کد خبر : 2213
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 تیر 1399 - 16:05

استیضاح در کمین قالیباف

استیضاح در کمین قالیباف
Print Friendly, PDF & Email

چندی پیش بود که لیست نهایی کمیسیون‌های مجلس در حالی اعلام شد که یاران و نزدیکان محمدباقر قالیباف از یک ‌سو و اعضای هیات رئیسه مجلس از دیگر سو حضوری پررنگ در کمیسیون‌های مهم مجلس، از امنیت ملی و شوراها به عنوان دو کمیسیون سیاسی گرفته تا اقتصادی و برنامه و بودجه به عنوان دو

Print Friendly, PDF & Email

چندی پیش بود که لیست نهایی کمیسیون‌های مجلس در حالی اعلام شد که یاران و نزدیکان محمدباقر قالیباف از یک ‌سو و اعضای هیات رئیسه مجلس از دیگر سو حضوری پررنگ در کمیسیون‌های مهم مجلس، از امنیت ملی و شوراها به عنوان دو کمیسیون سیاسی گرفته تا اقتصادی و برنامه و بودجه به عنوان دو کمیسیون اقتصادی داشتند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی انگار نامش گره خورده به حاشیه‌های ریز و درشت. روزی درپی ردصلاحیتی گسترده و کمترین مشارکت ۴ دهه اخیر، با انتقادهای کم و بیش افکار عمومی و رسانه‌ها مواجه شدند، روزی بر سر دستیابی به لیستی واحد به جدالی درون‌گروهی تن دادند و روز دیگر در نخستین ساعات آغاز به کار پارلمان یازدهم، شاهد پرهیز رقبای محمدباقر قالیباف از رقابت و کناره‌گیری به سود او بودند. این حواشی اما در نهایت نتوانست خللی در مسیر قالیباف و یارانش ایجاد کند؛ چنانکه نواصولگرایان که نه با سنتی‌های این جریان سیاسی سر سازش دارند و نه با پایداری‌هایش تفاهم، توانستند سهمی قابل ‌توجه از هیات رییسه پارلمان، آن‌ هم پیش از تصویب اعتبارنامه‌شان به دست آورند؛ موفقیتی که برای تکمیل، تنها به یک گام دیگر نیاز داشت و آن ‌هم حضور پررنگ در کمیسیون‌هایی خاص و حساس بود. گامی که با اعلام اسامی نهایی کمیسیون‌های مجلس بر زمین «بهارستان» محکم شد اما همزمان میزان نارضایتی‌ها از هیات رییسه پارلمان را دوچندان کرد.

چندی پیش بود که لیست نهایی کمیسیون‌های مجلس در حالی اعلام شد که یاران و نزدیکان محمدباقر قالیباف از یک ‌سو و اعضای هیات رییسه مجلس از دیگر سو حضوری پررنگ در کمیسیون‌های مهم مجلس، از امنیت ملی و شوراها به عنوان دو کمیسیون سیاسی گرفته تا اقتصادی و برنامه و بودجه به عنوان دو کمیسیون اقتصادی داشتند. این حضور پررنگ و تشدید نارضایتی‌های درون‌ پارلمانی از عملکرد قالیباف و یارانش سبب شد تا برخی نمایندگان مجلس همچون زهره الهیان، نماینده اصولگرای تهران در نامه‌ای رسما خواستار خداحافظی اعضای هیات رییسه با کمیسیون‌های پرمخاطب مجلس شوند ولی نه‌تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه با اعلام اسامی روسای کمیسیون‌ها مشخص شد چهره‌هایی در نهایت موفق به تکیه بر کرسی ریاست کمیسیون‌های تخصصی پارلمان شده‌اند که در قیاس با سایر رقبای خود، روابطی بهتر و نزدیک‌تر با هیات رییسه مجلس یازدهم دارند.

  • استیضاح در آیین‌نامه

بدین‌ترتیب به نظر می‌رسد موضوع استیضاح محمدباقر قالیباف به عنوان رییس قوه مقننه نه‌تنها خبرسازی نیست، بلکه عملا نمایندگان معترض به سبک و سیاق اعضای کمیسیون‌ها در مجلس مشغول پیگیری آن هستند؛ چنانکه موضوع را به گوش هیات رییسه نیز رسانده‌اند اما آنچه می‌تواند باعث دلگرمی قالیباف و یارانش باشد، عدم توفیق نمایندگان برای استیضاح رییس مجلس است.

در مجلس هشتم، اصولگرایان نزدیک به حدادعادل در این مسیر و برای استیضاح علی لاریجانی تلاش‌هایی را ترتیب دادند و با شکست مواجه شدند، همانند پایداری‌های حاضر در مجلس دهم با این حال چنانکه از آیین‌نامه داخلی مجلس پیداست، «هرگاه نمایندگان به کیفیت اداره جلسات یا سایر امور مجلس و نحوه ایفای وظایف رییس یا سایر اعضای هیات رییسه معترض باشند، می‏توانند طی تقاضای کتبی با امضای حداقل بیست و پنج نفر خواستار تشکیل هیات رسیدگی به اعتراضات، مرکب از روسای کمیسیون‏های تخصصی و اعضای کمیسیون آیین ‏نامه داخلی مجلس شوند.»

کمیسیون آیین‌نامه پس از وصول این درخواست کتبی، ۳ روز برای تشکیل این هیات فرصت دارد. هیاتی که باید ظرف ۱۰ روز پس از تشکیل، با حضور ۳ نفر از منتخب معترضان به موضوع رسیدگی کرده و اقدام به رای‌گیری می‌کند.

گزارش هیات در نهایت در نشستی غیرعلنی مورد بررسی قرار گرفته و سپس نمایندگان در نشستی علنی بدون توضیح و تفسیر بیشتر اقدام به رای‌گیری درباره استیضاح رییس یا سایر اعضای هیات رییسه خواهند کرد. اقدامی که در ۱۱ دوره اخیر پارلمان ایران سابقه نداشته و بعید است در روزهایی که تنها یک ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم گذشته نیز تکرار شود ولی اهرم استیضاح می‌تواند عاملی باشد برای جلوگیری از مهره‌چینی‌های بیشتر هیات رییسه مجلس، مهره‌چینی‌هایی که بعید نیست به دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های قوه مقننه نیز تسری یابد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 3 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.