کد خبر : 17048
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 آذر 1401 - 7:04

قیمت تمام شده پول در وبملت ۵.۲۷ درصد شد

قیمت تمام شده پول در وبملت ۵.۲۷ درصد شد
در بانک ملت با مانده سپرده ۸۹۰ هزار میلیارد تومان که سهم ۱۶ درصدی از کل سپرده‌های شبکه بانکی را تشکیل می‌دهد، با افزایش سهم سپرده بدون هزینه به ۴۳ درصد کل سپرده‌های این بانک، هزینه‌های جذب منابع کاهش یافته و قیمت تمام‌شده پول به ۵.۲۷ درصد رسیده است.
Print Friendly, PDF & Email

 

به گزارش پشت پرده بررسی وضعیت سه بانک بزرگ خصوصی‌شده شامل بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران در هشت ماه نخست سال ۱۴۰۱ براساس صورت‌های مالی این بانک‌ها در کدال بورس، نشان می‌دهد که متاثر از رشد سهم سپرده‌های بدون هزینه شامل سپرده‌های دیداری و قرض‌الحسنه و سایر سپرده‌ها و همچنین ماه شمارشدن سود سپرده‌های کوتاه‌مدت و حذف سود روزشمار در سال‌های اخیر، قیمت تمام شده پول کاهش یافته و نرخ میانگین جذب منابع یا قیمت تمام شده پول در این بانک‌ها به زیر ۷ درصد کاهش یافته است.

 

شاخص وبملت وبصادر وتجارت
مانده سپرده – میلیارد تومان ۸۹۰۸۲۳ ۴۸۴۵۸۸ ۵۴۴۲۰۳
مانده تسهیلات- میلیارد تومان ۹۴۶۸۳۱ ۳۶۱۷۱۷ ۴۶۰۰۶۴
سهم سپرده از شبکه بانکی – درصد ۱۶ ۸.۸ ۹.۹
سهم سپرده بدون هزینه – درصد ۴۲.۸ ۳۳ ۴۵.۳
سهم سپرده کم هزینه – درصد ۲۹.۷ ۳۵.۷ ۲۱.۷
سهم سپرده با هزینه بالا  – درصد ۲۷.۵ ۳۱.۳ ۳۳
قیمت تمام شده پول یا نرخ جذب منابع –  درصد ۵.۲۷ ۶.۸ ۶.۸۵
درآمد تسهیلات – میلیارد تومان ۵۸۵۷۴ ۲۶۰۰۳ ۳۲۰۰۰
هزینه سود سپرده – میلیارد تومان ۳۱۲۹۵ ۲۱۹۸۷ ۲۴۸۵۷
درآمد تسهیلات و سپرده  – میلیارد تومان ۲۷۲۷۹ ۴۰۱۶ ۷۱۴۳
نرخ میانگین سود تسهیلات –  درصد ۹.۲۸ ۱۰.۷۸ ۱۰.۴۳
نرخ سود سپرده کوتاه مدت  – درصد ۵.۱۸ ۶.۳۲ ۹.۲۵
نرخ سود سپرده بلندمدت – درصد ۱۶.۶۶ ۱۴.۳ ۱۵.۲۶
نرخ سپرده ویژه سرمایه گذاری عام – درصد ۱۲ ۱۸

در بانک ملت با مانده سپرده ۸۹۰ هزار میلیارد تومان که سهم ۱۶ درصدی از کل سپرده‌های شبکه بانکی را تشکیل می‌دهد، با افزایش سهم سپرده بدون هزینه به ۴۳ درصد کل سپرده‌های این بانک، هزینه‌های جذب منابع کاهش یافته و قیمت تمام شده پول به ۵.۲۷ درصد رسیده است.

این در حالی است که قیمت تمام شده پول یا میانگین نرخ سود سپرده‌ها در بانک صادرات ایران نیز به ۶.۸ درصد و در بانک تجارت به ۶.۸۵ درصد کاهش یافته است.

 

سود بالای ۲۷ هزار میلیارد تومانی وبملت برای هشت ماه نخست ۱۴۰۱

 

نحوه عملکرد بانک ملت در جذب سپرده کم هزینه و بدون هزینه وهمچنین پرداخت بالاتر تسهیلات و استفاده از منابع ارزان قیمت خود، موجب شده که نه تنها قیمت تمام شده پول و جذب منابع به حدود پنج درصد کاهش یابد بلکه درآمد تسهیلات و سپرده بانک از محل پرداخت تسهیلات و جذب سپرده ها و پرداخت سود بانکی بابت جذب منابع در مجموع سود قابل توجهی بالغ بر ۲۷ هزار میلیارد تومان را نصیب وبملت کند.

 

این در حالی است که درآمد حاصل از عملیات سپرده گیری و پرداخت تسهیلات در بانک صادرات در ۸ ماه نخست ۴ هزار میلیارد تومان و در بانک تجارت ۷ هزار میلیارد تومان سود به همراه داشته است و سود بانک ملت بیش از ۲.۵ برابر مجموع سود دو بانک صادرات ایران و تجارت در هشت ماه نخست سال ۱۴۰۱ بوده است.

 

در این شرایط باید توجه داشت که به دنبال سیاست های جذب منابع ارزان قیمت و برنامه‌ریزی‌های مناسب بانک های کشور، روند زیان دهی دوره های قبلی به سوددهی تبدیل شده است و خوشبختانه در ۸ ماهه نخست ۱۴۰۱ هر سه بانک بزرگ خصوصی شده کشور سودآور بوده اند.

 

اما وضعیت بانک ملت با بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان سود حاصل از عملیات پرداخت تسهیلات و دریافت سپرده ها قابل توجه بوده و نشان دهنده دستاوردها و موفقیت های وبملت و مسیر جذب سپرده های ارزان قیمت، کاهش هزینه ها و پرداخت تسهیلات با نرخ مناسب به بخش صنعت و تولید کشور و همراهی با برنامه های دولت و کمک به رونق اقتصادی است.

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.