کد خبر : 15737
تاریخ انتشار : شنبه 21 آبان 1401 - 4:14

«شخارک» از اصلاح شیوه نقل و انتقال ارز خبر داد

«شخارک» از اصلاح شیوه نقل و انتقال ارز خبر داد
حمیدرضا موسی رمضانی معاون مالی و اقتصادی پتروشیمی خارک در خصوص کارنامه عملکردی ۶ ماهه آغازین سال مالی ۱۴۰۱ تیم مدیریتی جدید این شرکت به بورس ۲۴ این طور توضیح داد و گفت: از اقدامات مهمی که در راستای افزایش شفافیت و مدیریت هزینه در حوزه مالی اجرایی شد اصلاح شیوه نقل و انتقال ارز بود، این اقدام منجر به کاهش قابل توجه کارمزد نقل و انتقال و شفافیت بیش از پیش در این حوزه شد. این اقدام با توجه به ارزی بودن تمام درآمد خارک جزو اقدامات مهمی است که اجرایی شده است.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده، پتروشیمی خارک یکی از بزرگترین شرکت‌های پتروشیمی‌های فعال در حوزه تولید متانول است که به دلیل قرار گیری در خلیج فارس از ارزش افزوده بالاتری نسبت به سایر پتروشیمی‌های هم گروه برخوردار است.

این پتروشیمی با دریافت مستقیم گاز‌های ترش، قرار گیری در میان میادین نفتی و خلیج فارس در بهترین شرایط برای صادرات محصول قرار دارد.

شرکت پتروشیمی خارک در پایان سال ۱۴۰۰ با تغییرات مدیریتی روبرو بود تغییراتی که عملکرد شرکت را دستخوش تحول کرده است، تغییراتی مثبت در حوزه مدیریت هزینه ها، افزایش بهره وری، بهبود عملکرد فروش و حرکت در مسیر اصلاح ساختار مالی که از مهمترین اقدامات بنیادی و اثر گذار در عملکرد خارک ساماندهی بخش مالی و اصلاح فرآیند‌های انتقال ارز ناشی از فروش محصولات بوده است.

با توجه به گزارشات منتشر شده خارک اقدامات ویژه‌ای در راستای کاهش هزینه انتقال ارز، مدیریت بهینه هزینه‌ها، اصلاح استراتژی‌های فروش و بازاریابی و تامین خوراک پایدار برای تولید با حداکثر ظرفیت را پیاده سازی کرده و نتایج آن هر ماه در کدال ارائه می‌شود و اولین تکانه‌های این اقدامات از سوی تیم مدیریتی جدید آرام آرام از ارقام فروش در گزارش ۷ ماهه کلید خورده است.

حمیدرضا موسی رمضانی معاون مالی و اقتصادی پتروشیمی خارک در خصوص کارنامه عملکردی ۶ ماهه آغازین سال مالی ۱۴۰۱ تیم مدیریتی جدید این شرکت به بورس ۲۴ این طور توضیح داد و گفت: از اقدامات مهمی که در راستای افزایش شفافیت و مدیریت هزینه در حوزه مالی اجرایی شد اصلاح شیوه نقل و انتقال ارز بود، این اقدام منجر به کاهش قابل توجه کارمزد نقل و انتقال و شفافیت بیش از پیش در این حوزه شد. این اقدام با توجه به ارزی بودن تمام درآمد خارک جزو اقدامات مهمی است که اجرایی شده است.

افزایش بهره وری در سرمایه‌های انسانی…

از طرفی با توجه به مراودات بین المللی در مجموعه این نیاز وجود داشت که اطلاعات سرمایه‌ها انسانی فعال در بخش مالی به روز باشد به همین منظور دوره‌های آموزشی در جهت افزایش دانش پرسنل و افزایش بهره وری در دستور کار قرار گرفت.

هزینه‌های تنخواه هم مدیریت شد…

رمضانی در ادامه گفت: از موارد دیگر در راستای مدیریت هزینه‌ها به کارگیری نیرو‌های بومی در بخش مالی پتروشیمی بود اقدامی که هم منجر به افزایش اشتغال بومیان در جزیره شد و هم مدیریت هزینه‌ها در این بخش را با توجه به فاصله از سرزمین اصلی موجب گردیده است.

نرخ خوراک دو برابر شد، اما…

معاون مالی و اقتصادی «شخارک» درباره عملکرد مالی شرکت گفت: در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ فروش شرکت عددی بالغ بر ۴۸۰۰ میلیارد تومان بود که به نسبت مشابه سال قبل ۱۵ درصد رشد داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت تمام شده تولید رشد ۵۸ درصدی داشته است گفت: بخش عمده‌ای از بهای تمام شده تولید ما مربوط به هزینه خوراک است ما در این بخش با رشد قیمت حدود ۱۰۰ درصد روبرو بودیم و میانگین هزینه خوراک ما به نسبت مشابه سال قبل ۲ برابر شده است این موضوع منجر شد تا سود ناخالص ما از ۲۳۰۴ میلیارد تومان با کاهش ۲۰ درصدی روبرو شود و به ۱۸۳۸ میلیارد تومان کاهش داشته باشد.

کاهش هزینه‌های نقل و انتقال ارز کلید خورد…

وی افزود: با اقداماتی که در حوزه مدیریت هزینه‌ها اجرایی کردیم. موفق شدیم هزینه‌های اداری عمومی و فروش را بر خلاف بسیاری از شرکت‌ها مدیریت کنیم و از ۵۰۹ میلیارد تومان در شش ماهه سال ۱۴۰۰ به ۳۷۴ میلیارد تومان در شش ماهه سال جاری کاهش دهیم. از طرفی سازوکار اصلاحی که در راستای نقل و انتقال ارز اجرایی کردیم منجر شد تا هزینه‌های ما در این بخش ۲۶ درصد کاهش داشته باشد.

ذخیره مالیات هم اخذ شد…

رمضانی در ادامه گفت: از اقداماتی که در سال مالی جاری اجرایی و عملیاتی شده است. محاسبه مالیات محصول و ثبت ذخیره در صورت‌های مالی بود امسال بر اساس عملکرد شش ماهه ۳۴۷ میلیارد تومان ذخیره مالیاتی کردیم هزینه‌ای که تا سال پیش از آن معاف بودیم. با در نظر گرفتن ذخائر و افزایش دو برابری نرخ خوراک تقریبا سود ما مشابه سال قبل می‌شود. از طرفی اقدامات اصلاحی دیگری را در دست اجرا داریم که علی رغم تمام مشکلات موجود از جمله، افزایش نرخ خوراک، کاهش قیمت‌های جهانی و مالیات، عملکرد سود و زیان ما در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ را به نسبت سال قبل بهبود خواهد داد.

فروش مهر ماه رکورد زد…

معاون مالی و اقتصادی پتروشیمی خارک گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری شاهد رشد ۱۰ درصدی تولید و در نتیجه افزایش ۱۰ درصدی موجودی انبار محصول بودیم، موجودی‌ای که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در حوزه بازاریابی و فروش می‌تواند ارزش افزوده خوبی برای شرکت پتروشیمی خارک در ادامه سال به همراه داشته باشد.

وی گفت: عملکرد مهر ماه نیز عملکرد قابل دفاعی می‌باشد و میانگین فروش شرکت که در شش ماهه نخست معادل ۸۰۷ میلیارد تومان بود به ۱۲۵۶ میلیارد تومان افزایش داشت.

او درپاسخ به تامین خوراک تولید هم گفت: خوشبختانه با اقداماتی که مدیر عامل شرکت در راستای تامین و پایداری خوراک و افزایش گاز خوراک مجتمع تولیدی پتروشیمی خارک داشته اند، انتظار داریم وضعیت ما در تولید بهبود داشته باشد و استارت بهبود عملکرد در ماه هفتم زده شد و نتایج آن در ماه‌های آتی بیشتر قابل مشاهده خواهد بود.

ارز و فروش صاحب کمیته شدند…

رمضانی درباره استراتژی‌های فروش هم گفت: در راستای افزایش شفافیت تمام محموله‌های فروش ما از طریق پایگاه خبری شرکت اعلام و طی فرآیند مزایده به فروش می‌رسد ضمنا کمیته فروش که متشکل از مدیرعامل، یکی از اعضای هیات مدیره، مدیر مالی و مدیر بازرگانی است بر روند اجرا نظارت دارند و تمام فروش‌های شرکت با نظارت این کمیته اجرایی می‌شود.

از طرفی به منظور پیشبرد راهبردی سیاست‌های ارزی نیز کمیته ارز در شرکت پتروشیمی خارک تشکیل شده است که این کمیته نیز با حضور مدیرعامل، عضو هیات مدیره، نماینده سهامدار عمده و مدیر مالی بر روند انتقال وجوه ارزی مبادلات بین المللی تبدیل آن به ریال نظارت مستقیم دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.