کد خبر : 21151
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مرداد 1402 - 5:45

محمد تدین – مشاور حوزه نظام تحول

برگزاری دوره آموزشی نظام تحول شرکت فولاد سنگان TQ

برگزاری دوره آموزشی نظام تحول شرکت فولاد سنگان TQ
دوره‌ای که در حال حاضر برای شرکت فولاد سنگان در حال اجراست نسخه به روز شده دوره‌ای است که توسط یکی از مشاوران صاحب نام بین المللی بنام آقای دیوید هاتچینز در فولاد مبارکه اجرا شد.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده، زیربنای سیستم مدیریت کیفیت شرکت فولاد مبارکه عمدتا بر متدولوژی جوران استوار گردیده و نگرش مشتری‌گرایی را مورد توجه قرار می‌دهد. این روش مبتنی بر بهبود‌های پروژه به پروژه و بهبود فرآیند‌ها می‌باشد. برخی از مفاهیم کلیدی نظام تحول (T.Q) در این شرکت به شرح زیر می‌باشد:

کیفیت مسئولیت مدیریت عالی سازمان است..

بهبود کیفیت بدون انتهاست.

کاهش مستمر هزینه‌ها به عنوان محور اصلی کلیه فعالیت‌های بهبود است.

کلیه بهبود‌ها بصورت پروژه به پروژه انجام می‌گیرند.

۸۰% هزینه‌های ناشی از کیفیت پایین (COPQ) توسط مدیریت قابل کنترل می‌باشند.

مسائل یا مزمن و همیشگی هستند و یا پراکنده و متفرق

برخی از کاستی‌های روش جوران که تأکید زیادی بر حلقه‌های کیفی داشته و منجر به عدم موفقیت این روش در آمریکا و اروپا گردیده است، فقدان پشتیبانی مدیریت و بی‌توجهی به برنامه‌ریزی استراتژیک و بلندمدت شرکت‌ها می‌باشد.

در متدولوژی‌جدید و تلفیقی شرکت فولاد مبارکه رویکرد بهبود مستمر با تکنیک‌های برنامه ریزی استراتژیک در ابتدا توسط هوشین کانری و بعدا Balanced Score Cards پیوند خورده است.

این رویکرد هنوز در دنیا دربردارنده بهترین و کارآمد‌ترین تکنیک‌های بهبود مستمر، تحول سازمانی و عملیاتی کردن برنامه‌ها و اهداف استراتژیک سازمانهاست.

شرکت فولاد سنگان این مدل را به عنوان برنامه عملیاتی استقرار نظام تحول انتخاب نمود ودر حال حاضر فعالیت‌های آموزشی و عملیاتی آن در حال اجرا می‌باشد.

جامعه هدف شما در این دوره‌ها و جلسات چه کسانی بودند؟

کیفیت به شکل کنونی خود ریشه در کنترل کیفیت آماری (SQC) دارد و در برخی از سازمان‌ها بنام‌های دیگری نظیر TQM و CWQC شناخته می‌شود.

از آنجا که در برخی شرکت‌ها بکارگیری اصطلاح «مدیریت» در کیفیت فراگیر منجر به این برداشت عمومی می‌گردد که کیفیت تنها مسئولیت مدیریت است، لذا در سال‌های اخیر در جهت رفع هرگونه برداشت‌های ناصحیح که اصل فراگیری را در فعالیت‌های کیفیتی تحت الشعاع قرار دهد، اصطلاح TQ جایگزین TQM گردیده است.

امروزه در برخی شرکت‌ها اصطلاح TQP نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی در هر حال نظام کیفیت فراگیر (TQ) یک مفهوم تجاری استراتژیک و با جهت‌گیری رقابتی می‌باشدو به عبارت دیگر مشارکت همه طرف‌های ذینفع شرکت از مدیریت عالی تا کارکنان در رده‌های مختلف سازمانی، پیمانکاران و تامین کنندگان، مشتریان، سهامداران و…… در این فعالیت‌ها الزامی است و کلیه رده‌های سازمانی اعم از کارکنان سازمان و پیمانکاران تحت پوشش این دوره‌ها قرار دارند.

موارد با اهمیت ارائه شده در این دوره چه بوده است؟

رئوس مطالب این دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی نظام تحول فولاد سنگان متناسب با سطح اطلاعات شرکت‌کنندگان و بخصوص رده‌های سازمانی شرکت کنندگان می‌باشد. به عنوان مثال در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی ویژه مدیران عالی و ارشد سازمان تاکید بیشتر بر مهارت‌های رهبری یا Leadership Skills در نظام تحول سازمانی و در دوره‌های ویژه تسهیلگران یا Facilitators روش‌ها و تکنیک‌های حل مسئله، مربیگری، کارگروهی و انگیزش کارکنان آموزش داده می‌شود. گفتنی است، کارگاه‌های آموزشی رده‌های عملیاتی سازمان بر آموزش تکنیک‌های حل مسئله متمرکز است.

هدف گذاری اصلی از برگزاری چنین دوره‌ها و جلساتی چیست و تاثیرش در بهره وری کارکنان را بیان نمایید؟

بدون تردید نقش اصلی و اساسی همه تحولات و تغییرات سازمانی به منابع انسانی مربوط می‌شود. تمرکز این دوره‌ها مشخصا بر سه موضوع ۱- همراستایی همه کارکنان (از جمله پیمانکاران) در جهت دستیابی به اهداف شرکت ۲- مشارکت و کارگروهی ۳- کاهش هزینه‌ها می‌باشد که مطمئنا با شناخت و برگزاری دوره‌های متناسب در نهایت به افزایش بهره وری سازمان منجر خواهد شد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.