کد خبر : 22039
تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1402 - 5:06

آخرین وضعیت تولید و سوددهی در فولاد سنگان:

۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کنستانتره در فولاد سنگان تولید شد

۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کنستانتره در فولاد سنگان تولید شد
تولید کنسانتره فولاد سنگان در نیمه نخست ۱۴۰۲ نسبت به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش خبرنگار پشت پرده، تولید کنسانتره ۶ ماه اول ۱۴۰۲ در فولاد سنگان به میزان ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده که رشد ۶۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. همچنین تولید در کل سال ۱۴۰۱ بیش از ۳ میلیون تن کنسانتره و ۴ میلیون تن گندله بوده است.

رشد تولید ۱۰۳ درصدی کنسانتره و تولید بیش از ۴ میلیون تن گندله با وجود ۱۲۰ روز قطعی برق و گاز اتفاق افتاد، در صورتی که توان و ظرفیت تولید فولاد سنگان بیش از این مقدار است.

 رشد ۱۹۲ درصدی تولید سنگ آهن در فولاد سنگان

در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ تولید کنسانتره سنگ آهن، فولاد سنگان به بیش از ۴۰۷ هزار تن رسیده که با رشد ۶۶۳ درصدی همراه بوده است؛ این آمار از ۱۲۰ هزار و ۲۰۰ تن به ۳۵۱ هزار تن در اردیبهشت سال جاری رسیده و رشد ۱۹۲ درصدی را ثبت نمود.

در خردادماه نیز روند تولید کنسانتره سنگ آهن، فولاد سنگان روند افزایشی داشته و از تولید حدود ۲۱۰ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به ۳۱۵ هزار تن در سال‌جاری رسید و رشد ۵۱ درصدی را به ثبت رسانیده است.

همچنین در تیرماه سال جاری تولید کنسانتره سنگ آهن، فولاد سنگان به ۳۴۷ هزار و ۱۲۰ تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که به میزان ۲۰۵ هزار و ۴۶۰ تن تولید داشته با رشد ۶۹ درصدی همراه بوده است.

البته در مردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان تولید نزدیک به هم بوده و تولید کنسانتره سنگ آهن فولاد سنگان رشد ۵.۲ درصدی را ثبت کرده است و به ۳۳۸ هزار تن رسید.

روند تولید کنسانتره سنگ آهن این شرکت در شهریورماه سال جاری متاثر از توقفات لازم برای تعویض قطعات و لاینر‌های این کارخانه بوده است، ولی به طور کلی در شش ماه گذاشته نمودار تولید این محصول در فولاد سنگان روند صعودی و بسیار خوبی را طی نموده است.

ثبت رکورد‌های جدید تولید ماهیانه ناشی از برنامه‌ریزی دقیق و موثر بوده است و با مدیریت صحیح توقفات به خصوص کاهش زمان توقفات اعم از کمبود انرژی و توقفات پیش‌بینی‌نشده منجر به رشد ۶۷ درصدی تولید این محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل شد.

به طور کلی توقفات پیش‌بینی‌شده ۱۰ روزه در اردیبهشت، ۱۷ روز توقف پیش‌بینی‌نشده به دلیل قطع برق در خرداد، تیر و مرداد ۱۴۰۲ و همچنین ۴ روز توقف پیش‌بینی‌شده در خرداد به منظور تعویض لاینر‌ها و تعمیرات، از مواردی است که بر تولید این کارخانه موثر بوده است.

بدیهی است توقفات پیش‌بینی‌شده جزیی از روند تولید در کارخانه‌های صنعتی است و در سال جاری راهکار‌های مناسب برای کاهش توقفات ناشی از کمبود انرژی به خصوص تأمین برق از بورس انرژی باعث کاهش توقفات نسبت به شش ماه سال ۱۴۰۱ شد.

به این ترتیب فولاد سنگان موفق شد با تولید ۲ میلیون ۱۰۰ هزار تن کنسانتره، ۹۹% برنامه پیش‌بینی‌شده تولید شش ماه اول خود را محقق نماید.

بومی سازی قطعات 

همچنین این شرکت در یک سال اخیر توانسته است بومی سازی ۱۰۶ قطعه، ۵ تجهیز در صنعت فولاد را نیز انجام دهد که رشد ۱۰۴ درصدی در بومی سازی به وجود آورده و دستاورد آن جلوگیری از خروج ۹٫۵ میلیون یورو بوده است.

شرکت فولاد سنگان در چند سال اخیر سرمایه گذاری بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریالی در توسعه همکاری با شرکت‌های دانش بنیان داشته و توانسته است در تمام سطوح تولید، بازرگانی، اقتصادی، اجتماعی و اشتغالزایی نقش به سزایی در منطقه ایفا کند.

علی امرایی مدیرعامل فولاد سنگان در مجمع عمومی عادی سال مالی ۱۴۰۱ از رشد ۱۰ درصدی حاشیه سود شرکت نسبت به سال قبل خبر داد واعلام کرد: در سال گذشته شاهد جابجایی رکورد‌های تولید بودیم که منجر به تولید بیش از ۴ میلیون تن گندله و تولید بیش از ۳ میلیون تن کنسانتره شد.

این رشد تولید ۱۰۳ درصدی کنسانتره و تولید بیش از ۴ میلیون تن گندله با وجود ۱۲۰ روز قطعی برق و گاز اتفاق افتاد، در صورتی که توان و ظرفیت تولید فولاد سنگان بیش از این مقدار است. این رشد تولید موجب تحقق ۱۱۵ درصدی برنامه‌های پیش بینی شده و افزایش سود شرکت شد. حاصل تلاش بی وقفه پرسنل شرکت ما را در رده شرکت‌های گرید A شرکت فولاد مبارکه قرار داد و توانستیم در ارزیابی imi۱۰۰ برترین شرکت‌های ایران با صعود ۴۵ پله‌ای در رده ۶۴ ام قرار بگیریم.

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان ادامه داد: بومی‌سازی قطعات شامل ۱۰۶ قطعه، پنج تجهیز و یک هزار و ۶۰۰ مدرک فنی، رشد ۱۰۴ درصدی بومی‌سازی در سال و ارزآوری بیش از ۹٫۵ میلیون یورو، سرمایه‌گذاری بیش از ۱۹ هزار میلیارد ریالی در توسعه دانش‌بنیان‌ها، احداث کارخانه ۱۵ هزار تنی گلوله‌سازی آتیه فولاد سنگان، احداث سوله انباشت کنسانتره در راستای حفاظت از محیط زیست به ظرفیت ۴۰۰ هزار تن و دیگر اقدامات ارزشمند در حوزه‌های مختلف سازمانی اعم از منابع انسانی، تعالی سازمانی، ارتقای برند شرکت و…، از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه متوازن در منطقه شمال شرق کشور و سرمایه‌گذاری عظیم این شرکت، گفت: فولاد سنگان با هدف توسعه همه‌جانبه، پروژه‌هایی از قبیل کارخانه احیا مستقیم، کارخانه کنسانتره هماتیتی به ظرفیت پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن، پروژه افزایش ظرفیت کارخانه گندله‌سازی به ظرفیت پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن، احداث نیروگاه برق بادی، احداث تصفیه‌خانه و فاضلاب شهر تایباد و انتقال آب به طول ۸۰ کیلومتر، پروژه انباشت و بارگیری کامیونی گندله، تجهیز ناوگان حمل‌ونقل معدنی، پروژه انباشت باطله (اسپریدر) و … را در دست توسعه دارد.

ادامه روند صعودی بازدهی فولاد سنگان

شرکت فولاد سنگان در سال مالی قبل، رشد مناسبی از نظر حاشیه سود داشت و از آنجایی که برای سال جاری برنامه تولید ۵ میلیون تن گندله و ۴ و نیم میلیون تن کنسانتره را در دستور کار دارد.

در صورت تحقق برنامه، رشدی ۲۰ درصدی در تولید گندله و ۵۰ درصدی در تولید کنستانتره خواهد داشت. البته نباید از نظر دور داشت که نرخ نهایی رشد سود شرکت‌ها تابعی از معادلات جهانی و ملی است، اما با رویکرد فولاد سنگان به نظر می‌رسد شاهد رشد سود این شرکت بیش از گذشته باشیم. بر این اساس با توجه به اینکه قیمت‌های جهانی مواد معدنی روندی صعودی دارند احتمالا تا پایان سال سود شرکت فولاد سنگان از تولید و فروش این محصولات افزایش خواهد یافت.

همچنین این شرکت با احداث کارخانه ۱۵ هزار تنی گلوله سازی آتیه فولاد سنگان و احداث نیروگاه برق بادی، احداث تصفیه خانه و فاضلاب شهر تایباد و انتقال آب، احداث کارخانه کنسانتره هماتیتی و فاز بعدی افزایش ظرفیت تولید گندله را در دستور کار دارد که هرکدام از این پروژه‌ها به نوعی به کاهش هزینه و افزایش حاشیه سود شرکت کمک بسزایی خواهد کرد.

در حال حاضر شرکت فولاد سنگان با بیش از ۴ میلیون تن گندله و تولید بیش از ۳ میلیون تن کنسانتره در سال نقش موثری در تامین مواد اولیه حلقه‌های میانی فولاد دارد.

در سال گذشته شرکت فولاد سنگان توانست در تولید کنسانتره رشدی ۱۰۳ درصدی ایجاد کند و در سال ۱۴۰۲ هم این روال ادامه دارد و با وجود اینکه سهمیه بندی برق ادامه داشته، اما مانع از رکورد‌های تولید در این شرکت نشده است.

این دستاورد فولاد سنگان در نتیجه افزایش بهره وری در تولید بوده است و همزمان با این رشد، ارتقای کیفی محصولات بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و در حال حاضر این شرکت محصولات با کیفیت بالا تولید می‌نماید که در نتیجه با اخذ مجوز صادرات به زودی در بازار‌های خارجی نیز محصول خود را عرضه خواهد نمود.

سابقه تولید

گفتنی است، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در سال ۱۳۹۴ در استان خراسان رضوی با هدف تولید پایدار بخشی از گندله مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه اصفهان، در نزدیکی معادن سنگ آهن سنگان تاسیس شد.

در حال حاضر واحد کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی شرکت، هر یک به ظرفیت تولید اسمی ۵ میلیون تن در حال تولید هستند.
شروع پروژه‌های توسعه فولاد سنگان از جمله پروژه افزایش ظرفیت ۲.۵ میلیون تنی گندله و طرح احداث کارخانه کنسانتره هماتیتی این شرکت به ظرفیت ۲.۵ میلیون تن گام بزرگی در رشد و توسعه منطقه شرق کشور خواهد بود و نقش فولاد سنگان در زنجیره تولید فولاد کشور را بیش از پیش پر رنگ خواهد نمود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.