع. فاصله بین دو محور تارا نیز ۲۶۵۲ میلیمتر عنوان شده است، از این رو می‌توان گفت، با سدانی روبه‌رو هستیم که فضای کافی برای چهار سرنشین بزرگسال در آن فراهم شده است. حجم صندوق عقب تارا نیز در کاتالوگ رسمی ۶۴۰ لیتر عنوان شده که رقمی فوق‌العاده برای یک سدان با این اندازه محسوب می‌شود و کمبودی از این نظر وجود نخواهد داشت.

امکانات رفاهی و ایمنی

با ورود انبوه خودروهای چینی طی دهه گذشته و رقابتی شدن هر چه بیش‌تر بازار، خودروسازان ایرانی نیز رویه خود برای نصب امکانات رفاهی را تغییر دادند و خودروهایی مجهز روانه بازار کردند. تارا نیز جدیدترین محصول ایران‌خودرو است و بنابراین مشتری انتظار دارد که امکانات و تجهیزات مناسبی را در این خودرو مشاهده کند.

 

از جمله تجهیزات رفاهی تارا در نسخه دنده‌ای می‌توان به مواردی همچون فرمان برقی به همراه دکمه‌های کنترلی، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر هفت اینچی و چهار بلندگو، سیستم روشنایی ترک خودرو، دی‌لایت، مه‌شکن جلو و عقب، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروزکنترل با محدودکننده الکترونیکی سرعت، نشانگر زمان تعویض دنده (GSI)، آینه‌های برقی، رینگ‌های ۱۵ اینچی و ایزوفیکس اشاره کرد. نسخه اتوماتیک تجهیزات بیشتری را در خود جای داده است از جمله رینگ‌های ۱۶ اینچی آلیاژی، تریم چرمی کابین، تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی گرمکن‌دار، اتولایت، حسگر باران، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین جلو، سانروف و سیستم ورود و استارت بدون کلید.

 

در زمینه امکانات ایمنی نیز تارا کاملا رضایت‌بخش ظاهر می‌شود و اگر تغییری در نسخه نهایی تولید شده ایجاد نشود، با یکی از ایمن‌ترین خودروهای تولید داخل روبرو خواهیم شد که برای نخستین بار، با استانداردهای روز از جمله برخورد با عابر پیاده و فن‌آوری جوش لیزری قطعات بدنه که به استحکام بالاتر اتاقک سرنشینان منجر خواهد شد به بازار عرضه می‌شود. دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS، سامانه کنترل پایداری ESC، EBA و سنسور پارک عقب از جمله تجهیزات ایمنی تارا در نسخه دنده‌ای هستند. نسخه اتوماتیک علاوه بر این موارد، در بخش ایمنی دو کیسه هوای جانبی، کمک حرکت در سربالایی (HSA) و دوربین عقب را نیز در خود جای داده است.

 

پذیرش دو خودرو سواری پژو ۲۰۷ و تارا در بورس کالا

 

مدیریت پذیرش بورس کالای ایران در دو اطلاعیه جداگانه اعلام کرد: پذیرش خودرو سواری پژو ۲۰۷ و تارا متعلق به ایران خودرو پس از بررسی مدارک و مستندات در یکصد و چهل و چهارمین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بازار اصلی بورس به تصویب رسید.

در امیدنامه خودروی پژو ۲۰۷ (اینجا) آمده است، حداقل درصد عرضه در بورس کالا، ۱۰۰ درصد تولید سالانه (پس از کسر فروش خارج از بورس کالا: شامل طرح ویژه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده) معادل ۵۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تعیین شده است. تولید واقعی (برابر با ظرفیت اسمی) سالانه پژو ۲۰۷ معادل ۱۰۵ هزار دستگاه است.

در امیدنامه خودروی تارا (اینجا) آمده است، حداقل درصد عرضه در بورس کالا، ۱۰۰ درصد تولید سالانه (پس از کسر فروش خارج از بورس کالا: شامل طرح ویژه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده) معادل ۳۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه تعیین شده است. تولید واقعی (برابر با ظرفیت اسمی) سالانه تارا معادل ۶۷ هزار دستگاه است.

پیش‌تر مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده بود، با پذیرش دو محصول پژو ۲۰۷ و تارا (متعلق به ایران خودرو) در بورس کالا، عرضه آن‌ها به زودی انجام می‌شود.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.