کد خبر : 19675
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 فروردین 1402 - 11:10

چشم‌انداز ۱۰ ساله بازار مونواتیلن گلایکول

چشم‌انداز ۱۰ ساله بازار مونواتیلن گلایکول
اسدالله غلامپور مدیرعامل پتروشیمی مروارید بیان نمود: انتظار می‌رود که استفاده رو به رشد از‌PET‌ها در صنایع مختلف باعث افزایش تقاضای جهانی برای مونواتیلن گلایکول شود.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده، هر چند گسترش بازار به دلیل نوسانات قیمت نفت خام و اعمال محدودیت‌های زیست محیطی کم شده است، اما پیش‌بینی می‌شود که پیشرفت‌های تکنولوژیکی مختلف در تولید مونواتیلن گلایکول، فرصت‌های رشد بازار مونواتیلن گلایکول (MEG) را ایجاد کند. طبق مطالعات بازار مونواتیلن گلایکول، نوسان در هزینه‌های مواد خام و در دسترس بودن نفت خام و سایر مواد اولیه یکی از موانع قابل‌توجه برای گسترش بازار مونواتیلن گلایکول (MEG) است. قیمت نفت خام تاثیر غیرمستقیم بر قیمت اتیلن دارد. نوسانات قیمت مواد خام یک مشکل برای رشد بازار جهانی مونواتیلن گلایکول است، زیرا بر تقاضا تاثیر می‌گذارد و هزینه‌های مصرف‌کننده نهایی را افزایش می‌دهد. طبق گزارش اخیر منتشر شده توسط Fact.MR، بازار سیستم‌های مونواتیلن گلایکول نرخ رشد ۴/ ۶درصد را در طول دوره تاریخی ثبت کرده است.

با این حال، بازار در طول دوره پیش‌بینی یک رکود حاد را نشان داده است و پیش‌بینی می‌شود که بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲ به ارزش ۴/ ۵ درصد کاهش یابد، به‌عبارت دیگر پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی مونواتیلن گلایکول با نرخ رشد ۴/ ۵ درصد طی سال‌های ٢٠۳٢-٢٠۲٢ افزایش یابد. تخمین زده می‌شود که سهم بازار مونواتیلن گلایکول از ۲/ ۳۸ میلیارد دلار در سال ٢٠٢٢ به ۶۵ میلیارد دلار در سال ٢٠٣٢ برسد. هر چند بیماری همه‌گیر کووید -۱۹، بر تقاضای جهانی برای مونواتیلن گلایکول تاثیر گذاشته است، اما چشم‌انداز فعلی بازار در حال تغییر است.

افزایش تقاضا برای ضدیخ، رزین PET و الیاف پلی استر عامل اصلی پیشروی بازار جهانی مونواتیلن گلایکول است. مونواتیلن گلایکول برای انسان بسیار سمی بوده و مصرف آن، تاثیر منفی بر کلیه‌ها، قلب و سیستم عصبی مرکزی دارد و از این نظر رشد بازار این محصول را محدود می‌کند. انتظار می‌رود افزایش تقاضا برای سورفکتانت‌های غیر‌یونی و صنایع رو به رشد نساجی و الیاف، استفاده از مونواتیلن گلایکول به عنوان بازدارنده هیدرات در خطوط لوله گاز و عامل انتقال حرارت، فرصت‌های زیادی را برای گسترش مونواتیلن گلایکول ایجاد کند. به دلیل استفاده از مونواتیلن گلایکول به عنوان یک ماده خام برای الیاف پلی استر و پلی اتیلن ترفتالات (PET) بازار مونواتیلن گلایکول رشد کرده و اندازه آن نیز افزایش می‌یابد. پیش‌بینی می‌شود که به‌علت افزایش تمایل به مد مدرن و جدید مشتریان برای لباس‌های جدید، تقاضای الیاف پلی استر افزایش یافته و به طور مستقیم اندازه صنعت محصول را در زمان پیش‌بینی افزایش دهد. رشد صنعت بسته بندی بازار و افزایش شهرنشینی، تغییر سبک زندگی مصرف‌کنندگان و افزایش مصرف‌گرایی، تاثیر قابل توجهی بر بازار مونواتیلن گلایکول (MEG) داشته و به عنوان روند‌های نوظهور در بازار مونواتیلن گلایکول شمرده می‌شوند.

نیاز روزافزون به الیاف پلی استر برای افزایش تقاضا برای مونواتیلن گلیکول، افزایش شرایط اجتماعی-اقتصادی، اقتصاد‌های نوظهور، افزایش زیرساخت‌ها و افزایش ناوگان خودروها، باعث افزایش تقاضای خودرو شده و صنعت مونواتیلن گلایکول را تقویت کرده است. در نتیجه، افزایش پتانسیل کاربرد در صنایع خودرو و الکترونیک می‌تواند فروش مونواتیلن گلایکول را افزایش دهد و به عنوان محرک‌های کلیدی بازار مونواتیلن گلیکول، به‌شمار روند. مونواتیلن گلایکول علاوه بر کمک به انتقال گرما در هوای سرد، ضد‌یخ و خنک‌کننده‌ها در مبدل‌های حرارتی و سیستم‌های HVAC تقاضای زیادی دارد.

ضد‌یخ و خنک‌کننده‌ها در کاربرد‌های صنعتی و الکتریکی مفید هستند. سیستم‌های آب آشامیدنی، سیستم‌های فاضلاب، موتور‌های غیرفعال و تهویه مطبوع از رایج‌ترین کاربرد‌های صنعتی ضد‌یخ و خنک‌کننده‌ها هستند. نگرانی در مورد پایداری مونواتیلن گلایکول، برخی از کاربران نهایی را به جست‌وجوی جایگزین‌های مناسب و با عملکرد بهتر نسبت به مونواتیلن گلایکول (MEG) سوق داده است و انتظار می‌رود افزایش پذیرش مونواتیلن گلایکول مبتنی بر امور زیستی (سیستم عامل‌های زیست توده)، فرصت‌هایی را در بازار مونواتیلن گلایکول ایجاد کند. چین با وجود اینکه تولیدکننده بزرگ MEG است، بزرگ‌ترین متقاضی این محصول نیز بوده و آن را وارد می‌کند. یکی از فناوری‌های مورد استفاده در تولید‌MEG، روش مبتنی بر زغال‌سنگ است و چین اخیرا در نیروگاه‌های زغال‌سنگ سرمایه‌گذاری کرده است و پیش‌بینی می‌شود پتانسیل رشد این محصول را در این کشور ایجاد کند.

پیش‌بینی می‌شود به دلیل افزایش تولید مونواتیلن گلایکول مبتنی بر زغال‌سنگ در چین، صادرات مونواتیلن گلایکول مبتنی بر اتان از خاورمیانه آسیب ببیند.

علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که قیمت MEG تحت‌تاثیر افزایش کارخانه‌های تولید در مقیاس بزرگ در چین قرار گیرد. از آنجا که MEG تولید شده با این روش در بازار‌های پلی استر مانند آنچه توسط فناوری‌های دیگر تولید می‌شود مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، پیش‌بینی می‌شود که نرخ عملیاتی برای این کارخانه‌ها ناپایدار و پایین بماند. با این حال، تولید ارزان‌قیمت مونواتیلن گلایکول بر تولید پلی استر در درازمدت تاثیر می‌گذارد و بازار پلی‌استر را رقابتی‌تر می‌کند. هرچند ترکیب روش تولید با سیستم عامل‌های زیست توده، می‌تواند فرصتی در بازار برای MEG ایجاد کند. انتظار می‌رود این امر پتانسیل سرمایه‌گذاری خاورمیانه و آفریقا را گسترش دهد و در نتیجه، فناوری تولید بر پایه زغال‌سنگ قیمت مونواتیلن گلایکول را در چین کاهش می‌دهد.

مونواتیلن گلایکول (MEG) که یک محصول پایین‌دستی پتروشیمی است، بیشتر در خاورمیانه و آفریقا تولید می‌شود و عربستان سعودی از نظر صادرات خالص سالانه در صدر فهرست قرار دارد.

از منظر منطقه‌ای، آسیای شرقی به دلیل داشتن بخش بزرگی از بازار جهانی مونواتیلن گلایکول (MEG)، بزرگ‌ترین بازار این محصول شناخته می‌شود. در حالی که چین بر بازار منطقه‌ای مونواتیلن گلایکول (MEG) تسلط دارد، جنوب آسیا، با اقتصاد در حال گسترش خود، یکی از پرسودترین بازار‌ها برای تولیدکنندگان مونواتیلن گلیکول (MEG) در سراسر جهان است. با توجه به عوامل تاثیرگذار مانند انرژی، قیمت نیروی کار، هزینه حمل‌ونقل و مواد خام، پیش‌بینی می‌شود که کشور‌های APAC نسبت به سایر مناطق تقاضای بیشتری در بازار مونواتیلن گلایکول داشته باشند. کشور‌های آسیا- اقیانوسیه، به عنوان یک تولیدکننده کلیدی منسوجات، لباس و پوشاک، احتمالا بازار مونواتیلن گلایکول را در طول دوره پیش‌بینی گسترش می‌دهند. بخش پلی اتیلن ترفتالات (PET) به دلیل استفاده گسترده در تولید پلاستیک‌های قوی و سبک‌وزن، بخش قابل‌توجهی از بازار را به خود اختصاص داده است و انتظار می‌رود در سال‌های آینده با نرخ قابل‌توجهی افزایش یابد.

PET نوعی پلی استر است که برای ساخت ظروف نوشیدنی، غذا و انواع لوازم آرایشی استفاده می‌شود و به دلیل تطبیق‌پذیری این نوع از پلی استر، از آن برای ساخت لباس‌های پلی‌استری استفاده می‌کنند. پارچه‌های پلی استر به طور گسترده در پوشاک، اثاثیه منزل، نخ و طناب و سایر کاربرد‌های صنعتی مانند تسمه نقاله و نوار‌های عایق استفاده می‌شود، که انتظار می‌رود همه این‌ها تقاضا برای مونواتیلن گلایکول را در دوره پیش‌بینی‌شده افزایش دهند.

رزین پلی‌استر و PET محبوب‌ترین بخش‌های کاربردی هستند که بیش از نیمی از مصرف جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. به دلیل رونق صنایع نساجی در چین و هند، رزین پلی استر، سریع‌ترین رشد بازار مونواتیلن گلایکول در دوره پیش‌بینی‌شده را دارد. با توجه به افزایش تقاضا برای بطری‌ها برای نگهداری نوشیدنی‌ها، این دسته‌از کالا‌های مصرفی بخش قابل‌توجهی از بازار را در اختیار داشته و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ با سرعت قابل‌توجهی رشد کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.