کد خبر : 16762
تاریخ انتشار : شنبه 19 آذر 1401 - 7:55

در گفت‌وگوی نبض بازار با کارشناس صنعتی مطرح شد؛

پیشنهاد پتروشیمی‌ها برای مشترکان خوش‌مصرف؛ راهکار مقطعی برای گذر از بحران چندماهه

پیشنهاد پتروشیمی‌ها برای مشترکان خوش‌مصرف؛ راهکار مقطعی برای گذر از بحران چندماهه
یک کارشناس صنعتی درباره پیشنهاد انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی مبنی بر پرداخت مابه‌التفاوت قیمت گاز خانگی و صنعتی به مشترکان خوش‌مصرف گاز خانگی نیز عنوان کرد: این پیشنهاد راهکار مقطعی و برای گذر از یک بحران چندماهه است. راهکار نهایی این است که همه پافشاری کنند تا الگوی مصرف تغییر کند.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده، پیمان مولوی، کارشناس صنعتی در گفت‌وگو با نبض بازار درباره راهکار حل مشکل گاز واحد‌های صنعتی در کوتاه و میان‌مدت اظهار کرد: برای جلوگیری از قطع گاز باید سرمایه‌گذاری در برداشت گاز صورت گیرد. سرمایه‌گذاری باید هم در استحصال و هم بهینه‌سازی منابع صورت گیرد. از سوی دیگر یکی از دلایل قطع گاز این است که تکنولوژی تولید برق سال‌های متمادی است که مورد استفاده قرار گرفته و از شرایط تکنولوژی‌های روز دنیا عقب است و به همین دلیل نمی‌توان مصرف را چه در بخش خانگی و چه در بخش صنعتی از گاز به برق منتقل کرد.

بخش خانگی بالاترین مصرف‌کننده گاز در کشور

وی با بیان اینکه بالاترین میزان مصرف گاز مربوط به بخش خانگی است اولویت قطع گاز به بخش‌‌های صنعتی از جمله صنعت پتروشیمی داده می‌شود،  تصریح کرد: ۲۰ درصد از مصرف گاز تنها مربوط به بخش خانگی و در تهران است. بخش‌های خانگی و صنعتی نباید مقابل هم قرار داده شوند. بهینه‌سازی مصرف در هر دو بخش باید انجام شود.

مشکلات صنعت پتروشیمی به واسطه تحریم

وی با بیان اینکه صنایع کشور از جمله صنعت پتروشیمی به دلایل مباحث تحریم مشکلات متعددی دارند، اظهار کرد: تکنولوژی‌های تولید در برخی از صنایع و کارخانجات نیز از شرایط روز دنیا عقب هستند به همین دلیل چرخه ناکارآمدی موجب بروز مشکلات متعددی شده است. برای به‌روزرسانی تکنولوژی‌های تولید نیاز به منابع و پول وجود دارد و شرایط تحریمی نیز موجب شده تا برای واردات این تکنولوژی‌ها امکانی وجود نداشته باشد.

اقتصاد از شرایط دستوری صرف به رقابتی تغییر کند

این کارشناس صنعتی با تاکید براینکه اقتصاد باید از یک شرایط اقتصاد دستوری صرف به اقتصاد رقابتی تغییر کند، خاطرنشان کرد: به طور طبیعی اکنون با یک شرایط غیربهره‌ور مواجه هستیم که در این سیستم غیربهره‌ور مصرف گاز بیشتر و بیشتر می‌شود.

افزایش تعرفه گاز خانگی لزوما منجر به کنترل مصرف نمی‌شود

مولوی درباره راهکار افزایش تعرفه به عنوان راهکار کنترلی برای مصرف عنوان کرد: افزایش قیمت گاز لزوما موجب کاهش مصرف نمی‌شود. حتی اگر قیمت فرآورده‌های نفتی به نحو قابل توجه افزایش یابد تا تکنولوژی‌ها به روز دنیا که موجب افزایش بهره‌وری در بخش خانگی و صنعتی می‌شوند به وجود نیاید تغییری در مصرف ایجاد نخواهد شد.

نمودار تشکیل سرمایه از سال ۹۰ منفی شده است

وی ادامه داد: برای کاهش مصرف انرژی از جمله گاز نیاز به سرمایه‌گذاری وجود دارد. این سرمایه‌گذاری به منابع مالی نیازمند است. در اقتصاد ایران پس از تشدید تحریم‌ها و در ده سال گذشته کاهش قابل توجهی در بودجه پروژه‌های عمرانی به وجود آمده و نمودار تشکیل سرمایه از سال ۹۰ منفی شده است.

پیشنهاد پتروشیمی‌ها برای مشترکان خوش‌مصرف؛ راهکار مقطعی برای گذر از بحران چندماهه

این کارشناس صنعتی اظهار کرد: کارخانجات و واحد‌های تولیدی نیاز به پول و سرمایه دارند تا بتوانند نسبت به بهینه‌سازی اقدام کنند و به همین دلیل ما برخی از صنایع از شرایط روز دنیا عقب هستند. در دنیا نسل‌های متفاوتی از تکنولوژی‌ها در حال استفاده است و به همین دلیل مصرف گاز هم بیشتر و بیشتر می‌شود و استهلاک نیز افزایش می‌یابد.

انباشت مشکلات زیرساختی به دلیل فقدان سرمایه‌گذاری

وی تاکید کرد: انباشت مشکلات از گذشته موجب شده تا تدابیری برای حل مشکلات سرمایه‌گذاری در صنعت برق و گاز صورت نگیرد.

ایران بر دریای عظیمی از نفت و گاز خوابیده است

این کارشناس صنعتی در پاسخ به این پرسش که آیا کشور‌های صنعتی در هنگام کمبود تولید اولویت قطع گاز یا برق را به جای صنعت به بخش خانگی می‌دهند، خاطرنشان کرد: در کشوری مانند انگلستان تا پایان آذر وسایل گرمایشی وصل نمی‌شوند و مردم از لباس‌های گرم استفاده می‌کنند. مصرف بهینه در این کشور‌ها فرهنگ‌سازی شده و فارغ از اینکه قیمت هم پائین نیست. ایران بر روی دریای عظیمی از گاز و نفت خوابیده است و مقایسه آن با دانمارک و سوئد نیازمند آن است که سایر ویژگی‌ها در آن اقتصاد نیز سنجیده شود.

تکنولوژی تولید خودرو از شرایط روز مصرف سوخت دنیا بسیار عقب است

وی افزود: در حوزه مصرف سوخت نیز مشکل این است که برخی از خودرو‌ها تا ۵ برابر خودرو‌ها در جهان مصرف می‌کنند. سیستم توسعه در صنعت خودروسازی تولید خودرو‌هایی است که ده‌ها سال است در حال تولید بود و از تکنولوژی روز جهان بسیار عقب است و طبیعی است که مصرف در این حوزه نیز بسیار بالا است.

مولوی عنوان کرد: در مورد مصرف بنزین نیز راهکار‌هایی وجود دارد به طور مثال می‌توان با یک کار مشخص و معین واردات خودرو‌ها را آزاد و هم آلایندگی خودرو‌ها را کم کرد.

وی تاکید کرد: نمی‌توان استاندارد‌های مصرف را در جهان با شرایط و تکنولوژی تولید و محصولات داخلی مقایسه کرد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.