کد خبر : 17077
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 آذر 1401 - 5:30

“پل”، خدمتی جدید از بانک رفاه کارگران با ویژگی‌های منحصر بفرد

“پل”، خدمتی جدید از بانک رفاه کارگران با ویژگی‌های منحصر بفرد
پیشرفت فناوری‌های نوین و لزوم استفاده هر چه بیشتر از کارت بانکی به جای پول نقد، جامعه را به سمت به کارگیری روش‌های بروز و دقیق‌تر بانکی سوق می‌دهد.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده به نقل از روابط عمومی بانک رفاه کارگران به نقل از پول نیوز، پیشرفت فناوری‌های نوین و لزوم استفاده هر چه بیشتر از کارت بانکی بجای پول نقد، جامعه را به سمت بکارگیری روش‌های بروز و دقیق‌تر بانکی سوق می‌دهد. از اینرو بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سامانه پل (پرداخت لحظه ای) را به عنوان سریعترین و کم هزینه‌ترین روش پرداخت برای تراکنش‌های خرد در اختیار بانک‌ها قرار داده است.

این سامانه از نظر کارکردی شبیه انتقال وجه کارت به کارت است با این تفاوت که مبدا و مقصد تراکنش‌ها در این سامانه، به جای شماره کارت، شماره شبای حساب افراد است. تراکنش‌های سامانه پل در طول شبانه روز به صورت فوری یا نزدیک به فوری قابل انجام است. سقف انتقال وجه ۱۵ میلیون تومان طی روز و به دفعات نامحدود است. کارمزد این انتقال ۲ در هزار مبلغ تراکنش (حداقل ۵۰۰۰ ریال) تعیین شده است. این خدمت، در تمامی شعب بانک رفاه کارگران و درگاه‌های غیر حضوری این بانک قابل دریافت است و علاوه بر ارائه در شعب و موبایل بانک، به زودی بر بستر اینترنت بانک، بانکداری باز و دستگاه‌های خودپرداز بانک رفاه کارگران نیز راه‌اندازی خواهد شد.

ویژگی‌های سامانه پل

با توجه به اینکه خدمات بانکی به صورت گسترده ارایه می‌شود، لازم است برای انتخاب سامانه پل به یقین برسیم از جمله ویژگی‌ها و قابلیت‌های این سامانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- سرویس بین بانکی: سرویسی هماهنگ و استاندارد در سطح کشور است که امکان تسویه پرداخت‌های لحظه‌ای با حجمی بالا را فراهم می‌سازد و این سرویس در هر ساعتی از شبانه روز پاسخگو است.

۲- مبتنی بر حساب: انتقال وجه به صورت آنی و بر اساس شماره شبا حساب است.

۳- عملیات مستمر: سامانه دارای کارکرد مستمر است و در تمام ساعات شبانه روز بدون قطعی در دسترس خواهد بود.

۴-بهبود خدمات بانکداری: سامانه پرداخت لحظه‌ای از الزامات استاندارد‌های بالای ایمنی، ریسک و هزینه پایین پیروی می‌کند.

۵-پرداخت‌های خرد: هدف اصلی راه اندازی و استفاده از سامانه پرداخت‌های خرد است. واریز فوری یا نزدیک به فوری به حساب ذینفع یا مقصد تراکنش انجام می‌گیرد.

۶-روزکاری: هر روز به عنوان روزکاری محسوب می‎شود. در طول روزکاری، سامانه دارای چرخه نیست. تعویض تاریخ روز کاری سامانه به صورت لحظه‎ای و در انتهای روز کاری انجام می‌گیرد.

۷-پردازش آنی: هر تراکنش ظرف چند ثانیه پردازش و تعیین وضعیت می‎شود. بانک ذینفع باید پیش از تسویه “دستور پرداخت” را تایید کند.

۸-تراکنش ها: یک تراکنش به ازای هر پرداخت وجود دارد. امکان پیگیری هر تراکنش پس از ارسال به صورت مکانیزه وجود دارد. امکان برگشت وجه کسر شده از حساب مشتری در صورت عدم واریز به حساب ذینفع در کمترین زمان ممکن فراهم شده است.

۹-کارمزد: از جمله مزایای سامانه پل، کارمزد کمتر در مقایسه با کارمزد تراکنش‌های کارت به کارت و حواله‌های پایا و ساتنا است.

ویژگی‌های ذکر شده نشان می‌دهد که سامانه پل می‌تواند در شرایط خاص گره گشا باشد و در آینده نه‌چندان دور، سرویس پل جایگزین کارت به کارت خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.