کد خبر : 22054
تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1402 - 7:42

رشد ۳۵ درصدی تولید و فروش محصولات بهمن موتور

رشد ۳۵ درصدی تولید و فروش محصولات بهمن موتور
شرکت بهمن موتور، در سال ۱۴۰۱ با رشد ۳۵ درصدی تولید و فروش درمجموع ۳۰ هزار و ۸۴۲ دستگاه انواع خودرو تولید کرده و در سال ۱۴۰۰، نیز رقم فروش آن بالغ بر ۹۳۸۳ میلیارد تومان گزارش شده است.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش خبرنگار پشت پرده، به گفته محمد ضرابیان، مدیرعامل شرکت بهمن موتور، علاوه بر رشد ۳۵ درصدی تولید و فروش محصولات این شرکت در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، در سال ۱۴۰۲ نیز دو محصول فیدلیتی پرستیژ و یک محصول SUV جدید به سبد محصولات بهمن موتور اضافه می‌شود.

این شرکت در سال ۱۴۰۱ درمجموع ۳۰ هزار و ۸۴۲ دستگاه انواع خودرو تولید کرده که ۱۵ هزار و ۲۳۶ دستگاه از آن مربوط به خودرو‌های سواری است. بخش عمده از محصولات این خودروساز بخش خصوصی در بورس کالا عرضه شده است.

بهمن موتور از جمله شرکت‌های خودروساز بخش خصوصی است که توانسته در مدت کوتاهی جایگاه قابل توجهی در صنعت پیدا کند. فیدلیتی، دیگنیتی و ریسپکت و وانت کارا و کاپرا، ون باری اینرودز از جمله محصولات سالیان اخیر بهمن موتور است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این ارزیابی که توسط نهاد‌های مستقل انجام شده است، بهمن موتور در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۹۳۸۳ میلیارد تومان فروش داشته که این رقم در سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۲۶۰ میلیارد ریال بوده و این شرکت با ۱۷۶ درصد رشد در سال ۱۴۰۰ بهترین عملکرد را در فروش داشته و رتبه ۷ را در کل کشور بدست آورده است.

به دنبال اجرای برنامه‌های توسعه‌ای شرکت و افزایش دارایی‌های مولد این شرکت، مجموع دارایی‌‎های شرکت بهمن موتور در سال ۱۳۹۲ رقمی بالغ بر ۵۹۲۳ میلیارد ریال ارزیابی شده است که این رقم در سال ۱۴۰۰ به عددی بالغ بر ۱۱۰۴۵۲ میلیارد ریال افزایش پیدا می‌کند.

 

این خودروساز در ۳۹ عرضه خود که از ۲۶ مرداد تا ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ انجام گرفته مجموعا چو ۴۸۹۸ دستگاه خودرو در انواع دیگنیتی، ریسپکت و فیدلیتی عرضه کرده است. محصولات این شرکت بسیار متنوع است و انواع سواری، وانت و سایر خودرو‌ها و کامیون، و موتور سیکلت را شامل می‌شود.

براساس گزارش کدال بورس، گروه بهمن ۱۰۰ درصد سهام و مالکیت بهمن موتور را به عهده دارد. میزان سرمایه بهمن موتور ۴۲۰۰ میلیارد تومان، ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰ هزار تومان، بهای تمام شده سرمایه گذاری گروه بهمن در بهمن موتور معادل ۳۹۰۴ میلیارد تومان، و بهای تمام شده هر سهم معادل ۹۲۹۵۳۱ ریال است.

میزان ساخت داخل محصول فیدلیتی به عنوان محور ساخت داخل سال آینده به بیش از ۴۰ درصد خواهد رسید، برنامه تولید روزانه ۱۰۰ دستگاه فیدلیتی و در مجموع تولید ۵۷ هزار دستگاه از این محصول در دستور کار شرکت بهمن موتور در سال ۱۴۰۲ است.

بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته توانستیم سال ۱۴۰۱ رتبه اول در فروش و در بخش رضایتمندی از خدمات بهترین رده را کسب کنیم.

ضرابیان در خصوص برنامه این شرکت برای واردات خودرو در سال آینده گفت: سال ۱۴۰۲ قصد داریم بین ۱۲ تا ۱۵ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد کنیم.

تنوع محصولات 

شرکت بهمن موتور محصولات سواری و وانت و ون با نام کارا، دیگنیتی، فیدلیتی، فیدلیتی پرایم و دیگنیتی پرستیژ، کاپرا، ریسپکت، اینرودز و… را تولید می‌کند. کارا به دو صورت دو کابین و تک کابین است. این شرکت خودرو‌های با ظرفیت بالاتر مانند فیدلیتی ۷ نفره را نیز تولید می‌کند. در حال حاضر، محصولات مختلف این شرکت در بورس کالا نیز عرضه می‌شود.

همچنین محصولات مختلف وانت و ون باری از محصولات پر طرفدار این شرکت است.

ریسپکت، فیدلیتی، وانت کارا، و بسیاری از محصولات این شرکت در بورس کالا عرضه می‌شود. ثبت نام طرح جوانی جمعیت بهمن موتور نیز یکی از طرح‌های تشویقی برای فرزندآوری خانوار‌ها و جوانی جمعیت است.

سواری ریسپکت با موتور ۱۵۰۰ سی‌سی توربوشارژ و گیربکس ۹ سرعته تیپ ترونیک، ترمز پارک برقی، سیستم توقف خودکار در کنار امکانات به روز مانند دوربین ۳۶۰درجه با کیفیت بالا، شارژر وایرلس و… در تراز سواری‌های مدرن دنیا قرار دارد.

در نهایت تعبیه ۲کیسه هوای جانبی، ۲ کیسه هوای سرنشین و راننده و ۲کیسه هوای پرده‌ای و… ریسپکت را در رده خودرویی ایمن قرار داده است.

در خرداد ۱۴۰۲ بنابر جزئیات طرح فروش دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا، درصد پیش پرداخت سفارش خرید این محصول ۱۰۰درصد اعلام و قیمت پایه این محصول یک میلیارد و ۲۹۶میلیون تومان اعلام شد.

قیمت وانت کارا (تیپ ۴) تک کابین ۴۴۸ میلیون تومان و همینطور قیمت وانت کارا (تیپ ۴) دوکابین ۴۶۹ میلیون تومان اعلام شد. همچنین سود انصراف ۱۷.۵ درصد و جریمه تاخیر نیز ۲.۵ درصد (ماهانه) است.

وانت کارا با فرمان هیدرولیک مجهز به پیشرانه ۲ لیتری با سطح آلایندگی یورو ۵ امکان تحمل وزن باری معادل ۱۰۰۰ کیلوگرم را فراهم می‌کند. این وانت از موتور ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ انژکتور بهره می‌برد.

بهمن موتور این وانت را با سیستم ترمز جلوی دیسکی و عقب کاسه‌ای با بهره گیری از تکنولوژی ترمز ABS+ EBD تولید می‌کند.

به همین ترتیب وانت کارا دارای ایربگ به جهت ایمنی راننده و استفاده از سیستم ضد سرقت ایموبلایزر در کنار سیستم تهویه مطبوع وانتی ایمن و راحت برای راننده و سرنشین آن است.

رشد بهمن موتور در بین شرکت‌های بزرگ ایران 

در این ارزیابی شرکت‌های برتر بر اساس ۳۳ شاخص همچون «بیشترین فروش»، «بیشترین سودآوری»، «بالاترین ارزش بازار»، «بالاترین ارزش افزوده»، «بیشترین دارایی»، «بالاترین اشتغال‌زایی»، «بهره‌وری کل عوامل» و… معرفی می‌شوند که هر ساله این ارزیابی بین ۵۰۰ شرکت برتر انجام می‌گیرد.

بهمن موتور با افزایش تنوع در سبد محصولی خود، اجرای طرح‌های فروش سازمانی و منفرد توانست سهم خود را در بازار افزایش دهد. نتیجه اجرای این سیاست‌ها در شاخص «بازدهی فروش» بروز پیدا کرده است به نحوی که این شرکت در سال ۱۳۹۲ رتبه ۸۹ را داشته که این رتبه در ارزیابی مربوط به سال ۱۴۰۰، با ۳۹ واحد صعود به عدد ۵۵ می‌رسد.

اعضا هیات مدیره متخصص در صنعت خودرو با اشرافی که بر مسائل صنعت خودرو داشتند، توانست بازدهی این شرکت را بهینه کند. در خصوص شاخص «بازده دارایی» شرکت بهمن موتور در سال ۱۳۹۲ رتبه ۹۵ را داشته که این شرکت در ارزیابی سال ۱۴۰۰ نیز صعود کرده و به رتبه ۶۳ می‌رسد.

اگر عملکرد بهمن موتور را درباره شاخص «بازده ارزش ویژه» مورد بررسی قرار دهیم، خواهیم دید این شرکت در سال ۱۳۹۲ رتبه ۹۲ را داشته و در اخرین ارزیابی با صعودی قابل توجه به رتبه ۷۱ دست پیدا می‌کند. ثمره این صعود‌ها در شاخص اشتغال خودنمایی می‌کند. بهمن موتور که در سال ۱۳۹۴ نرخ اشتغال منهای ۰.۴- درصد را تجربه می‌کند و در سال ۱۴۰۰ به رقم چشمگیر نرخ اشتغال ۲۰.۲ درصد می‌رسد.

ارزیابی یک صد شرکت برتر ایران اعلام و مشخص شد و بهمن موتور برترین شرکت خصوصی خودروسازی کشور شناخته شد.

شرکت بهمن موتور با مدیریت بخش خصوصی توانست نام خود را در میان یک صد شرکت برتر قرار دهد. این موفقیت در حالیست که بهمن موتور توانسته با پشت سر گذاشتن صد‌ها شرکت دولتی وابسته به درآمد نفتی و شرکت‌های خصوصی متصل به دولت رتبه ۸۶ را در میان صد شرکت برتر ایران کسب کند.

این شرکت خودروسازی از نظر عملکرد کلی، در یک دهه اخیر ۱۱۴ پله صعود داشته است. به نحوی که در سال ۱۳۹۲ رتبه ۲۰۰ را در میان پانصد شرکت ایران داشته است.

سازمان مدیریت صنعتی از سال ۱۳۷۷ رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران را هر ساله انجام داده است. این رتبه‌بندی با الهام از رسالت این سازمان با فراهم کردن آمار و اطلاعات شفاف و مفید در مورد بنگاه‌های اقتصادی کشور، فضای روشن‌تری از کسب‌وکار اقتصادی کشور ارایه می‌دهد و به مدیران بنگاه‌های اقتصادی، سیاست‌گذاران و پژوهشگران، یاری می‌‎رساند تا شناخت و درک دقیق‌تری از مقیاس، ساختار مالی و اقتصادی صنایع و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ کشور بیابند.

رتبه نخست خدمات پس از فروش برای بهمن موتور

بر اساس گزارش ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد به نیابت از وزارت صمت، شرکت بهمن موتور توانست مقام نخست خدمات فروش در سال ۱۴۰۱ را بدست آورد.

شاخص‌های اصلی این ارزیابی، طبق دستورالعمل ضوابط خدمات فروش خودرو شامل ارزیابی نتایج عملکرد، کیفیت، سرعت و هزینه خدماتی مانند وضعیت نمایندگی ها، سیستم‌های ارتباطی و اطلاعاتی، رعایت ضوابط روش‌های متفاوت فروش، ضوابط حمل خودرو، رسیدگی به شکایت و… است که کلیه شرکت‌های عرضه کننده خودرو در ۴ حوزه مذکور مورد سنجش قرار گرفتند.

بر اساس نمرات منتشر شده، بهمن موتور از نظر «وضعیت نظام مدیریتی شرکت‌ها» نمره ۸۸ را از صد نمره بدست آورده که متوسط نمره شرکت‌های خودروساز سبک در این شاخص ۵۸.۴ بوده است. اختلاف فاحش نمره بهمن موتور، در این شاخص کیفیت نظام مدیریتی این شرکت را نشان می‌دهد.

از نظر «میزان رضایتمندی مشتریان» نیز بهمن موتور با کسب نمره ۸۸.۲ اختلاف قابل توجهی از سایر شرکت‌های مشابه دارد. میانگین امتیاز خودروسازان سبک در این شاخص ۶۹.۷ گزارش شده است. در ارزیابی نمره «وضعیت نمایندگی‌های مجاز» نیز همچنان بهمن موتور، رتبه برتر داشته و با نمره ۸۸.۲ در مقام نخست ایستاد. در این شاخص فضا، نیروی انسانی، الزامات محیطی، تجهیزات و فرآیند‌ها ارزیابی می‌شود. در شاخص رتبه بندی خدمات فروش شرکت‌های عرضه کننده خودرو-سبک، بهمن موتور رتبه برتر را بدست آورده است.

این گزارش حاصل ارزیابی ۱۰ شرکت خودروساز، ۱۵۹۵ نمایندگی مجاز عرضه کننده خودروی سواری در سال ۱۴۰۱ و مصاحبه با ۴۶۲هزار مشتری بوده است. گفتنی است بهمن موتور در سال ۱۴۰۰ مقام دوم را دارا بوده و امسال با یک پله صعود توانست جایگاه اول را به خود اختصاص دهد. بهمن موتور با ارائه خدمات متمایز فروش و هدف قراردادن افزایش رضایت مشتریان اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

بهره‌مندی از فاکتور‌هایی همچون ارتقای سیستم‌های ارائه خدمات، آموزش اثربخش پرسنل و حضور نیرو‌های با تجربه در سطح شبکه نمایندگان، استاندارد سازی نمایندگان، توسعه و بهبود دسترسی مشتریان به نمایندگی‌های مجاز از علل مهم دستیابی به این جایگاه بوده است.

سرمایه گذاری در صندوق‌ها 

بهمن موتور در صندوق ثبات ویستا ۱۵۹ میلیارد و ۶۵۱ میلیون تومان، در صندوق اعتماد هامرز معادل ۱۰۰ میلیارد تومان، و در صندوق فردای زاگرس ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است.

این شرکت، از سال ۱۳۷۸ با همکاری مشترک با شرکت مزدا، تولید انواع سواری مزدا Mazda F، Mazda ۳۲۳ GLX و Mazda ۳۲۳ FL آغاز گردید. در سال ۱۳۸۱ طی انعقاد قراردادی با میتسوبسشی موتورز ژاپن زمینه تولید انواع خودرو در شرکت فراهم گردید، همچنین شرکت موفق به دریافت گواهینامه ISO ۱۴۰۰۱ و OHSAS۱۸۰۰۰ ISO/TS ۱۶۹۴۹ و کسب ۱۶ درصدی مالکیت سهام شرکت سایپا و کسب رتبه اول بورس گردید.

در سال ۱۳۸۲ گروه بهمن به عنوان واحد نمونه صنعتی کشور و یکی از صد شرکت برتر معرفی و با تولید خودرو‌های سواری دو دیفرانسیل (SUV) با عرضه خودرو دو دیفرانسیل پاجرو به بازار خودرو‌های دو دیفرانسیل وارد شد. در سال ۱۳۸۵ شرکت خودروی سواری مزدا ۳ را تولید و با تولید سواری ون با نام نارون به بازار خودرو‌های سواری ون ورود پیدا کرد، در سال ۱۳۸۶ گروه بهمن به عنوان یکی از ۱۰۰ شرکت برتر بورس اوراق بهادار تهران معرفی گردید. سال ۱۳۸۸ خودروی سواری مزدا ۳ جدید و خودروی وانت تک کابین و دوکابین کاپرا در شرکت تولید گردید.

سال ۱۳۸۹ تولید مزدا سواری ۲ و ۳ جدید آغاز و جایزه چهار ستاره تعالی سازمانی در حوزه‌ی منابع انسانی اخذ گردید همچنین در سال ۱۳۹۱ تولید خودروی مزدا سواری ۱۶۰۰، خودروی سواری B۵۰ و خودرو مینی تراک در شرکت آغاز گردید و در سال ۱۳۹۲ مرکز بهمن موتور به عنوان شرکت بهمن موتور مستقل گردید. در سال ۱۳۹۳ با هدفگذاری افزایش ساخت داخل محصولات خودرویی، ارتقاء خودکفایی با تولید وانت کارا ۱.۷ و کارا ۲ محقق گردید. در همین سال شرکت بهمن موتور به دریافت گواهینامه اشتهار ۳ ستاره جایزه ملی کیفیت خودرو از سازمان ملی استاندارد ایران “AINQA” نائل گردید.

از سال ۱۳۹۵ و در پی واگذاری سهام شرکت به بخش خصوصی، دگرگونی قابل ملاحظه‌ای در روند فعالیت‌های توسعه‌ای شرکت بوجود آمد. استراتژی جدید شرکت بر محور توسعه و بهسازی زیرساخت‌های تولید، افزایش تولید و بهره برداری بیشتر از ظرفیت‌های خالی، افزایش خودکفائی، ارتقا شاخص‌های مالی، ایجاد تنوع در محصولات تولیدی، پویایی شرکت‌های تابعه، کسب رضایت هر چه بیشتر مشتریان از طریق بهینه سازی و افزایش کیفیت تولیدات، ارائه خدمات بعد از فروش و تامین قطعات یدکی ارزان و قابل دسترس را در دستور کار خود قرار داده و بر تسریع در انجام برنامه‌های اجرایی تاکید نمود. سلسله اقدامات توسعه‌ای صورت پذیرفته، در سال ۱۳۹۶، با افزایش صد درصدی میزان تولید و کسب رتبه ۴۷ در ۱۰۰ شرکت برتر ایران نمود پیدا کرد.

از سال ۱۳۹۷ با اعمال تحریم‌های ظالمانه، شرکت بهمن موتور با وجود ایجاد محدودیت‌ها و مشکلات عدیده در تعاملات بین المللی، با راهکار‌هایی نسبت به یافتن و همکاری مشترک با شرکای جدید در تعریف پروژه‌های خودرویی اقدام نموده است. در ادامه فعالیت‌های صورت پذیرفته، در حوزه توسعه محصولات جدید در شرکت بهمن موتور، از سال ۱۳۹۶ پروژه تولید سواری B۳۰ با هدف گذاری تولید انبوه و درصد ساخت داخل بالا با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های سهامداران عمده شرکت، جهت ورود به بخش خودرو‌های سواری اقتصادی تعریف و اجرایی گردید از سال ۱۳۹۷ با همکاری مشترک با شرکت گریت وال-برند هاوال، تولید SUV محصول HAVAL-H۲ و عرضه محدود HAVAL-H۹ صورت پذیرفت. در خصوص برند هاوال می‌توان به بزرگترین تولیدکننده SUV در بزرگترین بازار دنیا (چین) اشاره نمود. از سال ۱۳۹۸ با وجود فشار‌های فزاینده تحریم صنعت خودرو، شرکت بهمن موتور ضمن همکاری با شرکت سوکون و جیتور چین تولید خودروی سواری دیگنیتی و فیدلیتی را جهت تولید در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در دستور کار خود قرار داده است.

این شرکت در حال حاضر مهمترین واحد استراتژیک گروه بهمن محسوب می‌شود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.