کد خبر : 21126
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 مرداد 1402 - 12:56

گزارش پشت پرده از وضعیت صورت‌های مالی سمگا:

ارزش بازار سرمایه گذاری های‌سمگا در ۱۵ شرکت عضو بورس به ۷۸۹۳ میلیارد تومان رسید

ارزش بازار سرمایه گذاری های‌سمگا در ۱۵ شرکت عضو بورس به ۷۸۹۳ میلیارد تومان رسید
تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ معادل ۲۷۸۳ میلیارد تومان یا ۸۱.۵ درصد بهای تمام شده سرمایه گذاری‌های گروه سمگا در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس بوده که ارزش بازار آن معادل ۷۸۹۳ میلیارد تومان برآورد شده و ۵۱۱۰ میلیارد تومان افزایش ارزش سرمایه گذاری داشته است. سرمایه گذاری این گروه در خارج از بورس نیز ۶۳۱ میلیارد تومان گزارش شده است
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش خبرنگار پشت پرده، گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران با نماد سمگا با سرمایه ثبت شده ۱۰ هزار میلیارد ریال و سرمایه ثبت نشده ۵ هزار میلیارد ریال، در چهارماه اول سال منتهی به تیرماه ۱۴۰۲ با تغییر مثبت در صورت وضعیت سرمایه گذاری‌های خود مواجه شده است.

افزایش ۵۱۱۰ میلیارد تومانی ارزش بازار سرمایه گذاری سمگا در شرکت های بورسی

رقم سرمایه گذاری‌های سمگا نشان می‌دهد که بهای تمام شده سرمایه گذاری‌های شرکت در داخل و خارج از بورس معادل ۳ هزار و ۴۱۴ میلیارد تومان بوده است. از این رقم در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس بهای تمام شده سرمایه گذاری‌ها ۲۷۸۳ میلیارد تومان و ارزش بازار این سرمایه گذاری‌ها ۷۸۹۳ میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین در خارج بورس بهای تمام شده سرمایه گذاری‌های گروه معادل ۶۳۱ میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر، ۸۱.۵ درصد بهای تمام شده سرمایه گذاری‌ها در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و معادل ۱۸.۵ درصدی نیز در خارج بورس سرمایه گذاری شده است.

 

۸۸ درصد سرمایه گذاری های سمگا در هتل و رستوران، بانک ها و مستغلات صورت گرفته است

گروه سمگا در ۱۸ شرکت عضو بورس و ۱۵ شرکت خارج از بورس سرمایه گذاری داشته و مجموع سرمایه گذاری‌های این گروه در مجموع در ۳۳ شرکت بورسی و غیر بورسی انجام شده است.

 

پرتفوی شرکت‌های داخل بورس گروه سمگا شامل گروه دارویی البرز (گروه سرمایه گذاری البرز)، بانک گردشگری، تولید نیروی برق دماوند، سرمایه گذاری لقمان، شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان، گروه مپنا، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال، بانک ملت، عمران و سازندگی قزوین، پالایش بندر عباس، هلدینگ توسعه معادن و فلزات، صنعتی مینو خرمدره، بیمه میهن، فولاد مبارکه، خودکفایی آزادگان، صنایع غذایی مینو شرق، توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، بادرآمد ثابت آریا، ثبات ویستا، صندوق سرمایه گذاری افرانماد پایدار، سرمایه گذاری لقمان حق تقدم، زامیاد، قاسم ایران است که بهای تمام شده سرمایه گذاری ۲۷۸۳ میلیارد تومان و ارزش بازار آن ۷۸۹۳ میلیارد تومان اعلام شده و معادل ۵۱۱۰ میلیارد تومان افزایش ارزش سرمایه گذاری داشته است.

 

پرتفوی شرکت‌های خارج از بورس گروه سمگا شامل باشگاه گردشگری ایرانیان، توسعه مجتمع‌های خدماتی رفاهی پارس زیگورات، توسعه گردشگری آریا زیگورات، تجارت بین الملل میلاد آریا زیگورات، تجارت بین الملل میلاد پارس زیگورات، تندیس تجارت باختر، گواه قانون، لیزینگ گردشگری، اختصاصی بازارگردانی گروه گردشگری ایرانیان، زیر ساخت و توسعه سرمایه گذاری مهر و ماه، میراث هنر ماندگار، رنج هاسپیتالیتی امید کیش، کشت و صنعت نگین اقلید، گروه بازرگانی گردشگری دانا، کارگزاری توسعه سهند است که بهای تمام شده سرمایه گذاری در آن‌ها معادل ۶۳۱ میلیارد تومان بوده است.

در گزارش تیرماه ۱۴۰۲ جمع در آمد حاصل از سود سهام مجمع برگزار شده بانک گردشگری نزدیک به ۱۱ میلیارد تومان، سود زامیاد ۸.۵ میلیون تومان و تسود تولید نیروی برق دماوند معادل ۱۳۱ میلیون تومان اعلام شده و روی هم سود گروه سرمایه گذاری سمگا بابت این سه شرکت ۱۱ میلیارد و ۱۳۹ میلیون تومان بوده است. درآمد سود سهام محقق شده از ابتدای سال تا پایان خرداد ۱۰ میلیارد و ۵۷۴ میلیون تومان و سود سهام از ابتدای سال مالی تا پایان تیرماه ۲۱ میلیارد و ۷۱۳ میلیون تومان گزارش شده است.
سهام تحصیل شده یا خریداری شده گروه از ۱۲ شرکت در تیرماه ۱۴۰۲ معادل ۴۴ میلیارد و ۵۵۲ میلیون تومان و سهام واگذاری شرکت نیز معادل ۱۸۸ میلیارد و ۸۵۸ میلیون تومان اعلام شده است.

 

سهم ۵۹ درصدی هتل و رستوران از سرمایه گذاری‌های گروه سمگا

 

هتل و رستوران با عدد ۲۰۱۴ میلیارد تومان بهای تمام شده در ۳۱ تیر ۱۴۰۲ بالاترین سهم از سرمایه گذاری‌ها را داشته و ۵۹ درصد کل سرمایه گذاری‌های این گروه متعلق به هتل و رستوران است.

بهای تمام شده سرمایه گذاری در بخش هتل و رستوران در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس معادل ۲۰۰۹ میلیارد تومان بوده است که ارزش بازار آن معادل ۶۷۴۶ میلیارد تومان برآورد شده که ۳.۳ برابر رقم بهای تمام شده سرمایه گذاری‌ها است. در بخش خارج از بورس نیز قیمت تمام شده سرمایه گذاری در بخش هتل و رستوران معادل ۵ میلیارد تومان بوده است.

سهم ۲۰ درصدی بانک‌ها از سرمایه گذاری‌های گروه 

پس از هتل و رستوران، بانک‌ها و موسسات اعتباری در رتبه دوم سرمایه گذاری‌ها از نظر رقم و سهم قرار داشته اند و با رقم ۶۹۶ میلیارد تومان سهم ۲۰.۴ درصدی از سرمایه گذاری‌ها دارد.

تمام رقم ۶۹۶ میلیارد تومان بهای تمام شده سرمایه گذاری‌ها در بانک‌ها و موسسات اعتباری پذیرفته شده در شرکت‌های عضو بورس جذب شده است که ارزش بازار سهام و سرمایه گذاری انجام شده معادل ۱۰۲۵ میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به رقم بهای تمام شده رشد ۴۷ درصدی داشته است.

 

سهم ۷ درصدی انبوه سازی، املاک و مستغلات 

در رتبه سوم سرمایه گذاری‌های گروه سمگا، انبوه سازی، املاک و مستغلات قرار دارد که با ۲۴۸ میلیارد تومان بهای تمام شده، معادل ۷.۲۶ درصد از بهای تمام شده کل سرمایه گذاری‌ها را به خود اختصاص داده است. تقریبا کل این سرمایه گذاری در خارج بورس بوده و رقم سرمایه گذاری در داخل بورس معادل ۴۳۷ میلیون تومان و ارزش بازار آن معادل ۵۶۵ میلیون تومان گزارش شده است.

سهم ۲ درصدی واسطه گری‌های مالی و پولی 

بعد از املاک و مستغلات، واسطه گری‌های مالی و پولی در رتبه چهارم اهمیت از نظر سهم سرمایه گذاری‌ها قرار داشته و با ۷۴ میلیارد تومان بهای تمام شده سرمایه گذاری سهم ۲.۱۸ درصدی از کل سرمایه گذاری‌ها را به خود اختصاص داده است. همچنین کل این رقم در خارج از بورس سرمایه گذاری شده است.

 

سهم ۶ درصدی سرمایه گذاری‌ها

 

یکی از سرفصل‌های با عنوان سرمایه گذاری‌ها با ۲۲۰ میلیارد تومان سهم ۶.۴۵ درصدی از سرمایه گذاری‌ها دارد که رقم ۱۸۲ میلیارد تومان آن در خارج بورس و حدود ۳۸ میلیارد تومان آن در داخل بورس بوده است که البته ارزش بازار آن معادل ۷۸ میلیارد تومان گزارش شده است.

سهم ۲ درصدی سایر فعالیت‌ها 

همچنین بهای تمام شده سایر فعالیت‌ها ۸۱ میلیارد تومان اعلام شده که کل آن در خارج از بورس بوده و سهم آن ۲.۴ درصد از کل سرمایه گذاری هاست.

 

سهم ۱ درصدی حمل و نقل هوایی 

از سوی دیگر، حمل و نقل هوایی با ۳۹ میلیارد تومان سهم ۱.۱۴ درصدی از کل سرمایه گذاری‌ها دارد که تمام آن خارج از بورس بوده است.انواع فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی نیز با رقم ۱۶ میلیارد تومان بهای تمام شده سهم ۰.۴۸ درصدی از سرمایه گذاری‌های گروه داشته و تمام آن در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس بوده که ارزش بازار این سرمایه گذاری نیز معادل ۱۸.۴، میلیارد تومان برآورد شده است.

عرضه برق و گاز و بخار آب گرم با رقم ۸.۱ میلیارد تومان سهم ۰.۲۴ درصدی از سرمایه گذاری‌ها دارد که تمام آن در داخل شرکت‌های بورسی بوده است.
خدمات فنی و مهندسی با رقم ۴۶۹ میلیون تومان سهم ۰.۰۱ درصدی از سرمایه گذاری‌ها داشته که تمام آن در داخل بورس بوده است. رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن معادل ۵۸۳ میلیون تومان و سهم آن ۰.۰۲ درصد کل سرمایه گذاری هاست که تمام آن در داخل بورس بوده است.

 

فعالیت‌های پشتیبانی و کمکی حمل و نقل و آژانس‌های مسافرتی با رقم ۱.۲ میلیارد تومان سهم ۰.۰۴ درصدی از سرمایه گذاری‌ها داشته که تمام آن در خارج بورس بوده است. استخراج کانه‌های فلزی با رقم ۱ میلیارد تومان و سهم ۰.۰۳ درصدی از کل سرمایه گذاری‌ها همراه بوده که کل آن در داخل بورس بوده است.

خودرو و ساخت قطعات با رقم ۹۹۷ میلیون تومان سهم ۰.۰۳ درصدی از سرمایه گذاری‌ها دارد که کل آن در شرکت‌های پذیرفته شده بورس است. مواد و محصولات دارویی با ۲۱۳ میلیون تومان سهم ۰.۰۱ درصدی از سرمایه گذاری‌ها داشته که تمام آن در داخل بورس سرمایه گذاری شده است.

محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قندو شکر با رقم ۲.۴ میلیارد تومان سهم ۰.۰۷ درصدی از سرمایه گذاری‌ها دارد که تمام آن در داخل بورس بوده است.تجارت عمده فروشی به جز وسایل نقلیه موتوری با عدد ۷.۹ میلیارد تومان سهم ۰.۲۳ درصدی از سرمایه گذاری‌ها دارد که کل آن در بورس بوده است.

خرده فروشی به جز وسایل نقلیه موتوری با ۱.۴ میلیارد تومان سهم ۰.۰۴ درصدی از سرمایه گذاری‌ها دارد که تمام آن در داخل بورس رخ داده است.

فعالیت بهای تمام شده سرمایه گذاری سمگا – میلیارد تومان درصد از کل سرمایه گذاری ارزش بازار سرمایه گذاری در بورس – میلیارد تومان
هتل  و رستوران ۲۰۱۴ ۵۹ ۶۷۴۶
بانک ها و موسسات اعتباری ۶۹۶ ۲۰.۴ ۱۰۲۵
املاک و مستغلات ۲۴۸ ۷.۲۶
واسطه گری های مالی و پولی ۷۴ ۲.۱۸
حمل و نقل هوایی ۳۹ ۱.۱۴
جمع ۳۴۱۴ ۱۰۰ درصد ۷۸۹۳

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.