کد خبر : 22207
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 مهر 1402 - 7:05

در انتظار یک سوپر گزارش از «فخوز» باشید

در انتظار یک سوپر گزارش از «فخوز» باشید
فولاد خوزستان از جمله نماد‌های ارزنده و بنیادی بازار سرمایه بوده که در این روز‌ها با نسبت p/s کمتر از ۱ در حال معامله است (نسبت p/s: ۰.۹۸). این نسبت که از تقسیم ارزش بازار شرکت بر درآمد‌های عملیاتی یک سال گذشته محاسبه می‌شود.
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش پشت پرده، از اساسی‌ترین نسبت‌های تحلیل بنیادی بوده و مقادیر کمتر از ۱ برای این نسبت، همواره مورد توجه سرمایه گذاران ارزشی قرار داشته؛ چرا که مهر تاییدی بر کمتر بودن قیمت سهم نسبت به ارزش ذاتی آن بوده و معرف یک فرصت سرمایه گذاری بنیادی کم ریسک و البته سودده است.

این غول فولادی در صورت‌های مالی و گزارشات ماهانه خود، خیال سرمایه گذاران بالقوه و بالفعل را از بابت تمامی فاکتور‌های فاندامنتال اعم از پیوستگی و تداوم فرآیند‌های تامین مواد اولیه، تولید، فروش و کسب درآمد از محصولات راحت کرده و نگرانی از این بابت برای سهامداران باقی نگذاشته است؛ برای مثال شرکت در دوره ۱۴۰۲ شروع طوفانی داشته و در نخستین فصل دوره (بهار) موفق به کسب تقریبا ۴/۶ هزار میلیارد تومان سود خالص شده که معادل ۲۴ تومان سود به ازای هر سهم است، چنین رقمی از پوشش ۷۰ درصد سود خالص دوره ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ تنها ظرف مدت ۳ ماه حکایت داشته و نوعی سیگنال مثبت بنیادی بوده و نوید بخش سودسازی سنگین فخوز در دوره جاری برای اهالی بازار است.

این غول فولادی ۱۹ هزار میلیارد تومان سرمایه اسمی داشته و در انتهای مهر ۱۴۰۲ در بازار اول بورس تهران، بالغ بر ۶۱/۸ هزار میلیارد تومان ارزش گذاری شده است. آخرین بار، سرمایه شرکت در شهریور ۱۴۰۱ از محل سود انباشته به میزان ۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. توجه فرمایید که افزایش سرمایه از محل سود انباشته کار هر شرکتی نیست؛ چرا که لازمه آن، سود آوری شرکت در سال‌های گذشته است و به اصطلاح شرکت باید “استخوان دار” باشد. توجه فرمایید که “فخوز” در ۷ سال گذشته، ۵ مرتبه از محل سود انباشته سرمایه خود را افزایش داده است.

همچنین بنابر اطلاعات منتشر شده در صورت‌های مالی فصل بهار ۱۴۰۲، حساب سود انباشته این غول فولادی مانده‌ای بیشتر از بسیاری واحد‌های بورسی داشته و عدد ۱۲/۳ هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد. افزایش سرمایه از محل سود انباشته، علاوه بر آنکه از کاهش ارزش این ثروت انباشت شده در دل بیزینس جلوگیری می‌کند، بلکه با هدایت و سرمایه گذاری این منابع در پروژه‌های توسعه محور، بنیه عملیاتی شرکت تقویت شده و در گذر زمان شاهد گسترش مجاری درآمدی، ارزش افزوده بیشتر فعالیت‌های عملیاتی و در نتیجه خلق ارزش برای سهامداران خواهیم بود.

در نیمه نخست دوره ۱۴۰۲، ارزش تجمیعی درآمد‌های عملیاتی شرکت بالغ بر ۳۳/۷ هزار میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به دوره مقایسه‌ای تقریبا ۱۰ همت رشد را نشان می‌دهد. ترکیب درآمدی شرکت به صورت ۷۲ درصد داخلی (معادل ۲۴/۲ همت) و ۲۸ درصد صادراتی (معادل ۹/۵۴ همت) بوده و در مجموع ۱/۸۹ میلیون تن محصول فروخته شده است (که نسبت به تناژ فروش دوره مقایسه‌ای به مقدار ۱۱۰ هزار تن بیشتر است). دو محصول شمش بلوم بیلت و اسلب (تختال) سهم بالایی در سبد درآمدی شرکت داشته و به نوعی محصول استراتژیک محسوب می‌شوند؛ برای نمونه از مجموع ۳۳/۷ همت درآمد ۶ ماهه، ۵۹ درصد معادل ۲۰ همت از محل فروش بلوم بیلت و ۳۱ درصد معادل ۱۰/۴ همت از محل فروش اسلب عاید شرکت شده است. شایان ذکر است که درآمد فروش محصول بلوم بیلت نسبت به مقطع مقایسه‌ای (۶ ماهه نخست ۱۴۰۱)، رشد سنگین ۷/۲ هزار میلیاردی را نشان می‌دهد.

و، اما آمار بورس کالا در مهر ماه!

شرکت عملکرد فوق العاده‌ای در بورس کالا داشته و در طی ماه موفق به فروش داخلی تقریبا ۱۵۲ هزار تن شمش بلوم بیلت و همچنین ۹۱ هزار تن اسلب شده است. اعدادی که نسبت به ماه‌های گذشته تفاوت سنگینی داشته و نوید بخش یک سوپر گزارش از فخوز در مهر ماه است؛ بدین صورت که در فصل تابستان، در مجموع ۲۴۷ هزار تن بلوم بیلت در بازار داخلی فروخته شده، حال آنکه در نخستین ماه فصل پاییز، با ثبت فروش ۱۵۲ هزار تنی، تقریبا ۶۱ درصد از عملکرد فصل گذشته پوشش داده شده است، و یا مثلا، تناژ فروش داخلی اسلب در فصل تابستان ۱۲۹ هزار تن گزارش شده و تنها ظرف مدت یک ماه، ۷۱ درصد عملکرد فصل تابستان کاور شده است.

مجموع درآمد داخلی شرکت در تابستان ۱۴۰۲ (درآمد فروش بلوم، بیلت، اسلب، آهن اسفنجی و گندله)، ۱۰/۶ هزار میلیارد تومان گزارش شده است. در مهر ماه ۱۴۰۲، از محل فروش تقریبا ۱۵۲ هزار تن بلوم بیلت، حدودا ۳ هزار میلیارد تومان درآمد و همچنین از محل فروش ۹۱ هزار تن اسلب، ۱/۷۷ همت درآمد شناسایی شده؛ فلذا مجموع درآمد دو محصول در مهر ماه به ۴/۷۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. (توجه فرمایید که رقم فوق بدون احتساب درآمد صادراتی شرکت است.) با ثبت چنین درآمدی آن هم تنها از محل فروش
دو محصول بلوم بلیت و اسلب در مهر ماه، شرکت موفق به پوشش ۴۵ درصد درآمد داخلی فصل تابستان شده است. (معنای واقعی کلمه رشد بنیادی!)

گفتنی است که میانگین فروش داخلی (تمام محصولات) در تابستان ۱۴۰۲، ۳/۵ هزار میلیارد تومان محاسبه شده، فلذا درآمد داخلی مهرماه از محل فروش تنها دو محصول (بلوم بلیت، اسلب) به میزان ۱/۲ همت نسبت به متوسط درآمد تابستان بیشتر خواهد بود.

در مهر ماه ۱۴۰۲، کمترین و بیشترین نرخ معاملاتی هر تن شمش بلوم بلیت به ترتیب ۱۹/۵ و ۲۰/۸ میلیون تومان گزارش شده است. در خصوص اسلب نیز معاملات شرکت در نرخ ۱۹/۵ میلیون تومان در هر تن انجام شده است. نرخ‌های فروش مذکور نسبت به شهریور ۱۴۰۲ تفاوت بااهمیتی را نشان نمی‌دهند.

در تاریخ نگارش این مقاله، اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است:

قیمت پایانی: ۳۲۵ تومان

ارزش بازار: ۶۱.۸ هزار میلیارد تومان

نسبت p/e: ۷.۵

نسبت p/e گروه: ۸.۰

نسبت p/s: ۰.۹۸

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.