کد خبر : 16679
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 آذر 1401 - 6:04

در گفت‌وگوی نبض بازار با رئیس انجمن توسعه حرفه‌ای بازار سرمایه ایران:

پتروشیمی بیش از تحریم‌ها از سیاست‌های داخلی از جمله ارز نیمایی آسیب می‌بیند

پتروشیمی بیش از تحریم‌ها از سیاست‌های داخلی از جمله ارز نیمایی آسیب می‌بیند
رئیس انجمن توسعه حرفه‌ای بازار سرمایه ایران با بی‌اثر دانستن تحریم‌های جدید پتروشیمی برای این صنعت، اظهار کرد: صنایع کشور از جمله صنعت پتروشیمی بیش از آنکه از تحریم آسیب ببیند تحت تاثیر سیاست‌ها و تحریم‌های داخلی از جمله الزام به بازگشت حاصل از صادرات با نرخ ارز نیمایی است.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده، همایون دارابی در گفتگو با نبض بازار تصریح کرد: تحریم‌های جدید علیه پتروشیمی تاثیر منفی بر صنعت پتروشیمی ندارد. از همه ابزار‌های تحریم علیه ایران استفاده شده و مدت‌هاست که دیگر تحریم تاثیری بربسیاری از صنایع بزرگ ندارد و این ابزار جواب نخواهد داد بنابراین سهام شرکت‌های پتروشیمی نیز دستخوش تغییرات ناشی از این دست اخبار نخواهند شد.

تاثیرات بیشتر تحریم‌های داخلی بر شرکت‌های پتروشیمی

وی افزود: بیش از آنکه تاثیرات تحریم شرکت‌های پتروشیمی و صنایع را درگیر کند، این تحریم‌ها و سیاست‌های داخلی است که تاثیرات منفی بر عملکرد شرکت‌ها دارد. به طور مثال سامانه ارز نیمایی و الزام صادرکنندگان به عرضه ارز در این سامانه فشار و زیان زیادی به شرکت‌ها وارد می‌کند و اثرش صد‌ها برابر بیشتر از تحریم است.

رئیس انجمن توسعه حرفه‌ای بازار سرمایه ایران خاطرنشان کرد: مشکلات کشور ما داخلی است و سیاست‌ها و تصمیم‌ها اگرچه با هدف تسهیل امور در نظر گرفته می‌شوند، اما موجب می‌شود تا بخش‌های دیگری را درگیر مشکلات کنند.

ارز چندنرخی رانتی است که از صادرکننده می‌گیریم و به واردکننده می‌دهیم

وی درباره سیاست ارزی کشور، وجود چند نرخ ارز متفاوت و فراهم‌نبودن زمینه برای ارز تک نرخی در شرایط محدودیت درآمد‌های ارزی، گفت: در ترکیه وضعیت درآمد‌های ارزی از ایران بدتر است، اما ارز تک نرخی است.

۲۵ درصد تخفیف به وارکننده از محل ارز رانتی نیمایی

دارابی عنوان کرد: ارز چندنرخی، رانتی است که از صادرکننده که با زحمت بسیار کالا را به بازار صادراتی رسانده گرفته می‌شود و با ۲۵ درصد تخفیف به واردکننده‌ای داده می‌شود که ظرف چند ماه به سود قابل توجه می‌رسد.

دارابی با انتقاد از توجیهاتی برای حذف ارز نیمایی، گفت: چه آن زمان که ارز ۴۲۰۰ تومانی ارایه می‌شد و چه اکنون که ارز نیمایی برقرار است، کالا‌ها با این نرخ ارز‌ها به دست مردم نرسیده و همواره با نرخ ارز آزاد تعدیل شده است. این ارز‌های چندنرخی، تنها رانتی برای عده‌ای از افراد بوده است.

دولت لیست واردکنندگان و بهره‌مندان از ارز نیمایی را منتشر کند

رئیس انجمن توسعه حرفه‌ای بازار سرمایه ایران در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود ارز نیمایی تنها برای واردات مواد اولیه، ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های تولید در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد نه واردات کالا‌های مصرفی، اظهار کرد: لیست واردکنندگان و کالا‌هایی که با نرخ ارز نیمایی باید منتشر شود تا مشخص شود چه افرادی این ارز را دریافت کرده و به ازای آن چه کالا‌هایی وارد کرده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.