کد خبر : 19645
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 فروردین 1402 - 6:57

نظر دیوان پیرامون املاک نجومی ۲

نظر دیوان پیرامون املاک نجومی ۲
دادسرای دیوان محاسبات در تاریخ ۱۴۰۱/۸/۱۶ رای پرونده املاک نجومی ایران سازه را صادر نموده است؛ پرونده ای که خواسته آن اعمال تبصره ۱ ماده ۲۳ قانون دیوان محاسبات کشور و جبران جمعاً ۸۸۷ میلیارد ریال ضرر و زیان وارده به بیت المال است.
Print Friendly, PDF & Email

بر اساس پرونده رسیده به پشت پرده دادسرای دیوان محاسبات در تاریخ ۱۴۰۱/۸/۱۶ رای پرونده املاک نجومی ایران سازه را صادر نموده است؛ پرونده ای که خواسته آن اعمال تبصره ۱ ماده ۲۳ قانون دیوان محاسبات کشور و جبران جمعاً ۸۸۷ میلیارد ریال ضرر و زیان وارده به بیت المال است.

افتخار عمرانی (مدیرعامل وقت شرکت) ، نیاوند، جمالی ، پاکساز و گرشاسب خزائنی (اعضای هیئت مدیره) کاشی ، شادرو ، حسنی ، خطیبی و آزادی ( اعضای کمیسیون فروش ) بخشی از خواندگان پرونده مذکور بوده اند که در بخش های اصلی پرونده تبرئه شده اند!!!

الف)اتهام:
 به موجب تبصره ۲ ماده ۳ آیین نامه فروش شرکت، روش تعیین قیمت ترکیبی از سوی کارشناسان رسمی دادگستری و بررسی دقیق مدیرانی توسط کارشناسان بخش فروش بر اساس شرایط بازار خواهد بود که در زمان مسئولیت افراد فوق الذکر آیین نامه شرکت تغییر یافته است.

رای:
با توجه به اینکه تغییر و بازنگری آیین نامه از جمله اختیارات هیئت مدیره بود و حذف عبارت ” کارشناسان رسمی دادگستری ” و جایگزینی عبارت ” هیئت سه نفر دادگستری ” بالاتر از کارشناسان رسمی بوده و الزام به دریافت نظر هیئت کارشناسی سه نفره شده، حذف عبارت مذکور فی النفسه تصمیم نادرست تلقی نمی شود و وقوع تخلف احراز نمی گردد.

ب)اتهام:
 بر اساس تبصره ذیل ماده ۱۹ قانون کارشناسان رسمی دادگستری نظریه اعلام شده توسط کارشناسان حداکثر تا شش ماه از تاریخ صدور معتبر خواهد بود لیکن رسیدگی های بعمل آمده در خصوص عملکرد فروش های صورت پذیرفته آن شرکت در سال ۱۳۹۷ حاکی از آن است که برخی از فروشهای شرکت با استناد به نظرات کارشناسی انجام شده که مهلت زمانی اعتبار گزارش کارشناسی صادره به اتمام رسیده بوده است.

رای:
بر اساس اختیارات حاصل از بند ۴ تبصره ۳ ماده ۴۳ آئین نامه مالی و معاملاتی شرکت ایران سازه بر مبنای ارزش گذاری هیئت کارشناسان رسمی دادگستری و در زمان اعتبار نظریه مذکور و در راستای شرایط مندرج در آگهی مناقصه و قبول آن از طرف برنده مناقصه به عنوان بخشی از ثمن معامله و در قبال انجام موضوع قرارداد به مبلغ معین و بدون اعمال هرگونه تعدیل و تخفیف به برنده مناقصه واگذار شده است و با توجه به اینکه قیمتهای تعیین شده برای املاک مشابه از پروژه سایه کیش در مزایده مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۱ شستا به عنوان قرینه دلالت بر آن دارد که نظریه کارشناسی مورد استناد دادسرا فی نفسه و بدون توجه به سایر عوامل مؤثر در تعیین قیمت قابل استناد نیست؛ لذا ورود ضرر و زیان ناشی از واگذاری موضوع این بند احراز نمی گردد.!!!!!

ج)اتهام:
 انتصاب آقایان نیاوند نماینده حقوقی تاپیکو و گرشاسب خزائنی نماینده حقوقی تامین اجتماعی بر خلاف صورتجلسه مجمع در سال ۹۸ بوده و غیرقانونی است.

رای:
نظر به اینکه اولا مفاد صورتجلسه مورخ ۹۸/۲/۲۵هیئت مدیره شرکت مورد رسیدگی حاکی از قرائت احکام سابق اعضای هیئت مدیره شرکت بنابراین ادعای مطروحه در دادخواست مبنی بر انتصاب نامبردگان به عنوان اعضای هئیت مدیره به استناد صورتجلسه مذکور فاقد وجاهت است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.