کد خبر : 22046
تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1402 - 6:23

مروری بر برنامه‌های فولاد غدیر نی‌ریز در تولید و ورود به بورس کالا

مروری بر برنامه‌های فولاد غدیر نی‌ریز در تولید و ورود به بورس کالا
فولاد غدیر نی ریز در سال‌های اخیر برای فولادسازی، گندله، کنسانتره، احیای مستقیم، پهنه‌های معدنی و ورود به بورس کالا، برنامه‌ریزی‌های مهمی انجام داده است.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش خبرنگار پشت پرده، با راه اندازی کامل کارخانه فولاد غدیر نی ریز، سالانه یک میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور افزوده خواهد شد. این شرکت علاوه بر برنامه‌های توسعه ظرفیت فولادسازی، گندله، کنسانتره، پهنه‌های معدنی، انتقال آب و گاز، ورود به بورس کالا، طرح شماره۲ احیای مستقیم فولاد غدیر نی‌ریز با ظرفیت ۱.۷ تا ۲.۲ میلیون تنی را در افق چشم‌انداز در نظر گرفته‌است.

 

شرکت فولاد غدیر نی ریز یکی از ۸ طـرح تولید فولاد استانی تولید آهن اسفنجی و فولاد سازی دولت در راستای هدف توسعه غیر متمرکز فولاد در برنامه توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور است که با هدف تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۱ میلیون تن فولاد در استان فارس و شهرستان نی‏ ریز احداث و به بهره برداری رسیده است.

این شرکت از سوی دیگر، طرح‌هایی برای فولادسازی، گندله، کنسانتره، پهنه‌های معدنی، انتقال آب، گاز، و ایجاد واحد احیای مستقیم فولاد غدیر نی‌ریز با ظرفیت ۱.۷ تا ۲.۲ میلیون تنی در چشم انداز آینده را مورد توجه قرار داده است.

هزینه اجرایی پروژه فولادسازی حدود ۱۵۰ میلیون یورو و گندله سازی هم در حدود ۱۰۱ میلیون یورو سرمایه گذاری شده است و در مجموع حدود ۲۷۰ میلیون یورو با توجه به سایر هزینه‌های جانبی برای اجرای این دو پروژه هزینه می‌شود.

۲۰اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ کارخانه فولادسازی مجتمع فولاد غدیر نی ریز با حضور جمعی از مسوولان کشوری افتتاح شد. تست گرم کوره ذوب کارخانه فولادسازی با حضور سردار مصطفی محمد نجار فرمانده قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع، سردار سیدمجید ابن الرضا مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی نیرو‌های مسلح، مازیار حسینی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، محسن مصطفی پور مدیرعامل فولاد نی ریز، محمد آقاجانلو مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران، فرهاد طهماسبی نماینده مردم نی ریز استهبان و بختگان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی با موفقیت انجام شد و با افتتاح فاز دوم آن، مجتمع فولاد غدیر نی ریز به جمع تولیدکنندگان فولاد کشور پیوست.

این کارخانه پس از رسیدن به بهره برداری کامل، ظرفیت تولید یک میلیون تن فولاد در سال را خواهد داشت؛ بنابراین با راه اندازی کارخانه فولاد غدیر نی ریز، سالانه یک میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور افزوده خواهد شد. این کارخانه توانسته است بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر اشتغال ایجاد کند.

مصطفی پور با اشاره به آغاز این پروژه از سال ۱۳۸۶ یادآور شد: نخستین فاز این کارخانه در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسیده است، البته ساخت فولادسازی این مجتمع به عنوان اصلی‌ترین واحد کارخانه قدری به کندی پیش می‌رفت، به طوری که پیشرفت آن تا مهر ۱۴۰۰ به کمتر از ۵۰‌درصد رسیده بود، اما بدون تغییر در ارکان خاصی، ما توانستیم در پایان سال ۱۴۰۱ ساخت کارخانه فولاد را به اتمام رسانیده و هم اکنون آن را به بهره برداری برسانیم.

وی همچنین به اشتغال‌زایی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفری به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کارگاه فولادسازی اشاره کرد و گفت: مدنظر ما این بود تا در حوزه ایجاد اشتغال، اشتغال پایدار را در منطقه پیش ببریم. به این علت بخشی از اعتبارات پروژه گندله سازی را از طریق فاینانس و بخش دیگر را از محل اعتبارات شرکت تامین کردیم و اسفند ماه ۱۴۰۱ کلنگ زنی صورت گرفت. همچنین با اجرای طرح طبقه بندی پرسنل رفع تبعیض کارکنان را انجام دادیم.

در آینده نزدیک خط انتقال آب از خلیج فارس را پیش خواهیم بردو پروژه‌های دیگری نیز برای این مجتمع در آستانه بهره داری هستند.

سود ١٠۵٠ ریالی برای هر سهم مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز

سهامداران عمده فولاد غدیر نی ریز، شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر با ۶۵ درصد و ایمیدرو سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با ۳۵ درصد هستند.

این طرح که در سال ۱۳۸۶ با سرمایه‏ گذاری کامل دولتی (شرکت ایمیدرو و شرکت ملی فولاد ایران) و پس از مطالعات اولیه و انتخاب مکان در کیلومتر ۵۰جاده نی ‏ریز- سیرجان آغاز گردید. در سال ۱۳۹۳ و با مشارکت ۶۵ درصدی شرکت سرمایه‏ گذاری غدیر، مسیر احداث با سرعت بالاتری طی شد.

سرانجام شرکت فولاد غدیر نی ریز با سرمایه ‏گذاری بیش از ۳۴۵۰ میلیارد ریالی در بهمن ماه ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید. با راه‏ اندازی واحد احیاء مستقیم این طرح سالانه ۸۰۰ هزار تن به تولید آهن اسفنجی کشور افزوده شد و همچنین واحد فولاد سازی این مجموعه نیز با سرمایه‏ گذاری بیش از ۱۱۰۰۰ میلیارد ریالی طی دوسال ونیم آینده یک میلیون تن به تولید فولاد کشور خواهد افزود.

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد غدیر نی ریز برای سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ با حضور سهامداران صورت‌های مالی شرکت را با رای صد در صد سهامداران تصویب و ١٠۵٠ ریال به ازای هر سهم سود تقسیم کرد.

 سهام فولاد نی‌ریز

از سال ۱۳۹۴ مدیر هیات عامل وقت ایمیدرو (مهدی کرباسیان)، مذاکراتی برای طرح‌های فولادی انجام دادند که یکی از آن‌ها با شرکت سرمایه گذاری غدیر بود. آن زمان ایمیدرو، مدیرعامل وقت سرمایه گذاری غدیر را برای ادامه سرمایه گذاری در فولاد نی‌ریز مجاب کرد. به این ترتیب، ۶۵درصد سهام فولاد نی‌ریز متعلق به سرمایه گذاری غدیر و ۳۵درصد آن نیز متعلق به ایمیدرو است.

از سال ۱۳۹۵ بحث گشایش ال سی برای واحد فولادسازی به‌عنوان واحد توسعه‌ای مطرح شد که تا اکنون نزدیک به ۶۰درصد پیشرفت داشته و با توجه به مذاکره‌های انجام‌شده با شرکت فولاد تکنیک و مشاور، برنامه ریزی‌شده تا پایان سال ۱۴۰۰ این طرح تحویل داده شود، ازاین‌رو تمام تلاش فولاد نی‌ریز بر اتمام واحد فولادسازی است.

فناوری به کار گرفته شده در فولاد نی‌ریز فناوری ایرانی پرد است، البته هیچ شرکتی نمی‌تواند ادعا کند که درباره یک فناوری خاص رضایت صد درصدی دارد، زیرا همواره فناوری‌ها نیز معایب و محاسن خاص خود را دارند، اما در فولاد نی‌ریز تا کنون گزارشی منفی درباره عملکرد فناوری پرد ارائه نشده و گزارش‌ها همواره مثبت بوده‌اند.

مسوولیت‌های اجتماعی فولاد نی‌ریز

مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در زمینه مسوولیت‌های اجتماعی این مجموعه عنوان کرد: در زمینه مسوولیت‌های اجتماعی در حال ساخت یک استادیوم ورزشی در شهرستان نی‌ریز هستیم که عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود.

شفافیت در آمار تجارت، بهبود کیفیت تولید و سرعت بخشی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای

اگرچه طرح اولیه راه‌اندازی مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در عمر خود، فراز و فرود‌های بسیاری را شاهد بوده و گاه تا آن‌جا پیش رفته بود که بسیاری تصور می‌کردند این مجتمع هرگز نمی‌تواند به اهداف طراحی شده خود دست یابد. اما پیشرفت قابل توجه در پروژه واحد فولاد‌سازی، کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی پروژه گندله‌سازی این مجتمع، آغاز عملیات اجرایی مجتمع ورزشی بزرگ نی‌ریز، برگزاری آزمون استخدامی برای به کارگیری بیش از ۴۰۰ نفر نیروی متخصص در پروژه فولادسازی و اقدام‌ها و عملکرد‌های مثبت دیگر از جمله دستاورد‌های این مجموعه صنعتی در سال‌های اخیر بوده است.

سود قابل توجه حاصل سهامداران از فروش آهن اسفنجی

مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز با تولید آهن اسفنجی با بهترین کیفیت و فروش بورسی و رقابتی این محصول میانی چرخه فولاد که به دلیل شرایط خاص نگهداری به موجود زنده چرخه فولاد معروف است توانست در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ سودی معادل ۱۰ هزار میلیارد ریالی را برای سهامداران این مجموعه داشته باشد. این سود در شرایطی حاصل شد که هزینه گاز به عنوان تأثیر گذارترین بخش سربار تولید این شرکت بیش از ۸۰۰ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل با افزایش مواجه شده است.

خرید گندله با نرخ‌هایی پایین‌تر از دوره‌های قبل

خرید گندله آهن اسفنجی در طول دوره ۶ ماهه با نرخی پایین‌تر از خرید‌های دوره مشابه، بر خلاف جهت بازار و باوجود تورم محسوس، رکورد ارزشمند دیگری در عملکرد این مدیر جوان ثبت کرده است.
از سوی دیگر مجتمع فولاد غدیر نی ریز با پیشرفت قابل توجه در ماه‌های اخیر عملکرد بهتری را در مقایسه با سایر طرح‌های فولادی داشته است.

جهشی بزرگ برای ورود به جمع مجتمع‌های بزرگ فولادسازی کشور

به گفته محسن مصطفی پور، با وجود همه مشکلات، کارخانه فولادسازی این مجموعه بزودی در مدار تولید قرار می‌گیرد و این یعنی جهشی بزرگ برای ورود مجتمع فولاد غدیر نی ریز به جمع مجتمع‌های بزرگ فولادسازی کشور.

بهره برداری از فولاد سازی

دکتر مصطفی پور مدیرعامل جدید مجتمع فولاد غدیر نی ریز مهرماه ۱۴۰۰ در نشستی صمیمانه با کارکنان این مجتمع، تکمیل پروژه فولادسازی زودتر از موعد مقرر، ساخت کارخانه‌های گندله سازی، تملک و بهره برداری از معدن، احداث کارخانه تولید کنستانتره و تکمیل پروژه ورزشگاه را به عنوان مهمترین برنامه‌های پیش روی مجتمع عنوان کرد.

دکتر محسن مصطفی پور مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی ریز در سال ۱۴۰۰ ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در دوره‌های پیشین، بهره برداری از واحد فولادسازی را مهمترین برنامه پیش روی این مجتمع بیان کرد و اظهار داشت: ظرف ماه‌های گذشته پیشرفت قابل توجهی در پروژه فولادسازی صورت گرفته است .

وی آماده سازی محل احداث کارخانه گندله سازی برای آغاز رسمی ساخت این پروژه در ماه آینده را از دیگر پروژه‌های در دست اجرا عنوان کرد و افزود: برای تکمیل زنجیره تولید فولاد در مجتمع فولاد غدیر نی ریز، استفاده از ظرفیت‌های معدنی منطقه را در دستور کار قرار داده ایم که امیدواریم با حمایت‌های استانی و ملی شرایطی ایجاد شود تا این مجتمع نیز بتواند از ظرفیت‌های معدنی این منطقه بهره برداری کند.

مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر همچنین نی ریز تامین آب پایدار، ساخت کارخانه آهک و احداث تصفیه خانه صنعتی را از دیگر برنامه‌های آتی این مجتمع عنوان کرد.

مصطفی پور ساخت مجموعه فرهنگی ورزشی آموزشی مجتمع فولاد غدیر نی ریز در شهر نی ریز را ازجمله پروژه‌های ماندگار این مجتمع برای مردم شهرستان نی ریز عنوان کرد و افزود: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی بر خود تکلیف کرده ایم که فعالیت‌های که از طرف این مجتمع انجام می‌پذیرد، کار‌های ماندگار و زیرساختی باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.