کد خبر : 16659
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 آذر 1401 - 7:58

درگفت‌وگوی نبض بازار با دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی مطرح شد:

پیشنهاد پتروشیمی‌ها برای پرداخت مابه‌التفاوت نرخ گاز به مشترکان خوش‌مصرف در صورت عدم‌ قطع گاز

پیشنهاد پتروشیمی‌ها برای پرداخت مابه‌التفاوت نرخ گاز به مشترکان خوش‌مصرف در صورت عدم‌ قطع گاز
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه قیمت گاز واحد‌های پتروشیمی ۳۵ برابر مصرف در بخش خانگی است، اظهار کرد: شرکت‌های پتروشیمی به دنبال حل ناترازی مصرف گاز در کشور هستند و پیشنهاد پرداخت این مابه‌التفاوت را در صورت عدم‌قطعی گاز به مشترکان خوش‌مصرف ارایه داده‌اند.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده احمد مهدوی ابهری با بیان اینکه سال گذشته به واحد‌های پتروشیمی اعلام شد که میزان مصرف خود را ۲۰ میلیون مترمکعب کاهش دهند، تصریح کرد: سال گذشته واحد‌های پتروشیمی به دلیل قطع گاز ۷۰۰ میلیون دلار عدم‌النفع داشتند به این دلیل که صادرات با کاهش قابل توجه مواجه شد.

پیشنهاد پتروشیمی‌ها برای پرداخت مابه‌التفاوت مصرف گاز مشترکان خوش مصرف 

وی ادامه داد: در بخش خانگی بابت مصرف گاز تنها ۱۵۰ تومان پرداخت می‌شود و شرکت‌های پتروشیمی می‌توانند مابه‌التفاوت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و مصرف خانگی را به مشترکان خوش‌مصرف گاز پرداخت کنند منوط به اینکه این طرح و پیشنهاد بتواند در زمستان امسال زمینه اجرایی پیدا کند.

تشریح راهکار‌های جلوگیری از قطع گاز

وی افزود: جلوگیری از قطع گاز در کشور دو راهکار دارد یکی صرفه‌جویی در بخش خانگی و صنعتی و دیگری سرمایه‌گذاری در تولید گاز است. البته سرمایه‌گذاری در تولید گاز یک راهکار میان‌مدت است و در کوتاه‌مدت جواب نمی‌دهد. البته به این معنا نیست که واحد‌های پتروشیمی هم نباید صرفه‌جویی کنند.

با بهینه‌سازی مصرف در تمامی صنایع زمینه کاهش مصرف را فراهم شود

مهدوی ابهری تاکید کرد: راهکار مهم که باید در کشور نهادینه شود مصرف بهینه در تمام سطوح است. نیروگاه‌ها باید در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند به سمت سیکل ترکیبی حرکت کرده و با بهینه‌سازی مصرف در تمامی صنایع زمینه کاهش مصرف را فراهم کرد.

بخش عمده مصرف گاز کشور در بخش خانگی است

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به مصرف بخش عمده گاز کشور در بخش خانگی به ضرورت کاهش مصرف در بخش خانگی نیز اشاره کرد و افزود: باید با بهینه‌سازی مصرف لوازم خانگی، ساختمان‌ها، موتورخانه‌ها راندمان را افزایش و مصرف را کاهش داد.

در کنار سیاست‌های تنبیهی سیستم‌های تشویقی برای کاهش مصرف پیش‌بینی شود

وی ادامه داد: دولت باید سیستم‌های تشویقی نیز برای کاهش مصرف گاز در نظر بگیرد. اکنون سیاست‌های تنبیهی در قالب تعرفه و مصرف پلکانی در حال اجرا است که در کنار آن سیستم‌های تشویقی می‌توانند کارکرد بالاتری داشته باشند.

پیشنهاد انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی به وزارت نفت

مهدوی ابهری خاطرنشان کرد: در این راستا جلساتی با وزارت نفت برگزار شده و یکی از پیشنهادات انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی این است که در ازای کاهش مصرف‌کنندگان گاز خانگی در مدت سه ماه زمستان امسال نسبت به سال قبل، پتروشیمی‌ها به قیمت ۸۰ درصد قیمت کنونی خوراک واحد‌های پتروشیمی که حدود ۴۰۰۰ هزار تومان است را به مردم پرداخت کنند.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی خاطرنشان کرد: این پیشنهاد ارایه شده و اگرچه از آن به عنوان پیشنهادی مناسب یادشده، اما وزارت نفت هنوز زمینه‌های اجرایی آن را فراهم نکرده است.

تراز مثبت گاز با صرفه‌جویی و سرمایه‌گذاری

مهدوی ابهر عنوان کرد: صرفه‌جویی و سرمایه‌گذاری دو ضرورت اساسی در کشور است و این دو راهکار موجب می‌شود تا تراز گاز کشور در زمستان منفی نشود و علاوه بر ادامه روند تولید در واحد‌های پتروشیمی، صادرات نیز ادامه داشته باشد.

پیشنهاد واحد‌های پتروشیمی برای پرداخت مابه‌التفاوت نرخ گاز به مشترکان خوش‌مصرف

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه صنعت پتروشیمی انجام گرفته که نیازمند گاز است و هرچه جلوتر رویم فعالان این صنعت با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.

شیفت مصرف کشور‌های توسعه‌یافته از گاز به برق

وی در پاسخ به این پرسش که در کشور‌های توسعه‌یافته مصرف از گاز به برق شیفت شده است، اظهار کرد: برنامه‌های توسعه گاز در کشور طی سال‌های گذشته به گونه‌ای انجام شده که دورترین روستا‌ها نیز از گاز برخوردار شده‌اند و این میزان از سرمایه‌ای که برای ایجاد این زیرساخت‌ها صورت گرفته قابل برگشت نیست. این که مصرف از گاز به سمت برق برود نیازمند کار مطالعاتی قوی است.

قیمت گاز واحد‌های پتروشیمی ۳۰ برابر بخش خانگی است

مهدوی ابهر عنوان کرد: در کوتاه‌مدت راهکار صرفه‌جویی است. در بخش خانگی مصرف گاز ۱۵۰ تومان، اما در واحد‌های پتروشیمی ۵۵۰۰ تومان است که به معنای ۳۵ برابر بودن است. مردم باید قدر گاز را بدانند و صرفه‌جویی در فرهنگ جامعه نهادینه شود.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی خاطرنشان کرد: باید مشوق‌هایی برای تبدیل و بهینه‌سازی موتورخانه‌های خانگی داده شود تا مصرف انرژی در آن‌ها برای تولید گرما کاهش یابد.

وی افزود: شرکت‌های پتروشیمی از دو مسیر پیشنهاد تشویقی برای مصرف گاز خانگی و سرمایه‌گذاری در میادین گازی به دنبال حل ناترازی مصرف گاز در کشور هستند.

زیان به تولید و صادرات با قطع گاز پتروشیمی‌ها

مهدوی ابهری خاطرنشان کرد: قطع گاز پتروشیمی‌ها به معنای زیان به تولید و صادرات است. در گذشته قطر در میادین مشترک ماهانه ۴ میلیارد دلار از ما بیشتر برداشت داشت، اما با راه‌اندازی فاز‌های جدید در پارس جنوبی مسئولان اعلام کرده‌اند که برداشت گاز برابر شده است.

اولویت قطع گاز در جهان بخش خانگی است نه صنایع

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قطع گاز واحد‌های پتروشیمی از قبل به آن‌ها اطلاع داده می‌شود، تصریح کرد: در همه دنیا در صورت ناترازی بخش خانگی با قطعی مواجه می‌شود و اجازه داده نمی‌شود که به تولید زیان وارد شود.

مهدوی ابهری در مورد تعطیلی برخی از واحد‌های متانول‌ساز کشور و خطر تعطیلی بیشتر واحد‌ها به دنبال افزایش قیمت گاز، خاطرنشان کرد: اثرات اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین گریبان‌گیر دنیا شده است. قیمت گاز در دنیا بالا رفته و تولید متانول که با گاز تولید می‌شود، افت کرده است.

قیمت‌تمام شده متانول با نرخ گاز کنونی بیشتر از قیمت در بازار مقصد است

وی افزود: هر ۹۰۰ متر مکعب گاز تبدیل به یک تن متانول می‌شود واکنون با افزایش نرخ گاز، قیمت تمام‌شده بالاتر از قیمت در مقصد است بنابراین لازم است تا حاکمیت به کمک واحد‌های تولیدی بیاید. چون این مشکل مقطعی است و راهکار و فرمول آن نیز به دولت داده شده است.

قانون تاکیدی بر قیمت خوراک واحد‌ها مطابق با هاب ندارد

وی افزود: وزارت نفت نیز راهکاری ارایه داده و کار را به سرمایه‌گذاری در زنجیره موکول کرده است. پیشنهاد ما این بود که از قیمت فروش به قیمت خوراک برگردیم یا حداقل مطابق قانون عمل شود. در قانون ذکرنشده که قیمت خوراک به قیمت هاب ارایه شود.

مهدوی ابهری خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که ۲۵ درصد قیمت هاب آلبرتا و ۷۵ درصد مطابق قانون میانگین مصرف وزنی صادرات و واردات باشد که اگر این شیوه اعمال شود مشکلات واحد‌های متانول‌ساز حل خواهد شد و قیمت خوراک منطقی خواهد شد.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی افزود: دائما صحبت از این می‌شود که خوراک ارزان ارایه می‌شود در حالی که درهنری آپ قیمت خوراک ۲۲ سنت است و این در حالی است که در کشوری مانند آمریکا همه چیز برای تولید مهیا است، پول ارزان، شرایط سهل برای سرمایه‌گذاری، نداشتن هیچ تحریمی و سایر شاخصه‌های مناسب تولید در این کشور وجود دارد و به سرمایه‌گذار هم با ۲ درصد وام داده می‌شود. در ایران تحریم و مشکلات ناشی از آن وجود دارد و نرخ ما با آمریکا در حال برابری است.

مشوق‌های قطر برای سرمایه‌گذاری با نرخ خوراک ۲۰ سنتی

مهدوی ابهری با بیان اینکه این اظهارنظر که واحد‌های پتروشیمی خوراک ارزان در اختیار دارند صحیح نیست، عنوان کرد:‌اکنون قطر برای جذب سرمایه‌گذار خارجی به مدت ۱۰ سال نرخ خوراک را ۲۰ سنت تعیین کرده است. باید این شرایط را دولتمردان در نظر بگیرند و کاری کنند که این صنعت که در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی به کمک اقتصاد کشور آمده است را یاری دهند.

پتروشیمی دومین تامین‌کننده ارز کشور پس از نفت

وی با بیان اینکه پتروشیمی پس از نفت دومین صادرات و درآمد ارزی را برای کشور به همراه داشته است، خاطرنشان کرد: نباید اقتصاد را به حال خود رها کنیم.

دولت اجازه ندهد واحد‌های متانول‌ساز تعطیل شوند

مهدوی ابهری تاکید کرد: دولت نباید اجازه دهد واحد‌های متانول سازی که تا ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در آن‌ها انجام شده است تعطیل شوند.

ده‌ها وزنه به پای تولیدکنندگان صنعت پتروشیمی بسته شده است

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی بیان کرد: دغدغه اشتغال به عنوان یکی از موضوعات مهم کشور مطرح است و در شرایطی که به دلیل تحریم، محدودیت‌های صادرات و بازار وجود دارد نباید این شرایط بر تولیدکنندگان صنعت پتروشیمی تحمیل شود. ده‌ها وزنه به پای تولیدکنندگان بسته شده است و در این شرایط باید با رقبا رقابت شود.

امیدواری به پذیرفته‌شدن پیشنهاد وزارت نفت در هیات دولت

وی درباره نقش وزارت نفت در حل این مشکلات گفت: ما وزارت نفت را در جریان گذاشته و جلساتی نیز برگزار شده است. این امیدواری وجود دارد که پیشنهاد وزارت نفت در این خصوص با نظر مثبت هیات دولت همراه شود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.