کد خبر : 16981
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 آذر 1401 - 8:31

وضعیت درآمد و هزینه‌های سه بانک بزرگ خصوصی شده در هشت ماه نخست سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد:

درآمد تسهیلات وبملت به اندازه دو بانک بزرگ خصوصی شده دیگر

درآمد تسهیلات وبملت به اندازه  دو بانک بزرگ خصوصی شده دیگر
بررسی وضعیت شاخص خدمات بانکی براساس صورت‌های مالی منتشر شده در کدال بورس طی هشت ماه نخست سال ۱۴۰۱ در سه بانک بزرگ خصوصی شده شامل بانک‌های ملت، صادرات ایران و تجارت نشان می‌دهد که درآمد تسهیلات بانک ملت با بیش از ۵۸ هزار میلیارد تومان به اندازه درآمد تسهیلات دو بانک دیگر بوده است.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده، بررسی وضعیت شاخص خدمات بانکی براساس صورت‌های مالی منتشر‌شده در کدال بورس طی هشت ماه نخست سال ۱۴۰۱ در سه بانک بزرگ خصوصی‌شده کشور شامل بانک‌های ملت، صادرات ایران و تجارت نشان می‌دهد که درآمد تسهیلات بانک ملت با بیش از ۵۸ هزار میلیارد تومان درآمد به اندازه درآمد تسهیلات بانک‌های صادرات و تجارت بوده است که به ترتیب بانک صادرات ایران با ۲۶ هزار میلیارد تومان و بانک تجارت با ۳۲ هزار میلیارد تومان درآمد همراه بوده‌اند.

از سوی دیگر هزینه سود سپرده پرداخت شده توسط این سه بانک نشان می‌دهد بانک ملت با ۳۱ هزار میلیارد تومان، بانک صادرات با بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان و بانک تجارت با بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان، پرداخت سود مواجه بوده و جهت جذب منابع و سپرده‌های خود به مشتریان پول پرداخت کرده‌اند.

سود تسهیلات ۹.۲۸ درصدی در بانک ملت 

همچنین نرخ میانگین سود تسهیلات برای مشتریان بانک‌ها رقم قابل توجهی است و نشان می‌دهد که بانک‌ها در حمایت از فعالیت‌های اقتصادی، خیریه، مسوولیت اجتماعی و رشد تولید و صنعت، با چه نرخ میانگین تسهیلات به مشتریان خود وام می‌دهند.

درآمد تسهیلات و نرخ جذب منابع در سه بانک بزرگ خصوصی شده – ارقام به میلیارد تومان – درصد

شاخص وبملت وبصادر وتجارت
مانده سپرده – میلیارد تومان ۸۹۰۸۲۳ ۴۸۴۵۸۸ ۵۴۴۲۰۳
مانده تسهیلات- میلیارد تومان ۹۴۶۸۳۱ ۳۶۱۷۱۷ ۴۶۰۰۶۴
سهم سپرده از شبکه بانکی – درصد ۱۶ ۸.۸ ۹.۹
سهم سپرده بدون هزینه – درصد ۴۲.۸ ۳۳ ۴۵.۳
سهم سپرده کم هزینه – درصد ۲۹.۷ ۳۵.۷ ۲۱.۷
سهم سپرده با هزینه بالا  – درصد ۲۷.۵ ۳۱.۳ ۳۳
قیمت تمام شده پول یا نرخ جذب منابع –  درصد ۵.۲۷ ۶.۸ ۶.۸۵
درآمد تسهیلات – میلیارد تومان ۵۸۵۷۴ ۲۶۰۰۳ ۳۲۰۰۰
هزینه سود سپرده – میلیارد تومان ۳۱۲۹۵ ۲۱۹۸۷ ۲۴۸۵۷
درآمد تسهیلات و سپرده  – میلیارد تومان ۲۷۲۷۹ ۴۰۱۶ ۷۱۴۳
نرخ میانگین سود تسهیلات –  درصد ۹.۲۸ ۱۰.۷۸ ۱۰.۴۳
نرخ سود سپرده کوتاه مدت  – درصد ۵.۱۸ ۶.۳۲ ۹.۲۵
نرخ سود سپرده بلندمدت – درصد ۱۶.۶۶ ۱۴.۳ ۱۵.۲۶
نرخ سپرده ویژه سرمایه گذاری عام – درصد ۱۲ ۱۸

بانک ملت با نرخ میانگین تسهیلات معادل  ۹.۲۸ درصد، عملا تسهیلات خود را با میانگین کمتر از ۱۰ درصد پرداخت کرده است.

در بانک صادرات ایران نرخ میانگین تسهیلات معادل  ۱۰.۷۸ درصد و در بانک تجارت معادل ۱۰.۴۳ درصد بوده است و این موضوع نشان می‌دهد که بانک‌های بزرگ کشور، در جهت حمایت از تولید، برنامه‌های حمایتی ویژه‌ای داشته و تلاش دارند که تسهیلات با نرخ کمتری به بخش تولید و صنعت پرداخت شود.

 نرخ سود کوتاه مدت ۵ درصدی در بانک ملت

یکی از پدیده‌های قابل توجه سال‌های اخیر، پرداخت سود ماه‌شمار به حساب‌های کوتاه مدت به جای سود روزشمار، و حذف حساب پشتیبان بوده است و در سال‌های قبل پول در حساب کوتاه مدت سود روزشمار دریافت می‌کرد و وقتی چک صاحب حساب به بانک ارسال می‌شد، از حساب کوتاه مدت به حساب جاری منتقل شده و چک پرداخت می‌شد و این موضوع هزینه‌های سنگین سود روزشمار و حساب پشتیبان جاری و پرداخت چک را روی دوش بانک‌ها گذاشته بود.

اما با حذف سود روزشمار، اکنون پول یا در حساب جاری و یا در حساب کوتاه مدت باقی می‌ماند و در نتیجه هزینه بانک‌ها کاهش یافته است. این موضوع باعث شده که  نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت در بانک ملت معادل ۵.۱۸ درصد، در بانک صادرات ۶.۳۲  درصد و در بانک تجارت به  ۹.۲۵ درصد رسیده و هزینه‌های بانک‌ها را در جذب منابع کوتاه مدت کاهش دهد.

نرخ سود بلندمدت بالای ۱۴ درصد

میانگین نرخ سود سپرده بلند مدت یکساله و دوساله که بدون تغییر در حساب‌ها برای مدت یک یا دوسال باقی می‌ماند و بانک می‌تواند روی پرداخت تسهیلات آن حساب باز کند، در بانک ملت بالای ۱۶ درصد، در بانک صادرات ۱۴ درصد و در بانک تجارت ۱۵ درصد گزارش شده‌است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.